Utskrift stoppad på Mac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH

Re: Utskrift stoppad på Mac

Inlägg av ToPNoTCH »

Fredrik79 skrev:Nu är ju förvisso nyare mac-os linuxbaserat, så finns ju tillgång till en del bra verktyg där
Nja det är väl baserat på Free BSD.

Kolla lite om du kan använda kommandon från consolen. Exempel finns här
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Googla på om det går att fiska upp saker ur kön.

Jag kollade på samma sak fast för Windows, det verkar finnas en del program, men jag kom inte längre än till att konstatera att de finns. (Orsaken i det fallet var att ta en titt på en ärv dator för att se vad som låg i en utskriftskö, går ju liksom inte att fråga den som skrev ut på en ärvd dator :cry: )
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Prova följande:

Kod: Markera allt

lpq
listar det som finns i kön, och

Kod: Markera allt

lprm <jobbnr>
tar bort jobb nummer jobbnr.

Eller ville du ha ut det som låg i kön också?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om det är kvitton från skattemyndigheten så är det bättre att de ligger kvar outskrivna så kan man kanske luska fram de om det behövs.

Det verkar vara för mycket pill för det ska löna sig.
IOM att det kommit en sida så har vi ju till viss del fått kvittensen.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lite googlande avslöjar att OS X verkar använda CUPS. Sök alltså på hur CUPS fungerar mer specifikt och inte hur OS X fungerar - det borde ge bättre resultat.

Enligt den här till början lite snurriga men sen mer informativa tråden
discussions.apple.com skrev:"The only way to be sure if yoiur print jobs were retained is to use the Terminal command:
sudo ls /private/var/spool/cups
You will be prompted for your password which will not appear as you type it. Any files that begin with the letter "d" are your queued print jobs. Any files that begin with the letter "c" are the parameters for the corresponding print job."
Jag skulle tro att det kan vara en bra idé att titta vad "c"-filerna innehåller (sudo cat /private/var/spool/cups/c <tryck tab>).

Det verkar vara vanliga textfiler som kan köras i valfri editor enligt cups-hemsidan om filerna.

Om jag vore dig så skulle jag först ta en kopia på alla filer som ligger i kön, och sen pausa printern och göra en ny utskrift, kopiera vad som dykt upp i kön, starta printern igen och se att den utskriften kommer ut (då borde den försvinna från kön). Om det funkar så borde du kunna titta på vad som eventuellt skiljer mellan kommandofilerna för dina utskrifter som fastnat och testutskriften som fungerat. Med megatur kan du ta kommandofilen för en fungerande utskrift och para ihop med datafilen för en utskrift som fastnat...

Tillägg: Sidan jag googlade fram på cups-hemsidan är nog fel, men förhoppningsvis funkar ändå principen...

Tillägg 2: Det kan kanske, eller kanske inte, vara en idé att ta med printserverns och skrivarens modell och fabrikat vid googling. Ha alltid med "+cups" är nog en bra idé :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag lägger ner detta, ska skapa en ny tråd om High Side Driver i stället, det ger mera pengar.

Protte
Skriv svar