Datablad för kontrollern
Det var likadant från början som nu, sedan helt plötsligt fungerade allting helt klockrent ett tag, men sen så ballade det ur igen. Utan att jag gjort någonting speciellt...
Jag har det väldigt enkelt uppkopplat, -LED till GND från en 7805, +LED till + på densamme, Kontrast till - på ett labbagg som har + kopplat till GND på 7805'an (7805'an matas alltså inte utav labbagget, utan från en väggvårta). Sedan +Data till + på 7805 och -Data till GND på den.
Sen så har jag en BusPirate kopplad till SCL och SDL, samt jord på BusPirate'n till GND på 7805'an.
Samt 10k pull-up på SDL och SCL.
Använder 400kHz Baud Rate som det ska vara enligt databladet.
Vad är det då jag gör, och vad händer? Jo, jag börjar med att skicka START. Sedan så skickar jag 0x7A vilket är displayens adress, får ACK på detta. Skickar sedan 0x60 vilket ska vara ett kommando som talar om horisontell adressering och rad 0. ACK även där. Efter det, så oavsett vad för horisontell adress jag skickar så får jag NACK, samma sak på kommandot efter som ska tala om vilka pixlar som ska sättas.
Som sagt, ett tag fungerade det, sen ballade det ur. När det fungerade så fick jag ACK på varje byte som skickades.
Har kontrollerat allt med skopet och I2C'n ser ut som den ska, och även där ser jag att ACK kommer på de två första, men inte sedan efter det.
Någon som har en aning om det är något jag missar eller så, eller vad det kan bero på att det inte fungerar?