I2C Display jävlas med mig..

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

I2C Display jävlas med mig..

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag försöker få liv i ett par grafiska displayer jag köpte av Sodjan på Tradera (Länk).
Datablad för kontrollern

Det var likadant från början som nu, sedan helt plötsligt fungerade allting helt klockrent ett tag, men sen så ballade det ur igen. Utan att jag gjort någonting speciellt...

Jag har det väldigt enkelt uppkopplat, -LED till GND från en 7805, +LED till + på densamme, Kontrast till - på ett labbagg som har + kopplat till GND på 7805'an (7805'an matas alltså inte utav labbagget, utan från en väggvårta). Sedan +Data till + på 7805 och -Data till GND på den.
Sen så har jag en BusPirate kopplad till SCL och SDL, samt jord på BusPirate'n till GND på 7805'an.
Samt 10k pull-up på SDL och SCL.
Använder 400kHz Baud Rate som det ska vara enligt databladet.

Vad är det då jag gör, och vad händer? Jo, jag börjar med att skicka START. Sedan så skickar jag 0x7A vilket är displayens adress, får ACK på detta. Skickar sedan 0x60 vilket ska vara ett kommando som talar om horisontell adressering och rad 0. ACK även där. Efter det, så oavsett vad för horisontell adress jag skickar så får jag NACK, samma sak på kommandot efter som ska tala om vilka pixlar som ska sättas.

Som sagt, ett tag fungerade det, sen ballade det ur. När det fungerade så fick jag ACK på varje byte som skickades.

Har kontrollerat allt med skopet och I2C'n ser ut som den ska, och även där ser jag att ACK kommer på de två första, men inte sedan efter det.

Någon som har en aning om det är något jag missar eller så, eller vad det kan bero på att det inte fungerar? :humm:
sodjan
EF Sponsor

Re: I2C Display jävlas med mig..

Inlägg av sodjan »

> ett par grafiska displayer jag köpte av Sodjan på Tradera

Det enda *jag* kan bidra med är att jag har inte en susning :-)
Jag har aldrig haft någon igång. Det är en typisk labb-pryl.
Men det finns ju sidor där några har dom igång...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, jag förstod detta. :)

Jag kollar ju en del på Den här sidan vilken säger att man ska göra exakt som jag gör. Vilket inte fungerade först, sen plötsligt fungerade, sen slutade fungera igen.. :?
andpe

Inlägg av andpe »

Det står jo slik :

6 SCL i2c clock With e.g. 10k series resistor seems to be 5V tolerant
7 SDA i2c data With e.g. 10k series resistor seems to be 5V tolerant

Du skrev :
Samt 10k pull-up på SDL och SCL

Er du sikker på at inngangene er 5v tolerante?

Bare en observasjon..

Andreas
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har köpt några jag med, så fort dom landar ger jag mig på dom och kanske kan komma med något tips.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

andpe: Enligt databladet ska de fungera utan problem vid 5V med bara ett pull-up (som alltid med I2C). Och jag har ju fått det att fungera en stund.. :humm:

ToPNoTCH: Låter bra :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu när den vilat i ett par dagar så provade jag igen, utan att ha ändrat någonting.

Startade igång strömförsörjning, startade upp Hyperterminalen och anslut till Buspirate'n, skickade START, 0x7A, 0x60, 0x50, 0xFF. Och hoppsan så dök ett litet svart sträck upp på displayen, och alla kommandon fick ACK!

Jag fattar inte.. :doubt:

Edit: Och så rörde jag om lite bland sladdarna för att koppla om kontrasten till att tas ifrån negativ spänning som genereras av en PIC istället för den av labbagget, råkade dra ur Pull-up-motståndet till SCL, då försvann det från skärmen och nu fungerar inget längre? :humm:

Edit: Det märkligaste är det att den beter sig helt normalt på de första två byten jag skickar. Jag får NACK om jag börjar med något annat än 0x7A, vilket är bra då den ju bara ska reagera på sin egen adress.
På den andra byten får jag ACK på alla olika kommandon som ska fungera, tex. 0x60 0x61 0x62 eller 0x63, vilket är att välja de fyra olika "raderna". Men efter det, NACK oavsett vad jag skickar! :evil:

Ännu en edit: Provade mata den med 3,3V istället.. Vet inte om det är därför, men då började den fungera i alla fall... :wacko:
Databladet säger ju att 5V ska fungera bra så jag vet inte..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Den har fungerat felfritt sedan jag började mata den med 3,3V istället, så jag antar att det är det som var felet! Där med kan vi nog säga att det här är löst.
Lite märkligt när databladet säger 5V och den HAR fungerat med det, men men.

Riktigt trevlig liten display när man nu fått liv i den! Får nog buda på fler i framtiden :P
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Vill du lägga upp ditt kopplingsshema och lite bilder?
Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Visst ska vi ordna det! :)

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 40#p827740

Där är lite bilder, schema kommer så fort jag fått hem de saknade komponenterna och verifierat att det fungerar som det ska (Vilket det borde göra, men man vet ju aldrig).

Edit: En bild när den visar något också kan ju vara lite kul (bilden är på testuppkopplingen, inte med det kretskortet).
IMG_20120415_033336.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vill bara tillägga att det finns ca 25 st (x2 eftersom de säljs i par)
kvar av dom inkl de just nu två aktiva auktionerna. Det var ju
himla trevligt med det där kortet i samma storlek som LCDn ! :-)
Har funderat på något sådant själv, man har konstaterat att
jag kommer aldrig att bli av... :-)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

He he...
De 21 första auktionerna *före* inlägget 14/4, då det hela hoppade igång, snittade på 15:50/aukt.
De 4 auktionerna efter det (inkl den nu aktiva/oavslutade) snittar på 41:-/aukt.
"En nöjd kund är bästa reklamen..." :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, jag vill själv ha några fler displayer nu när jag lagt arbete på att få igång den, gjort ett trevligt kretskort samt haft en bekant till att göra ett program för att skapa grafik till den, men usch vad de sprungit iväg i pris nu! :(
Jag borde hållit tyst lite till.. :roll:

Edit: Gissa varför jag inte postat mitt schema ännu... :vissla:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men va fanken, 52:- för *2* st är ju ett klipp! :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jodå, det är ju fortfarande ett rätt bra pris på dem, men stor skillnad mot de första jag köpte :wink:

För att nämna en nackdel med dessa displayer så tycks kontrasten vara väldigt temperaturberoende.
När jag startar displayen så ser jag ingenting, men utan att röra kontrast-poten så kommer bilden efter kanske 15-20 sekunder eller så, när den värmts upp lite av bakgrundsbelysningen. Och det verkar inte vara min negativa spänning som felar, när jag mätt så tycks den vara väldigt konstant.
Skriv svar