Det var jag som skrev det. Jo det stämmer att energin är det samma oavsett hur man kopplar. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det xD
Jag har länge sökt efter strömbegränsare/strömregulatorer. Vad heter det korrekta namnet för det?
Jag tänkte om jag sätter i stöpseln i vägg uttaget som är 16A och har samma laddning så skulle jag vilja begränsa laddnings strömmen så inte säkringen rycker om någon t.ex. vill ha kaffe sålänge och en strömbegränsare efter invertern så inte invertern arbetar för fullt.
Den har säker inbyggd begränsning men det skulle inte skada med en till.
Kanske dags att flytta tillbaka till Projekt avdelningen nu när det är ett pågående projekt xD
stöpsel = finladnssvenska??? = stickpropp.... hade aldrig hört detta ord förr.
Vägguttag ===> frekvensomriktare ====> motor ???
Ska bilen köras med sladd i vägguttaget?
Frekvensomriktaren drar väl den ström motorn vill ha? Var skulle du då sätta strömbegränsningen?
Eller har jag missuppfattat igen?
Vad han verkar vilja göra är en effektvakt som sänker laddningen till batterierna om någon vill använda något som drar mycket ström i huset.
Samma typ av effektvakt används för många typer av elpannor som körs med små huvudsäkringar..
jesse skrev:stöpsel = finladnssvenska??? = stickpropp.... hade aldrig hört detta ord förr.
Vägguttag ===> frekvensomriktare ====> motor ???
Ska bilen köras med sladd i vägguttaget?
Frekvensomriktaren drar väl den ström motorn vill ha? Var skulle du då sätta strömbegränsningen?
Eller har jag missuppfattat igen?
Stöpsel, jag trodde det kom från tyskan. Här i söder används det ständigt.
n00bl0r14n skrev:...12V blyaccumulatorer som inverteras upp till 230VAC likriktas till 230VDC som sedan frekvensomriktas så jag kan styra varvalet.
Det är väldigt onödigt att göra om likström till pseudo-AC för att sen likrikta igen, förlusterna i varje steg är i häradet 10-20%. Bättre och göra en DC-DC omvandling, mycket enklare och väldigt mycket effektivare.
Pseudo-AC invertern kommer ändå inte må bra eftersom likriktning/uppsammling i kondensator kommer med all sannolikhet innebära att nästan all effekt tas ut på absoluta toppen av spänningen.
Det känns säkert enkelt, iom att man kan köpa det färdiga artiklarna från hyllan, men DC-DC omvandlare skall inte vara helt omöjlig att tillverka själv, dock blir allt extremt komplext med EN stor omvandlare, hellre flera mindre enheter om kanske 500W st (behövs nog ändå separata switchar för +300V resp. -300V bank).
Eller så väljer man en lämplig motor från början och skippar hela DC/DC-köret.
2 eller 4 blyaccar i serie kan vara lämpligt.....
Ja effektvakt låter vettit, för här har jag endast tillgång till 1-fas 230V. Så det skulle vara bra om man skulle kunna ladda på 4/8/10/16A med hjälp av en brytare.
Håller nog vid 12V blyaccumulatorer (lastbils/traktor med ca 160AH) som inverteras upp till 230VAC likriktas till 230VDC som sedan frekvensomriktas så jag kan styra varvalet.
Hmm, lite spännande, tror inte jag sett elbil med växellådan behållen förut. Man brukar väl ta bort den dels för att den väger en massa och dels för att det i princip inte behövs. Hur stark blir bilen på fyran? Och ungefär hur långt går den på batterierna?