Elmotor till bilen
-
- Kontakt:
Elmotor till bilen
Jag håller på med att tillverka en frekvensomriktare och sätta 3 elmotorer i bilen. Jag använder mig av 48VDC som jag gör om till 48VAC med hjälp av en frekvensomriktare.
Jag skulle behöva hjälp med att hitta transistorer som har en snabbhet på 10ns. Jag tittade på elfa och hittade IGBT transistorer som var 33ns.
Var ska jag söka?
Krav:
200W<
48V<
40A< (drift ström)
10ns>
P.S. Allt i mitt projekt är hemlagad D.S.
Jag skulle behöva hjälp med att hitta transistorer som har en snabbhet på 10ns. Jag tittade på elfa och hittade IGBT transistorer som var 33ns.
Var ska jag söka?
Krav:
200W<
48V<
40A< (drift ström)
10ns>
Senast redigerad av n00bl0r14n 1 december 2007, 18:20:18, redigerad totalt 2 gånger.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
För de spännignarna är det FETar som gäller. under 100V så är IGBT sämre.
FET har lägre framspännigns fall. och snabbare omslag. dessutom går de utmärkt att parallellkoppla.
Se till att prylarna tål dubbelt så mycket som du ska använda dem till. Både ström och spänning.
Elfa är väl ett bra ställa att föraöka på. Annars hos tillverkarna typ irf.
FET har lägre framspännigns fall. och snabbare omslag. dessutom går de utmärkt att parallellkoppla.
Se till att prylarna tål dubbelt så mycket som du ska använda dem till. Både ström och spänning.
Elfa är väl ett bra ställa att föraöka på. Annars hos tillverkarna typ irf.
Re: Elmotor till bilen
Konstiga värden på en el-motor?n00bl0r14n skrev:Jag håller på med att tillverka en elmotor till bilen. Jag använder mig av 48VDC som jag gör om till 48VAC med hjälp av en frekvensomriktare.
Var ska jag söka?
Krav:
200W<
48V<
40A< (drift ström)
10ns>
-
- Kontakt:
Ok. Jag har lite mera tid att skriva nu än förra gången.
Jo jag kollade igenom vad jag skrev sist och jag lämnade o skratta åt det.
Som sagt håller jag på med ett projekt med att sätta 3st 230VAC motorer i en bil som jag har gjort en hemtillverkad frekvensomriktare till.
grym > Jag tittade lite fel när jag såg 33ns för jag tänkte på 33ms så jag klarar mig med dom.
När jag tittade upp MOSFET transistorerna så tyckte jag att de tål så lite effekt mot IGBT som tål 200W. För omriktaren ska tåla 2000W.
Andy > Jag menade strörre än, därför satte jag det i slutet.
Jo jag kollade igenom vad jag skrev sist och jag lämnade o skratta åt det.
Som sagt håller jag på med ett projekt med att sätta 3st 230VAC motorer i en bil som jag har gjort en hemtillverkad frekvensomriktare till.
grym > Jag tittade lite fel när jag såg 33ns för jag tänkte på 33ms så jag klarar mig med dom.
När jag tittade upp MOSFET transistorerna så tyckte jag att de tål så lite effekt mot IGBT som tål 200W. För omriktaren ska tåla 2000W.
Andy > Jag menade strörre än, därför satte jag det i slutet.
Senast redigerad av n00bl0r14n 18 november 2007, 20:07:22, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
håller med,
man räknar baklänges tills man får ett vettigt allternativ
börja med strömen och kolla vad man får för spänning över transistorn som ger effekten
mosfet kan man få med låga ron , så dom är bra bara man får ner spänningen över dom så det inte blir för mycket värme
igbt har man ett spänningsfall
mostrissor parallellkopplar man tills man får effektförlusterna lågt nog, lägger hellre penningarna på trissor än kylflänsar, men man får set till att driva dom bra omman ska ha lite högre frekvenser
man räknar baklänges tills man får ett vettigt allternativ
börja med strömen och kolla vad man får för spänning över transistorn som ger effekten
mosfet kan man få med låga ron , så dom är bra bara man får ner spänningen över dom så det inte blir för mycket värme
igbt har man ett spänningsfall
mostrissor parallellkopplar man tills man får effektförlusterna lågt nog, lägger hellre penningarna på trissor än kylflänsar, men man får set till att driva dom bra omman ska ha lite högre frekvenser
-
- Kontakt:
Jag tog fram min fina stålborste och slipade lite mål från skylten och där stod det på motorerna:
220V 2.0A ut W 100 900rpm
220V 2.0A ut W 75 900rpm
220V 2.6A ut W 200? (lite otydlig) 1410rpm
Så jag har räknat följande på motorerna 220*20 = 440W*2 = 880W + 572W =1452W
Men jag är elektronikmontör och det ingick lite elmotor kurser i vår läroplan.
Så om det är "ut W" man ska titta på klarar jag mig fint med MOSFET transistorer.
220V 2.0A ut W 100 900rpm
220V 2.0A ut W 75 900rpm
220V 2.6A ut W 200? (lite otydlig) 1410rpm
Så jag har räknat följande på motorerna 220*20 = 440W*2 = 880W + 572W =1452W
Men jag är elektronikmontör och det ingick lite elmotor kurser i vår läroplan.
Så om det är "ut W" man ska titta på klarar jag mig fint med MOSFET transistorer.
Den effekt en transistor tål är ett uttryck för hur mycket effekt du bränner av I TRANSISTORN! Om du har tänkt dig att elda upp 200W i transistorn har du ett dåligt design till att börja med!
Om du har en herrensjävlamassa Amperé genom transistorn men ett skitlågt spänningsfall (t.ex. 50A & 0,1V) blir det ju inte mycket den ska kylas, i exemplet blir det 5W (50A * 0,1V = 5W).
Om du har en herrensjävlamassa Amperé genom transistorn men ett skitlågt spänningsfall (t.ex. 50A & 0,1V) blir det ju inte mycket den ska kylas, i exemplet blir det 5W (50A * 0,1V = 5W).