Elmotor till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Tror ni att det kommer att lyckas?

Ja
47
34%
Nej
90
66%
 
Antal röster: 137
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Elmotor till bilen

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag håller på med att tillverka en frekvensomriktare och sätta 3 elmotorer i bilen. Jag använder mig av 48VDC som jag gör om till 48VAC med hjälp av en frekvensomriktare.

Jag skulle behöva hjälp med att hitta transistorer som har en snabbhet på 10ns. Jag tittade på elfa och hittade IGBT transistorer som var 33ns.

Var ska jag söka?

Krav:
200W<
48V<
40A< (drift ström)
10ns>

P.S. Allt i mitt projekt är hemlagad D.S.
Senast redigerad av n00bl0r14n 1 december 2007, 18:20:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Vid 48V så är nog MOSFET att föredra, har du kollat upp det något? Mosfetar för lägre spänningar har rätt bra Rds-on värden.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26511
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad ska motorn användas till? Elbil? :)

Eftersom tråden ligger i projektbanken så vore det kul om du berättade lite mer om projektet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27370
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

För de spännignarna är det FETar som gäller. under 100V så är IGBT sämre.

FET har lägre framspännigns fall. och snabbare omslag. dessutom går de utmärkt att parallellkoppla.

Se till att prylarna tål dubbelt så mycket som du ska använda dem till. Både ström och spänning.

Elfa är väl ett bra ställa att föraöka på. Annars hos tillverkarna typ irf.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17543
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag frågar bara stilla varför du behöver så snabba transistorer ?
10ns är nästan så man kan ha det i rf slutsteg :wink:
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Elmotor till bilen

Inlägg av Andy »

n00bl0r14n skrev:Jag håller på med att tillverka en elmotor till bilen. Jag använder mig av 48VDC som jag gör om till 48VAC med hjälp av en frekvensomriktare.

Jag skulle behöva hjälp med att hitta transistorer som har en snabbhet på 10ns. Jag tittade på elfa och hittade IGBT transistorer som var 33ns.

Var ska jag söka?

Krav:
200W<
48V<
40A< (drift ström)
10ns>

P.S. Allt i mitt projekt är hemlagad D.S.
Konstiga värden på en el-motor?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27370
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var kraven på transitorn.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Kriterierna är udda:

mindre än 200W
mindre än 48V
mindre än 40A
mer än 10nS

hur ser den motorn ut?
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Ok. Jag har lite mera tid att skriva nu än förra gången.

Jo jag kollade igenom vad jag skrev sist och jag lämnade o skratta åt det.

Som sagt håller jag på med ett projekt med att sätta 3st 230VAC motorer i en bil som jag har gjort en hemtillverkad frekvensomriktare till.

grym > Jag tittade lite fel när jag såg 33ns för jag tänkte på 33ms så jag klarar mig med dom.

När jag tittade upp MOSFET transistorerna så tyckte jag att de tål så lite effekt mot IGBT som tål 200W. För omriktaren ska tåla 2000W.

Andy > Jag menade strörre än, därför satte jag det i slutet.
Senast redigerad av n00bl0r14n 18 november 2007, 20:07:22, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11670
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Effekten transistorerna ska klarar är ju inte relaterat till motoreffekten. Det handlar ju om förlusteffekten i själva transistorn. Dock krävs det nog rejält kylning om en transistorn ska tåla 200W. Bättre att köpa ett gäng billigare transistorer och parallellkoppla tror jag.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag kommer att parallell koppla 5 transistorer/fas. Kylningen kommer att kylas via bilens egen kylare.

Vad är det för skillnad att använda IGBT trans. istället för MOSFET trans.? IGBT kostar ca 170kr/st och jag hittade ingen MOSFET som var 200W.
bearing
Inlägg: 11670
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag förstår fortfarande inte detta med effekten. Transistorn behöver ju klara strömmen och spänningen + marginal. Effekten den behöver klara av är ju sedan beroende på spänningsfallet över transistorn. Med lågt spänningsfall behöver transistorn inte klara så hög effekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17543
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller med,

man räknar baklänges tills man får ett vettigt allternativ

börja med strömen och kolla vad man får för spänning över transistorn som ger effekten

mosfet kan man få med låga ron , så dom är bra bara man får ner spänningen över dom så det inte blir för mycket värme

igbt har man ett spänningsfall

mostrissor parallellkopplar man tills man får effektförlusterna lågt nog, lägger hellre penningarna på trissor än kylflänsar, men man får set till att driva dom bra omman ska ha lite högre frekvenser
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag tog fram min fina stålborste och slipade lite mål från skylten och där stod det på motorerna:

220V 2.0A ut W 100 900rpm
220V 2.0A ut W 75 900rpm
220V 2.6A ut W 200? (lite otydlig) 1410rpm

Så jag har räknat följande på motorerna 220*20 = 440W*2 = 880W + 572W =1452W

Men jag är elektronikmontör och det ingick lite elmotor kurser i vår läroplan.

Så om det är "ut W" man ska titta på klarar jag mig fint med MOSFET transistorer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26628
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Den effekt en transistor tål är ett uttryck för hur mycket effekt du bränner av I TRANSISTORN! Om du har tänkt dig att elda upp 200W i transistorn har du ett dåligt design till att börja med!

Om du har en herrensjävlamassa Amperé genom transistorn men ett skitlågt spänningsfall (t.ex. 50A & 0,1V) blir det ju inte mycket den ska kylas, i exemplet blir det 5W (50A * 0,1V = 5W).
Skriv svar