Problemet är väl om det är flera personer inblandade, så att när person A ska felsöka att nätet strular så vet den inte att person B nyss flyttade ett skrivbord en halvmeter och att det därför är läge att leta efter glapp där först.
Jag skulle tro att smidigaste sättet att felsöka ett koaxnät är en motståndsvärdesstyrd tongenerator som tutar en ton i en högtalare beroende på resistans, med tydligt hörbar skillnad på 0, 25, 50 ohm och avbrott, och gärna också tydligt hörbar effekt vid oxid/glapp. Koppla in på nätet och skaka på kablarna.
SÅ dåligt är inte koax för ett nätverk där man är ensam om nätet.
Se för övrigt upp för gamla nätverksprodukter typ bryggor för att brygga flera koaxnät eller att brygga flera aui-transcievers. När hem-pc var nytt så råkade jag ut för en burk som endast hade TP och där man inte fick mickla utan att bryta garantin (och dessutom var det engångs-bryta-bort-grejer för kortplatserna, så det hade inte gått att fuska med mindre än att ta bort plåten + kontakterna baktill på eventuella egeninstallerade kort). Jag hade koaxnät och fick tag på en gammal nätverksbrygga med två AUI-portar, där jag anslöt en TP-transciever + korsad kabel till nya datorn och en BNC-transciever till koaxnätet. Då fick jag ett riktigt mystiskt fel, burkar på koaxnätet som hade 3c509 eller liknande "snabbt" strulade mot nya hem-pc'n, medan en smula långsammare kort som WD8003 (8-bit ISA) gick fint. Det gick bra att köra t.ex. telnet men inte ftp (för filer större än några få bytes iaf). Jag misstänkte att den där bryggan var för långsam och köpte en hub med en BNC och 8 TP, och då funkade allt fint, och dessutom var jag påväg in i en övergång till TP-nätverk. (Den övergången var iofs inte dum, en av mina burkar hade ändå ett WD8003-kort med transig dc-dc-omvandlare för kortets BNC-transcievern, så det fick köras på externt nätagg, men med en TP-transciever ansluten på AUI så slapp jag det

)