Problem med NetWare-server

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: Problem med NetWare-server

Inlägg av säter »

Ebenezum skrev:Vad har du för nätverkskort i servern? Märke och modell?
Just nu har jag ingen lust att riva av huven på servern.

På LAN-information står det:
SMCPLUSS [port=300 mem=CC000 int=A frame=ETHERNET_802.3]
Version 3.0
Node Address: 0000C0E77A2E
Protocols:
IPX
Network Address: 00000002
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Intermittenta fel är den jobbigaste typen av fel som jag ser det, just för att de kommer och går så är det ju så svårt att felsöka.

I just det här fallet kanske det är oxid som är boven? En morgon när jag startade OMZ-fräsen så homade den som den skulle, men så snart jag skulle jogga så skenade den förbi limitswitcharna så skyddskåpan för X-axeln flög loss. Och den betedde sig allmänt underligt, ett kort tryck på någon av JOG-knapparna fick den att börja röra sig, ett till tryck gjorde att den körde snabbare.. Tyvärr började jag felsöka i fel ände, kollade encodrarna först. Efter mycket om och men så ryckte jag ur kontakterna från "monitorn" till resten av maskinen. Efter det har den gått som en klocka!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När jag hade ersatt verkstadsnätet med ett motstånd, kunde jag logga in kontorsdatorn.

Då testade jag att koppla in verkstaden under full drift.
Då försvann förbindelsen med kontorsdatorn.
Så helt klart satt felet i verkstadsdelen.

Jag bootade aldrig om några klienter i verkstaden, utan bara lossade och återanslöt kabeln på nätverkskorten.
Kanske var det någon överledning där?
Miljön i verkstaden är ju misserabel. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det inte går för mycket nätverkstrafik så kan man säkert ful-ohm-mäta fram 25 ohm även med nätverket igång, fast det är inte rätt typ.

Jag är inte helt säker på vilket kort SMCPLUSS är men antar att det är klassikern WD8003 (eller SMC-efterföljare) på 8-bit ISA, eller WD8013 på 16-bit ISA.

De korten har vad jag minns både BNC och AUI, man kan använda en av portarna i taget. Ett dos-program programmerar om kortet för vilken port som används. Det kan tänkas att Netwareserverns egen driver också kan välja port, men det är inte säkert.

Om du i övrigt inte vill mickla med ditt nätverk men ändå bättra driftsäkerheten så kan det vara en idé att skaffa en transciever med AUI-anslutning mot nätverkskortet (15-polig d-sub) och TP-anslutning mot nätverket, och skaffa en hub med både en BNC-port och ett gäng TP-uttag. Byt sen nätverkskort (eller skaffa en transciever) på kontorsdatorn och anslut den med TP. Då kommer kontorsdatorn alltid att fungera mot servern även om BNC-nätet strular.

Om du är beredd att mickla mer så kan det vara läge att byta till t.ex. 3com 3c509 (ta gärna den modernare modellen med lite större krets med "Paralell tasking"-logga tryckt på kretsen) med TP i servern och på övriga burkar.
Ebenezum

Inlägg av Ebenezum »

Ja, 3Com 3c509 är ett säkert kort i detta sammanhang. Och det finns garanterat stabila drivrutiner för Netware 3.12.

Får du tag på ett Combo-kort så är det samma sak där som med SMC, man ställer in med hjälp av ett litet DOS-program om man vill ha BNC, TP eller AUI.

Det går också att ställa Auto och då kan man med Netwaredrivrutinen tvinga kortet till valfri utgång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ebenezum skrev:Jag ser inget fel med att fortsätta med en gammal Netwareserver och lika gammal hårdvara, men se till att bli av med 10base2-nätet. Det är helt enkelt bara jobbigt.
Det är faktiskt första gången Koax-nätet krånglat.
Jag upplever kablaget som driftsäkert.
Nu fick jag tyvärr aldrig reda på exakta felet, men jag tvivlar på att det satt i själva kablaget.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag minns rätt, det var ju så länge sedan, kunde det räcka med att vrida stickproppen till 220 nätet i 180 grader dvs. få en annan jordning!
Be mig inte förklara varför det fungerade!
Kan det vara så att sladden har varit ur?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det kanske är lättare att byta nätverkskort i klienterna. I så fall kan du sätta en konverter vid servern, dvs bara ha en kort stump koax till en konverter, och sedan tra ett TP-nät därifrån till klienterna.

Det är ett elände när dom gamla koax-näten börjar strula; svårt att felsöka om man inte har en analysator som visar var på kabelsegmentet som felet finns...
Ebenezum

Inlägg av Ebenezum »

Ja, verkligen just elände. Jag får nästan utslag när jag tänker på hur det var att röja i sådana nät. Det var en befrielse när det började byggas TP-nät istället.

Men det är klart, det genererade ju arbete...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Menar du att driftsäkerheten brukar vara dålig på koax-nät?
Eller att det är besvärligt att felsöka om det skulle krångla?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Både och. Vi hade ett koaxnät som det konstant var problem med och det var besvärligt att felsöka. Men det var ett nät som gick genom ett antal kontor med droppkablar från vägguttag. Ofta var det ofta droppkablarna som krånglade men även skarvarna vid vägguttagen. Har du bara två-tre maskiner på nätet och få skarvar, kanske nätverkskablarna direkt på "T" på klienterna så är det säkert bättre. TP-näten är mycket enklare eftersom det finns felindikering i bägge ändar på kabeln och bara en maskin per kabel, och nästan aldrig kabelskarvar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Problemet är väl om det är flera personer inblandade, så att när person A ska felsöka att nätet strular så vet den inte att person B nyss flyttade ett skrivbord en halvmeter och att det därför är läge att leta efter glapp där först.

Jag skulle tro att smidigaste sättet att felsöka ett koaxnät är en motståndsvärdesstyrd tongenerator som tutar en ton i en högtalare beroende på resistans, med tydligt hörbar skillnad på 0, 25, 50 ohm och avbrott, och gärna också tydligt hörbar effekt vid oxid/glapp. Koppla in på nätet och skaka på kablarna.

SÅ dåligt är inte koax för ett nätverk där man är ensam om nätet.

Se för övrigt upp för gamla nätverksprodukter typ bryggor för att brygga flera koaxnät eller att brygga flera aui-transcievers. När hem-pc var nytt så råkade jag ut för en burk som endast hade TP och där man inte fick mickla utan att bryta garantin (och dessutom var det engångs-bryta-bort-grejer för kortplatserna, så det hade inte gått att fuska med mindre än att ta bort plåten + kontakterna baktill på eventuella egeninstallerade kort). Jag hade koaxnät och fick tag på en gammal nätverksbrygga med två AUI-portar, där jag anslöt en TP-transciever + korsad kabel till nya datorn och en BNC-transciever till koaxnätet. Då fick jag ett riktigt mystiskt fel, burkar på koaxnätet som hade 3c509 eller liknande "snabbt" strulade mot nya hem-pc'n, medan en smula långsammare kort som WD8003 (8-bit ISA) gick fint. Det gick bra att köra t.ex. telnet men inte ftp (för filer större än några få bytes iaf). Jag misstänkte att den där bryggan var för långsam och köpte en hub med en BNC och 8 TP, och då funkade allt fint, och dessutom var jag påväg in i en övergång till TP-nätverk. (Den övergången var iofs inte dum, en av mina burkar hade ändå ett WD8003-kort med transig dc-dc-omvandlare för kortets BNC-transcievern, så det fick köras på externt nätagg, men med en TP-transciever ansluten på AUI så slapp jag det :wink: :vissla: :tumupp: :doh: )
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Säter; jag har en hub med konverter koax till fyra st TP-uttag, plus några TP (och BNC) ISA kort till datorerna (är det ISA eller PCI du har?)

Med hubben kan du ju byta ut nätet bit för bit om du vill.

Korten är 3COM 905 som var väldigt vanliga "på den tiden". Du kanske redan har drivrutinerna installerade? Intresserad. Vi kan väl alltid byta mot lite svarvning eller fräsning av något?

EDIT: Det är fyra ISA-kort och två PCI-kort. Fyra är 3COM, ett Intel, ett okänt. Alla är kombokort som har både TP och BNC anslutningar. Och dessutom alltså en hub med en koax/BNC och fyra TP.
Senast redigerad av janaf 23 april 2012, 14:55:04, redigerad totalt 2 gånger.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag har också diverse gammalt jag kan avvara om behov finns.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har samma fel återkommit.
Jag ska testa att dra ur klienterna, en och en.
Upp på kontoret och testa logga in mellan varje ändring.
Skriv svar