Det är livsfarligt att greja med dessa kort, hoppas att du vet vad du håller på med. Spänningen på högspänningssidan är 1000V eller så, och tillräckligt med ström för att vara farligt. Varningen finns inte där utan anledning. Dina frågor gör mig orolig...
Men allt på kortet är ju inte high voltage, säkringen i fråga är lågspänning så det är ingen förhöjd risk att prova något där.
Backlight på 3-4 år gammal 42" LCD funkar ej.
Re: Backlight på 3-4 år gammal 42" LCD funkar ej.
Löd fast en annan typ av 12A säkring via två trådar. Det är onödigt att löda bort den gamla om det skulle visa sig att den nya också går sönder.
Lägg inte ned onödigt jobb. Är det någon kortlutning som pajar säkringen kan det kanske ändå bli problem för dig att hitta felet.
Lägg inte ned onödigt jobb. Är det någon kortlutning som pajar säkringen kan det kanske ändå bli problem för dig att hitta felet.
Jag är inte helt 100% vad jag håller på med det är därför jag frågar.. jag är ytterst försiktig dock, speciellt på sidan med högpänning.JohnGalt skrev:Det är livsfarligt att greja med dessa kort, hoppas att du vet vad du håller på med. Spänningen på högspänningssidan är 1000V eller så, och tillräckligt med ström för att vara farligt. Varningen finns inte där utan anledning. Dina frågor gör mig orolig...
Men allt på kortet är ju inte high voltage, säkringen i fråga är lågspänning så det är ingen förhöjd risk att prova något där.
Alltså.. är detta är spänningar som laddas upp efter att man pluggat i nätdelen likt en konding? Alltså efter att man frånskiljt spänningen ska man vänta en tid tills det laddas ur? Du verkar ju veta lite om dessa kort om du nu säger att det är livsfarligt. Vad bör jag absolut INTE göra?
SM7CZR: JApp.. jag tänkte jag skulle prova detta med en extern säkring via trådar. Dock frågade jag innan vilket area på tråd jag behöver för 65v och 12 amp ifall det nu är så att det är kortis någonstans (misstänker ju mosFETen) vill jag ju inte att tråden ska brinna utan att säkringen ska gå.
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Jag skippade att löda dit extern säkring då mosfeten är kortisluten.
Jag har nu lödat av den trasiga mikrosäkringen samt delvis den kortslutna mosfeten.
Den sitter som berget alltså. Jag gjorde så att jag klippte benen på den och lödde bort dessa men själva "kroppen" sitter fast!
Brukar man limma dessa eller lödar man fast dem.
Jag har försökt värma för att få av den men det lossnar inte. Har en weller lödstation med reglerbar temp upp till 450 grader.
Tog en tång och försökte dra loss den men det medförde att det svarta sprack och lossnade.
Under detta är eg slags kopparplatta som sitter kvar.
Tips?
Jag har nu lödat av den trasiga mikrosäkringen samt delvis den kortslutna mosfeten.
Den sitter som berget alltså. Jag gjorde så att jag klippte benen på den och lödde bort dessa men själva "kroppen" sitter fast!
Brukar man limma dessa eller lödar man fast dem.
Jag har försökt värma för att få av den men det lossnar inte. Har en weller lödstation med reglerbar temp upp till 450 grader.
Tog en tång och försökte dra loss den men det medförde att det svarta sprack och lossnade.
Under detta är eg slags kopparplatta som sitter kvar.
Tips?
Du behöver ha en grov spets på lödpennan.
Lägg på rejält med tenn och värm länge (någon minut).
Det är stort kopparplan till MOSFETen, så den sväljer mycket värme.
Lägg på rejält med tenn och värm länge (någon minut).
Det är stort kopparplan till MOSFETen, så den sväljer mycket värme.
Tack för tipset John. Skall prova detta ikväll.