Backlight på 3-4 år gammal 42" LCD funkar ej.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikeman77

Backlight på 3-4 år gammal 42" LCD funkar ej.

Inlägg av mikeman77 »

Hej.

Mitt första inlägg på detta forum och ska meddela att jag är grön vad gäller elektronik men vill gärna lära mig mer.
Har kollat av en del guider på mitt problem och har börjat felsöka.

Vad jag förstått är backlightinverterkorten till denna tv:n (philips LCD 42") inte stabila och är ett ganska känt problem.

Det sitter två st kort i tv:n, en master och en slave.
Har mätt med multimeter över de kända problemdelarna och hittar två saker som skiljer de två identiska korten åt.

Avvikande 1: På ena kortet när jag ringer över säkringen är det en konstant signal. Allstå ok!
På det andra kortet när jag ringer över säkringen så kommer ett litet pip för att sen sluta. Ohmmäter jag över det öka resistansen succesivt. På den som funkar har jag 0 ohm konstant.
Fattar inte detta. Är den trasig? Varför tjuter det till i ett ögonblick när jag ringer över den för att sedan sluta.

Avvikande 2: Det sitter 4 st mosfets på varje kort. På ena kortet (det med hel säkring) när jag mäter mellan ledarna får jag samma ohmvärden
På det andra kortet är det en utav mosfetarna som har mycket lågt ohm. Går även att ringa över denna men icke över de andra.

Jag har försökt kolla lite hur mosfets funkar och hur man ska felsöka på dom och jag kanske gör helt fel.

Bifogar även bild på hur det ser ut.

Tacksam för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Backlight på 3-4 år gammal 42" LCD funkar ej.

Inlägg av SeniorLemuren »

Den här skärmen är ju i den åldern där man kan misstänka att det är ett elektrolytkondensator-problem. Har du kollat så att ingen elektrolytkondensator har blivit rund på toppen?

Fram till ungefär 2008 levererades elektronisk utrustning med felkonstruerade elektrolyter från Taiwan. Felet visar sig på det viset att toppen blir rund på grund av ett vätgasövertryck i den.
mikeman77

Inlägg av mikeman77 »

Alla toppar på kondensatorerna ser helt perfekta ut både på inverterkorten och på strömförsörjningen.
Jag hade hoppats på detta felet när jag öppnade tv:n också men så är tyvärr inte fallet.

Tack för synpunkten.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Att det piper till när du mäter över den trasiga säkringen är på grund av att multimetern laddar upp kondensatorer på kortet, vilket gör att multimetern mäter att det leder ström mellan mätprobarna och då piper till då den tror att det är en lågohmig last ansluten. Men när kondensatorerna har laddat upp sig så slutar dom att dra ström och multimetern ser inte dom längre som en lågohmig last.

Den lågohmiga MosFETen har antagligen gått sönder och är kortsluten. Det kan även vara så att styrkretsen till MosFETen kan vara sönder, då du kan få följande fenomen: pipmäter du mellan Gate och Source så laddar du upp MosFETens egenkapacitans mellan Gate Och Source, vilken gör att det blir lågohmigt mellan Drain och Source. Detta uppstår om Gate inte är ansluten. Polvänder du probarna mellan Gate och Source så "stänger" du MosFETen.

/// Marcus
mikeman77

Inlägg av mikeman77 »

Tack för svaren Marcus.

Då förstår jag varför det piper till men detta innebär så alltså att säkringen är trasig vilket lär medföra att inverterkortet är kass?

Ang. den lågohmiga mosFETen, borde inte alla 4 mosFetar beté sig likadant ifall det är styrkkretsen (antar att detta också kallas för IC-krets) är trasig?
Enligt det jag har sett från liknande problem med just detta ska man kolla efter brända pinnar på just ic-kretsen eller på någon av mosFETarna.

Nu ser allt intakt ut rent okulärt, men kan jag dra slutsatsen att kortet är förstört eller kan man laga detta?

Nytt kort kostar 93 dollar. :?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Byt säkringen en gång åtminstone! :)
mikeman77

Inlägg av mikeman77 »

Den är galet liten och sitter lödad.

Men jag antar att det bara är fram med tunnaste lödkolven och inte vara darrhänt. :)

Någon som sitter inne på tips var man kan köpa komponenter snabbt och billigt?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Med tanke på kopparplanen så behöver du större spetsar, helst 2st för att få loss säkringen lätt.

/// Marcus
mikeman77

Inlägg av mikeman77 »

ok.. Låter som en bra ide att värma båda sidor på samma gång för att få loss den. :)

Jag har hittat säkringen som har artikelnummer 0451012 i Sverige men den dör jäkla mosFeten(artnr:2SK4075) verkar ovanlig. Hittat den utomlands men det är sjukt lång leveranstid och även leveranskostnad.

Kan jag vara helt säker på att mosFETen är kass och att det är den som orsakat säkringen att gå
Eller är det för att säkringen gick att mosFETen gick sönder?

Vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det bara jag som reagerar på att lödningarna till elektrolyterna ser lite underliga ut? Antagligen inget fel men tecken på att någon gjort något, eller bara ett tecken på att de är handmonterade där allt annat är maskinmonterat kanske...

Ska "gummimojängen" som kondensatorernas ben kommer ut genom verkligen bukta ut så mycket? OBS, det är en fråga, inte ett påstående.

Om du med lond's beskrivning lyckats klura ut att FET'en trots allt verkar vara trasig så kan du ju löda loss den och mäta på den lös. Om det är kortis i den så är det nog ingen större idé att prova att byta säkringen utan att laga något annat först. Hade det varit en säkring i vanlig hållare så hade jag nog chansat på att byta, men inte när det är jobb att beställa och löda...

OBS att FET-transistorer är känsliga för statisk elektricitet.
mikeman77

Inlägg av mikeman77 »

Kondingarna ligger ner i någon slags stelnad foam. Kortet är ganska litet och ligger skyddad under en plåtkåpa och uppstickade saker hade inte funkat så det är möjligt att de har monterat dit dem i efterhand. Det som sticker ut från benen är en synvilla från blixten. Ser helt normalt ut när man tittar på den.

Hittat sakerna på ebay. Får väl se hur det går med detta.
Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

mikeman77 skrev:Den är galet liten och sitter lödad.
Men jag antar att det bara är fram med tunnaste lödkolven och inte vara darrhänt. :)
Kallar du den liten? :shock: (inte illa menat...)
mikeman77 skrev:ok.. Låter som en bra ide att värma båda sidor på samma gång för att få loss den. :)
Jag har hittat säkringen som har artikelnummer 0451012 i Sverige
Har du bara en lödpenna så klipp en bit tråd och lägg mellan paddarna och på med tenn och värm, så värmer du båda ändar samtidigt.
Om du vill prova innan du beställer kan du löda två korta ledningstrådar på paddarna så att du kan ansluta till valfri säkring.
MiaM skrev: Är det bara jag som reagerar på att lödningarna till elektrolyterna ser lite underliga ut? Antagligen inget fel men tecken på att någon gjort något, eller bara ett tecken på att de är handmonterade där allt annat är maskinmonterat kanske...
Jag reagerade också på det, ser ut som droppar ovanpå paddarna.
Värm, med fluss om du har, försök få tennet att flyta ut.
mikeman77

Inlägg av mikeman77 »

Njae.. Så väldans liten e den nog inte. 7mm lång.
På jobbet jar jag två lödpennor och med en väns hjälp ska det gå att värma bägge och en plockar loss men tack för tipset

Menar du att jag skulle kunna löda på trådar direkt på säkringens ändar (paddar?) och sedan löda en extern säkring på dessa?
65v 12A supersnabb är ju säkringen som sitter där nu. Valfri säkring låter lite risky eller? Det är highvoltage på detta kort.
Känns inte helt 100 att chansa.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ja, så menar jag, ett par centimeter tråd upp till en säkring av "valfri" (menar valfri formfaktor) typ, det är ju lågspänning här (nuvarande säkring < 65V). Dock bör den ju vara 12A men 10A kanske också OK för test, och samma karaktäristik (supersnabb).
mikeman77

Inlägg av mikeman77 »

Det låter som en rätt bra ide. Vilken typ av tråd rekommenderar du? Vill ju inte att något brinner upp vid kortslutning.

Det står "Caution - Hight voltage" på kortet.

Sen när blev 65v high voltage eller är det så att de där gula makapärerna som matar backlighten laddas upp med spänning?
Vad finns det för risker och vilka spänningar och strömmar snackar vi om?

Jag var väldigt försiktig innan jag började pilla och mätte noga på allt.

Bifogar bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar