Hur listar jag ut vilka transistorer jag behöver?
Hur listar jag ut vilka transistorer jag behöver?
Tjenare!
Jag håller på och bygger en liten ca 10W transistorförstärkare.
ett GS steg (mos-transistorer) och ett push-pull bara. Jag klurar på hur jag ska gå till väga när jag väljer transistorerna.
De ska ju palla med rätt spänningar å strömmar o.s.v, men vart börjar jag rent praktiskt?
Jag kan ju inte kolla varenda transistor-datablad i hela universum. Finns det något ställe man letar på eller
har någon något annat tips?
Jag håller på och bygger en liten ca 10W transistorförstärkare.
ett GS steg (mos-transistorer) och ett push-pull bara. Jag klurar på hur jag ska gå till väga när jag väljer transistorerna.
De ska ju palla med rätt spänningar å strömmar o.s.v, men vart börjar jag rent praktiskt?
Jag kan ju inte kolla varenda transistor-datablad i hela universum. Finns det något ställe man letar på eller
har någon något annat tips?
Re: Hur listar jag ut vilka transistorer jag behöver?
Tillverkare och distributörer brukar ha parametriska sökfunktioner. (Elfa har, men den är helt värdelös).
Jag brukar oftast gå via digikey, välja parametrar jag vet jag behöver och sen sortera på pris. Sen kan man börja kolla datablad...
Jag brukar oftast gå via digikey, välja parametrar jag vet jag behöver och sen sortera på pris. Sen kan man börja kolla datablad...
Är det en helt egen design eller går du efter något
tillgängligt schema?
tillgängligt schema?
tackar, det ska jag kolla upp. Egen design är det tänkt.
Jag hittar massor av formler om hur man räknar ut olika saker i ett gs-steg. Men det finns ju alltid massa data i förväg i alla exempel.
Finns det någon tumregel för hur stort man brukar välja något visst motstånd osv?
Jag hittar massor av formler om hur man räknar ut olika saker i ett gs-steg. Men det finns ju alltid massa data i förväg i alla exempel.
Finns det någon tumregel för hur stort man brukar välja något visst motstånd osv?
Nu trodde jag att jag hade koll på det teoretiska men det blir konstigt ändå!!?
Vet inte vilka transistorer jag ska välja och får inte förstärkaren att fungera som den ska. kanske för att jag har fel transistorer.
skickar med bild på en förstärkare som jag chansat ihop värdena på och får den att fungera med ca 5ggr förstärkning.
När jag försökte vara teoretisk gick det åt pipan. skickar med bild på det också.
Finns det något lätt trick att bestämma hur förstärkningen ska bli annars?
här kommer det bilder:
Vet inte vilka transistorer jag ska välja och får inte förstärkaren att fungera som den ska. kanske för att jag har fel transistorer.
skickar med bild på en förstärkare som jag chansat ihop värdena på och får den att fungera med ca 5ggr förstärkning.
När jag försökte vara teoretisk gick det åt pipan. skickar med bild på det också.
Finns det något lätt trick att bestämma hur förstärkningen ska bli annars?
här kommer det bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
tokfan: jag har en fråga till dig. vad heter programet som du testar kretsarna i, från vilket program komer bilderna ifrån?
Kul med lite respons i tråden!!
Multisim 11 heter det.
Ett program som heter Ultiboard hör till, där fixar man kretskortlayout. Hur bra som helst!
Multisim 11 heter det.
Ett program som heter Ultiboard hör till, där fixar man kretskortlayout. Hur bra som helst!
-