Nån som får hemgjorda PIC-brännare att fungera?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Det felmeddelande du får beror på att programmeraren inte fungerar eller att programmet inte är inställt för rätt programmerare, tryck F3 i Ic-prog, står där JDM-programmer, rätt port?
Programmet kan beroende på inställningar verifiera programmeringen efter eller under programmeringen, finner den ett fel får du felmeddelande på den första felaktige adressen, i ditt fall den första adressen.
Har du lysdiod på programmeraren, lyser den?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

har ingen lysdiod, men programmet säger ju att det är fel fast proggen inte är i, så ännu behöver man inte skrota den :? , har ändrat inställningarna fram och till baka och inte haft brännaren i, men det hjälper inte tyvär.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Har du hoppats på att programmet ska fungera utan brännare, finns det ingen krets att läsa av kan det bara bli ett felmeddelande.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag har oxå byggt ihop JDM proggrameraren. Får samma fel som Dig, Har testat med både ICprogg och WinPIC, inget funkar, samma fel...

Eaglespirit och jag har diskuterat det ltie och jag har mätt osv och han trodde programeraren va hel, vet inte vad som kan va fel nu...Säg till i denna tråd om du får igång det och vad som va fel! Jag ska oxå göra det isf...

BTW: Vilken krets försöker du programera?
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Jag har en JDM-programmerare som fungerar utmärkt. Kör IC-Prog i WinXP.
Har använt pic16f84 och pic12f675.

Felmeddelandet Programming/Verifying) failed at 000h betyder helt enkelt att IC-Prog, när den läser in koden från pic inte får samma värde som det som ligger på adressen 000h i originalfilen.

Detta kan bero på många saker, bland annat följande:
* Otillräcklig spänning på serieporten (bärbar ex.)
* Fel inställningar i IC-Prog. (Fel com-port, fel IO-delay, WindowsAPI istället för Direct I/O
* Om du kör NT/2k/XP, se till att du i IC-Proc Settings->Options->Misc har valt Enable NT/2000/XP-driver (Se: www.ic-prog.com för mer info)
* För lång kabel till programmeraren
* Någon av ledarna i kabeln till programmeraren saknas/är skadade
* CP (codeprotect) är satt, då går pic:en ej att verifiera.
* Programmeraren är felkopplad.
* Kalllödningar eller kortslutningar på programmeraren
* O.S.V...

// Erik
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, skönt att nån fått igång den, då finns det hopp om det, hehe!

Spänningen är rätt, jag mätte upp 12-13v, så nu är det antingen IC-progg eller programeraren som inte funkar... Så jag ska testa lite o ändra inställningar, går inte det så tänkte jag bygga upp en till programerare på exprementbord, o göra det väldigt noga så man inte gör några fel... Nu har jag lött det på ett exprementkort, kanske kan ha blivit fel nånstans, har kollat lite men jag har inte hittat nått...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Sitter och testar lite nu utan större framgång, vad ska IO-delay vara inställlt på? man kan ju välja ett nummer, från början är det intställt på 10... vad ska man ha det på? Jag programerar en 16F628...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

men vilka pinnar är det man ska mäta? det blir lite lättare då. man har en bärbar, men det lär väl inte gå bara för det. då kanske man slipper att kasta den. det här blev luddit men ni fattar nog.
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

NSR_Martin: Om man kollar på www.ic-prog.com så rekommenderar de io-delay=4, dock fungerar inte detta för mig, jag använder istället 7 eller 8. Men, troligen beror detta lite på vilken maskin man har..

// Erik
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Grr, blir galen på det här...

Nu har jag byggt upp en ny programerare, samma fel med den... ändra 1/0 delay hjälper inte... har testat 2 olika program.... VAD SKA JAG GÖRA???

Jobbigt när det inte funkar, känns väldigt hopplöst nu... har ingen aning om vad som kan va fel eller vad jag ska testa med nu! Jobbigt dethär...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> NSR_Martin

Gör som jag, ge upp och köp en färdig programmerare.
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Har du testat alla signalerna(data,clock,mclr och vcc) med IC-Prog?
Har du kryssat för "Enable Vcc controll for JDM"? (vet inte om det behövs)
Inga signaler ska vara inverterade.

Jag rekommenderar dig inte att köpa en brännare för 700. Du kan ju testa någon av parallellportsprogrammerarna, tyvärr så behöver man extern 12V.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

mrmike:

Jag testade nu, du menar "hardware check" va? jag kryssade i allt, men det hände ingenting, rutan bara försvann?? ska de va så??

Testade även med "Enable Vcc controll for JDM", men det hjälpte inte...

När jag försöker programera kommer det upp en ruta efteråt där det står att verifieringen misslyckades på första raden...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

kom på en sak...

Jag tog en elektroly konding istället för tantal som det står på sidan... kan det ha nån betydelse??
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Jo det nog stor betydelse
Skriv svar