Detta vid 25 grader. Vid 0 grader så räcker samma batteri ungefär 22 minuter (figure 4 på sidan 10 i samma datablad).AndLi skrev:Nu har ju inte biltema något datablad som berättar sanningen... Men tittar man på ett random 12V 4Ah batteri och lastar det med 4A så blir tiden 30minuter. Men vi är nog överrens om att göra värme från ett batteri direkt är en dum ide...
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ual_en.pdf (sidan 5)
Projektarbete - UPS
Re: Projektarbete - UPS
Det finns många idéer och teorier här som vanligt...
Men man kan sammanfatta ett antal problem såhär:
1) Man borde räkna på vilken batteritid man får om det gör någon nytta med en "UPS"...
2) Det är mycket tveksamt om man bör blanda fast installation med lösa anslutningskablar som på bilden. Stickpropp får inte anslutas som på bilden. (Ok att den är dragavlastad iom klamrarna men det är inte rätt...)
3) Ett enkelt växlande relä är inte på något sätt rätt för att växla in en växelriktare.
4) Som det är kopplat nu så går (på tomgång) växelriktaren alltid även vid normal nätspänning. Den kommer att brinna upp inom två veckor. Dessutom kommer den ev att dra mer än laddaren ger vilket gör att batteriet aldrig blir fulladdat.
5) En sådan växelriktare kommer sannolikt inte klara att vara igång i ett helt dygn. Det brinner upp...
Man löser detta på följande sätt:
1) Räkna, eller om man vill testa vilket är dyrare men fungerar lika bra och är roligare...
2) Byt ut enkeluttaget mot en dosa med dragavlastning.
3) Skaffa två små kontaktorer med mekanisk förregling. En sådan lösning uppfyller kraven.
(iaf om kontaktorerna är tvångsbrytande)
4) Sätt ett relä som bryter bort växelriktarens 12v matning när det finns nätspänning.
5) Skaffa en större och överdimensionerad växelriktare av bättre kvalité.
//B1N4RY
Men man kan sammanfatta ett antal problem såhär:
1) Man borde räkna på vilken batteritid man får om det gör någon nytta med en "UPS"...
2) Det är mycket tveksamt om man bör blanda fast installation med lösa anslutningskablar som på bilden. Stickpropp får inte anslutas som på bilden. (Ok att den är dragavlastad iom klamrarna men det är inte rätt...)
3) Ett enkelt växlande relä är inte på något sätt rätt för att växla in en växelriktare.
4) Som det är kopplat nu så går (på tomgång) växelriktaren alltid även vid normal nätspänning. Den kommer att brinna upp inom två veckor. Dessutom kommer den ev att dra mer än laddaren ger vilket gör att batteriet aldrig blir fulladdat.
5) En sådan växelriktare kommer sannolikt inte klara att vara igång i ett helt dygn. Det brinner upp...
Man löser detta på följande sätt:
1) Räkna, eller om man vill testa vilket är dyrare men fungerar lika bra och är roligare...
3) Skaffa två små kontaktorer med mekanisk förregling. En sådan lösning uppfyller kraven.
4) Sätt ett relä som bryter bort växelriktarens 12v matning när det finns nätspänning.
//B1N4RY
-
GoaGrabben
Tack B1n4ry med flera för era hjälpsamma kommentarer!B1n4ry skrev:Man löser detta på följande sätt:
//B1N4RY
Här är vad vi har kommit fram till just nu med hjälp av alla bra svar:
1) Vi har räknat ut att 12 timmars värme (ca 9timmars drivning) är vad batteriet håller till på en laddning.
110Ah gånger 12V = 1320Wh delat med 150W = 8,8 timmar.
2) Vi tar bort enkeluttaget och drar kabeln från "frostvakten" direkt till normkappslingen/kopplingsboxen som reläet satt i.
3) Dubbeluttaget byter vi ut till en kopplingsdosa och kapar kabeln till laddaren och installerar den i dosan.
4) Vi skippar idén med reläet och driver frostvakten via laddaren > batteriet > växelriktaren.
5) Vi skaffar en bättre växelriktare (tacksam för tips om lämplig växelriktare).
Stämmer det vi har kommit fram till nu eller är det några konstigheter?
Du har inte 100% verkningsgrad i växelriktaren kanske bara 50%.
Men visst del blir värme det också men du drar kanske 250-300W från batteriet istället.
Så du får kanske bara 4-5 tim batteritid
Men visst del blir värme det också men du drar kanske 250-300W från batteriet istället.
Så du får kanske bara 4-5 tim batteritid
>1) Vi har räknat ut att 12 timmars värme (ca 9timmars drivning) är vad batteriet håller till på en laddning.
>110Ah gånger 12V = 1320Wh delat med 150W = 8,8 timmar.
Du bör som sagts tidigare inte ta ut mer än ca 50% av batteriets kapacitet, annars kommer det snabbt förstöras efter några urladdningar. För exakta siffror kolla tillverkarens datablad.
>4) Vi skippar idén med reläet och driver frostvakten via laddaren > batteriet > växelriktaren.
Bra idé, gör det enklare och säkrare
>5) Vi skaffar en bättre växelriktare (tacksam för tips om lämplig växelriktare).
Det blir ännu billigare, och driftsäkrare om ni skippar växelriktaren och istället köper en frostvakt som kopplas direkt till 12V (billigast är att helt enkelt ta några H4-lampor och en mekanisk termostat)
>110Ah gånger 12V = 1320Wh delat med 150W = 8,8 timmar.
Du bör som sagts tidigare inte ta ut mer än ca 50% av batteriets kapacitet, annars kommer det snabbt förstöras efter några urladdningar. För exakta siffror kolla tillverkarens datablad.
>4) Vi skippar idén med reläet och driver frostvakten via laddaren > batteriet > växelriktaren.
Bra idé, gör det enklare och säkrare
>5) Vi skaffar en bättre växelriktare (tacksam för tips om lämplig växelriktare).
Det blir ännu billigare, och driftsäkrare om ni skippar växelriktaren och istället köper en frostvakt som kopplas direkt till 12V (billigast är att helt enkelt ta några H4-lampor och en mekanisk termostat)
Jag kan svära på att jag sett små 12V kupévärmare nånstans, en sådan borde vara perfekt.
(Om man bortser från det alla andra säger om batteritid)
(Om man bortser från det alla andra säger om batteritid)
adent: Det har du helt säkert, sök på "defroster 12V" på google så får du se dem igen
- FormerMazda
Tror också att det blir bäst med glödlampor istället för växelriktare och liknande.
Men gör med vanliga glöd tror jag på då de har sämst verkningsgrad, om det är ljus man vill ha, men det vill vi ju inte.
Alternativt, köp vanlig värmetråd: exempel,och linda ett eget element som körs på 12v.
En mekanisk termostat och ett urladdningsskydd är att föredra som komplement.
Men gör med vanliga glöd tror jag på då de har sämst verkningsgrad, om det är ljus man vill ha, men det vill vi ju inte.
Alternativt, köp vanlig värmetråd: exempel,och linda ett eget element som körs på 12v.
En mekanisk termostat och ett urladdningsskydd är att föredra som komplement.
- FormerMazda
Kolla där, MrFrenzy's tips var ju bra!
Dock skulle jag nog inte ha den för kontinuerlig drift under vintern, utan bara till att starta när det är strömlöst.
Min GISSNING är att själva fläkten inte håller i längden.
Dock skulle jag nog inte ha den för kontinuerlig drift under vintern, utan bara till att starta när det är strömlöst.
Min GISSNING är att själva fläkten inte håller i längden.
Ja det går ju att lösa genom att ha två frostvakter, en 230V och en 12V, 12V-termostaten ställer man på lite lägre temperatur än den för 230V.
Eller också ett blockeringsrelä som föreslogs tidigare.
Eller också ett blockeringsrelä som föreslogs tidigare.
- FormerMazda
Blockeringsrelä är en bra lösning.
För att inte klabba med 230V så kan man ju låta en "väggvårta" dra ett relä. Koppla 12v fläkten över reläets NC-poler. När "strömmen går" så faller reläet och 12v fläkten kan jobba.
Fortfarande är en batterivakt en bra idé om inte batterierna ska ta skada.
För att inte klabba med 230V så kan man ju låta en "väggvårta" dra ett relä. Koppla 12v fläkten över reläets NC-poler. När "strömmen går" så faller reläet och 12v fläkten kan jobba.
Fortfarande är en batterivakt en bra idé om inte batterierna ska ta skada.
Det är ju smidigt när man hittar folk på nätet som gor skolarbetet åt en. Men jag skulle inte vilja ha in en sådan elektriker i mitt hus. Jag hoppas att det här inte är representativt.
- SeniorLemuren
Men ta och lägg ner nu danei, jag tror ditt "gnäll"-budskap gick hem redan i ditt förr inlägg.