Köpråd för 4:e axel/rundmatningsbord till min CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ove

Re: Köpråd för 4:e axel/rundmatningsbord till min CNC

Inlägg av ove »

Tack för länkarna... nu behöver jag inte skruva isär den direkt när jag får den :)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

hh,
Mycket intressanta länkar om hur man kan göra de billigare borden till "proffsbord".

Här kommer också något intressant. Det är faktiskt en s.k. Harmonic Drive som fungerar som reduktion i dessa:

http://www.ebay.com/itm/CNC-Router-Rota ... 1d&afsrc=1

Första gången jag ser så avancerat rundbord för "hobby-marknaden".
Swemill

Inlägg av Swemill »

CNC Viking: Enligt din bild ser ditt rundbord ut att va ett "Golden Sun"? Ganska bra bord (vi har 3st sådana på jobbet) men det blir väl lite fel att jämföra med sådant med tanke på prisbilden... Har sett din fina fräs i någon tråd tidigare men har du ytterligare en nu med Fanuc styrd 4'e axel?
"Justerbart backlash" - detta gör du väl i styrsystemet med parametrar förmodar jag och inte som det nämns tidigare i tråden med justering av glapp i drivningen med snäckskruven!?

På min egen enkla konvertering så har jag faktiskt också möjlighet att justera "backlash" ned till en noggranhet på 0.005gr. Inte för att Kina bordet skulle klara det, men styrningen med 1/4-steg och 90:1 drivning / utväxling ska klara det (72.000 motorsteg per 360gr). I det fallet där man har en snäckskruv kan jag också bara rekommendera att ha en rejält dimensionerad stegmotor / drivare. Då kan man "lägga på" skruven och ha en helt glappfri drivning, utan att riskera att motorn inte orkar. Kör själv med en 7,8Amp drivning och 3Nm motor på 8" bord och det verkar funka ganska bra. Motorn kunde varit större men det har funkat till det jag gjort, men det är ju inget att jämföra mot ditt bords stora servomotor Viking!
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

"men det blir väl lite fel att jämföra med sådant med tanke på prisbilden... Har sett din fina fräs i någon tråd tidigare men har du ytterligare en nu med Fanuc styrd 4'e axel? "

Nej, det var inte tänkt att man skall jämföra, bara titta in lite i de olika världarna (typ "show what you got"). Ville bara visa min chuckfläns som är gjord från scratch och alltså ersätter traditionella bordet med T-spåren.

Denna 4:e axel fanns med på en likadan Feeler FV-800A som jag köpte i höstas av Oscar här på forumet. Den har också Mitsubishi-styrning som min andra, men är 2 år nyare, har 20 verktygs armväxlare, spåntransportör mm. Lite arbete kvar på den innan den körs igång.

Upplösningen på mitt rundbord blir 360/25000 pulser per varv på servomotorn /90 (bordets utväxling) vilket blir 1.6 tiotusendels grad.

I min manual står det att det skall vara en backlash på 0.01-0.02mm ute på periferin (R=100mm i mitt fall). Man skall kolla var 45:e grad och det minsta glappet skall vara enligt spec'en. Att sätta åt snäckskruven så hårt att man kör glappfritt, tror jag inte på då det kan förkorta livslängden avsevärt.

Jag justerar / åtgärdar alltid backlash-problem mekaniskt. Att göra det i styrsystemet tror jag inte på. Man bara flyttar en hysteres fram och tillbaka.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ok, men en chuckfläns som ersätter T-spåren? Du är alltså låst till att använda chuck då? Varför ville du inte bulta chucken i T-skivan?
Jo som sagt rejälare saker och servomotor, även om det kanske inte är så ofta man lyckas mäta en "delnings skillnad" mellan 5 tusendels och 1,6 tiotusendels grad... :lol:
Att ha ett litet, minimalt glapp kan jag också förstå då det såklart sliter mindre på mekaniken. Dock kan kanske det lilla glappet snabbt bli större och orsaka slitage på både drivning och verktyg om man inte har koll på det...

"Att sätta åt snäckskruven så hårt att man kör glappfritt, tror jag inte på"...
Man behöver inte sätta åt den hårt för att det ska bli glappfritt. Inte om kan slipat in ev. ojämna kuggar i varje fall. Skulle den ligga på för mycket utan att det märks förmodar jag att den "slits in" - till ett "lagom glapp"!? Noggrannare än så blir det nog knappast på kinaborden. Ett glapp där funkar inget bra i varje fall när man ska fräsa i bitarna. En pneumatisk broms hjälper ju dock betydligt i det fallet (när det står still).

Att justera backlash endast mekaniskt låter bra men gör du det även på X - Y - Z kulskruvarna? Hur gör du med det ojämna glappet som blir på en flerop. beroende på var man mest kört maskinen?
På nya alt. fräscha maskiner funkar det säkert men jag misstänker att skulle vi hålla på och justera in glappet mekaniskt på alla gamla fleroppar på jobbet så hade det inte blivet många bitar frästa...
På en "gammal" (5år +) flerop. så är Backlash parametrar guld värt! Vid ett extra noga arbete / rundgång så är det bara att snabbt kolla och justera backlash där körningen ligger. Glappet är ALDRIG lika över hela området på en använd maskin!
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Då hade man fått sätta fast chuckflänsen på T-spårsbordet, vilket bygger lite i onödan.

Jag kan ta bort chucken och flänsen som en enhet genom att lossa på de fyra centrumskruvarna genom stora hålet i chucken.
Sedan skruvar jag bara på T-spårsbordet vid behov. Tar max 5 min. att skifta mellan dessa.
Bild

Golden Sun rekommenderar att man åtgärdar backlash då den överstiger 0.05mm ute vid periferin. Den noggranne håller kanske koll och ser till att det inte blir mer än det specade.

OT, vi får nog se upp så vi inte lämnar trådens huvudämne, 4:e axel!
X,Y,Z-backlash:
Jag är medveten om att kulskruvarna går lättast kring området mitt på bordet. Om man inte skall renovera kulskruven/muttern så kan man i princip bara byta axiallagret, men det brukar också vara effektivt.

Man kanske skulle pröva "parametertrimning" i alla fall? Men hur hanterar du de olika stora glappen utmed arbetsområdet? Kan man ange flera värden för samma axel vid olika ställen då?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Lite OT
Mach3 har en finurlig funktion för detta = Screw mapping
persa

Inlägg av persa »

CNC Viking skrev:Man kanske skulle pröva "parametertrimning" i alla fall? Men hur hanterar du de olika stora glappen utmed arbetsområdet? Kan man ange flera värden för samma axel vid olika ställen då?
Är det inte det man kallar stigningsfelskompensering "Pitch Error Compensation" man använder då ? Man kan lägga in kompensering på olika ställen längs axeln. Eller är jag ute och cyklar igen :)

Har funnits länge åtminstone hos Fanuc, och borde idag vara standard på dom flesta styrsystem. Är det någon snål maskintillverkare som inte köpt med det till styrningen, så går "optionen" garanterat att öppna för en rund summa för dom som vet hur man gör

Sen kostar det väl en bra slant (lasermätning) om man vill veta EXAKT fel att lägga in på dom olika positionerna
Swemill

Inlägg av Swemill »

CNC Viking skrev:Jag kan ta bort chucken och flänsen som en enhet genom att lossa på de fyra centrumskruvarna genom stora hålet i chucken.
Aha, okej! Borden vi har på jobbet går inte att dela så lätt men de är också större.
CNC Viking skrev: "Man kanske skulle pröva "parametertrimning" i alla fall? Men hur hanterar du de olika stora glappen utmed arbetsområdet? Kan man ange flera värden för samma axel vid olika ställen då?"
Absolut! Det blir betydligt enklare / smidigare att köra jobb som t.ex stora bottenhål med passning osv. Såklart så är det också viktigt som du säger att axiallagerna är bra! Dessa går faktiskt åt ganska tidigt ibland och speciellt om skruven är förspännd.

Precis som Persa skriver så är den ojämna kompenseringen "Pitch Error Compensation". Man lägger ut ett antal punkter över arbetsområdet som man kan justera olika. Denna justeras väl oftast in av maskintillverkaren för att sedan "låsas". Är väl inte tänkt att man ska fibbla själv med det egentligen men möjligheten finns. Det gäller ju att allt annat är som det ska och uppmätningen bör då som sagts ske med laser! Så är faktiskt mina maskiner regelbundet "servade" tidigare men då var det också Tetrapak som ägde dem och körde grafitelektroder. Har man parametrarna öppna själv för det så bör det göras med försiktighet, men det gäller ju samma på vanlig backlash kompensering. Det är bättre med ett litet glapp än överkompensering!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Swemill skrev:På en "gammal" (5år +) flerop. så är Backlash parametrar guld värt! Vid ett extra noga arbete / rundgång så är det bara att snabbt kolla och justera backlash där körningen ligger. Glappet är ALDRIG lika över hela området på en använd maskin!
Menar du att det går att "mappa" även Backlash?
Jag trodde det gällde bara Pitch Error.

Att kunna "mappa" Backlash hade varit guld. :humm:
Swemill

Inlägg av Swemill »

Tyvärr inte direkt i cnc'n vad jag vet. Dock kan man ju köra ett litet prg. - från och mot en kant från båda håll och läsa av glappet på indikatorklocka (modell noggrann), eller mäta / schimsa in värdet. Enkelt att göra för hand också men det ska inte va lika pålitligt påstås det. Detta har du ju säkert koll på också missänker jag...
Mappa kan man dock göra om man har ett "ballbar" - test instrument. Dock rejält dyra saker men det är bara att söka upp någon kontakt som har tillgång till en sådan! :tumupp: Då blir det rejält uppmätt...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du missförstod mig. :)
Jag menar om man kan flera Backlash-kompenseringar inlaggt i systemet.
Olika beroende på var skruven är mest sliten.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ja, man utnyttjar pitch error. Ja, jag vet att Pitch error och Backlash är 2 olika saker men med ojämt slitage / glapp = stigningsfel och då kan detta korrigeras med pitch error compensation. Sedan är det väl olika om det finns. På min Fanuc 10M har jag det men inte på 3M kontrollen. Hur Mitsubishi systemen har det vet jag inget alls om.
De registrerade uppgifterna (antal punkter, läge, justering) kan man sedan även göra backup på och få alla punkter utskrivna. Heter "Pitch" i backup alternativ.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OT igen, förlåt. Vi kanske skulle starta en speciell backlash-/machine-/pitch error compensation-tråd? :oops:

I min Mitsubishi manual har jag ett avsnitt under Machine Parameters som behandlar "Machine Error Compensation" vilket innefattar Pitch Error och Position Error.
Man kan ange kompensationsvärden för många punkter utmed en axel och man kan göra det för alla axeladresserna X, Y, Z, U, V, W,A, B och C. I mitt fall har jag X, Y, Z och B för 4:e axeln. Men det är som vanligt med Asiatiska manualer att det är snudd på omöjligt att fatta vad dom menar i texten.

Jag bör nog låta X, Y och Z vara för de borde vara ordentligt uppmätta på fabriken och kompenserade. Så länge jag får OK bitar ur maskinen är det väl bra.
Men man skulle vilja titta på hur exakt 4:e axeln är förstås. Vad har man för mätinstrument för att verifiera den?
Skriv svar