Idé om flytneutral kabel
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Idé om flytneutral kabel
Ett tips, inte någonsin ha en kontakt som man ska vrida/skruva = detta belastar kabel/förskruvning. Eller har du tänkt ha en fast kabel i ROV:en?
Hur hade du tänkt dig att täta själva förskruvningen?
Hur hade du tänkt dig att täta själva förskruvningen?
På den jag visade så vrider man inte väl själva "nippeln" utan bara en "ring" som sitter runt den? Det var i alla fall det som var hela tanken med det hela (jag vet att det finns såna i alla fall, fast den på min bild kanske inte var en sån?)
Kopplingen är ju till för att t.ex. skruva fast en vattenslang på en utkastare, då kan man ju inte hålla på och vrida hela slanghärvan.
Slängde ihop en snabb skiss (blev lite skev, syns inte var packningen sitter).
Kopplingen är ju till för att t.ex. skruva fast en vattenslang på en utkastare, då kan man ju inte hålla på och vrida hela slanghärvan.
Slängde ihop en snabb skiss (blev lite skev, syns inte var packningen sitter).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag trodde jag redan skrivit det?
Rött = packning, Blått = epoxy eller nån mer elastisk gjutmassa.
Rött = packning, Blått = epoxy eller nån mer elastisk gjutmassa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag vet inte om det är en flat packning, men det går kanske att byta mot en O-ring. Jag har inte kollat runt så mycket ännu på vad som finns.
Packningen håller ju i alla fall för 10 bar (om inte mer) åt andra hållet (den är ju gjort för vattenledningstryck).
Packningen håller ju i alla fall för 10 bar (om inte mer) åt andra hållet (den är ju gjort för vattenledningstryck).
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
O-ring är det som gäller och den SKA ha ett rätt utformat spår som den sitter i så den kan göra sitt jobb på rätt sätt. Ingen idé att hålla på och laborera med flat packning.
Vilken spänning och vilka prylar har du tänkt dig till power line kommunikationen?mer eller mindre "nätspänning" i en 2-ledarkabel och köra så kallat "power line"-nätverkt för kommunikationen
Jag lutar åt att köra 110-120 V flytande spänning. Powerline-grejerna klarar ju antagligen ner till 100 V utan problem, men jag tror det är enklare att hitta en trafo för 230->120 V.
Eventuellt kör jag mittjordat (med "jordspett" i vattnet), då blir det ju max 60 V spänning och det är ju nästan klenspänning.
Vilka enheter jag tänkt kör har jag inte bestämt mig för, det beror på vad jag hittar till vettigt pris om jag börjar bygga. Men det finns ju flera tillverkare att välja på (Homeplug, Powerlan etc). De nyare modellerna är ju t.o.m. specade för upp till 200 Mbit/s, men jag har tänkt försöka hitta begagnade äldre grejer och då är det "bara" 85 Mbit/s. Det lär ju räcka med 10 Mbit/s, det som tar mest utrymme är ju video och där kör man ju rätt måttlig upplösning (man sitter ju inte med en 50-tums HD-skärm för bilden direkt utan det är ju snarare fråga om ett fönster på 320x240 eller mindre).
Eventuellt kör jag mittjordat (med "jordspett" i vattnet), då blir det ju max 60 V spänning och det är ju nästan klenspänning.
Vilka enheter jag tänkt kör har jag inte bestämt mig för, det beror på vad jag hittar till vettigt pris om jag börjar bygga. Men det finns ju flera tillverkare att välja på (Homeplug, Powerlan etc). De nyare modellerna är ju t.o.m. specade för upp till 200 Mbit/s, men jag har tänkt försöka hitta begagnade äldre grejer och då är det "bara" 85 Mbit/s. Det lär ju räcka med 10 Mbit/s, det som tar mest utrymme är ju video och där kör man ju rätt måttlig upplösning (man sitter ju inte med en 50-tums HD-skärm för bilden direkt utan det är ju snarare fråga om ett fönster på 320x240 eller mindre).
Även om det är "nästan klenspänning" så bör man tänka på att i fuktig miljö så leder strömmen mycket bättre vid kontakt med huden och det är strömmen som är farlig. Helt flytande spänning är mindre farlig än "jordspett i vattnet". Med jordad mittpunkt i vattnet räcker det att komma åt ena ledaren för att få ström genom kroppen. Är det flytande spänning (via skyddstranformator) så är det ofarligt att ta i endast en av ledarna. Tar man i båda är det farligt oavsett hur man gör...
Så skippa jordspett i vattnet och använd skyddstrafo i så fall tycker jag.
Hur mycket effektbehov har din pryl förresten? Power over ethernet är inget alternativ? Alltså en nätverkskabel. Nu är det väl ganska begränsad effekt man kan skicka genom nätverkskabel men det känns mindre farligt. Kanske går att kombinera med batteridrift.
Så skippa jordspett i vattnet och använd skyddstrafo i så fall tycker jag.
Hur mycket effektbehov har din pryl förresten? Power over ethernet är inget alternativ? Alltså en nätverkskabel. Nu är det väl ganska begränsad effekt man kan skicka genom nätverkskabel men det känns mindre farligt. Kanske går att kombinera med batteridrift.
Att jag har valt att köra powerlan är för att få en enklare kabel. Det finns betydligt mer att välja på om man bara behöver ha två ledare jämfört med om man måste ha nätverkskabel.
Jag vet faktiskt inte om powerlan-grejerna går att modda så att man matar dem separat och kör kommunikationen bara över en 2-ledare. Då skulle man ju kunna gå ner så långt som kanske 30-50 V i kabeln.
Såg att nån på Blocket sålde fyra burkar för 495 spänn så det är ju klart överkomliga priser på begagnat-marknaden.
Jag vet faktiskt inte om powerlan-grejerna går att modda så att man matar dem separat och kör kommunikationen bara över en 2-ledare. Då skulle man ju kunna gå ner så långt som kanske 30-50 V i kabeln.
Såg att nån på Blocket sålde fyra burkar för 495 spänn så det är ju klart överkomliga priser på begagnat-marknaden.
Jag har reviderat mina kabelberäkningar lite, gjorde ett kalkylark där jag kunde lägga in flera dimensioner av slang och kabel och se slangens flytkraft och kabelns flytkraftsbehov.
En intressant sak var att flera av de klenare PVC-slangarna faktiskt inte ger nån flytkraft, de klarar inte att hålla sig själva flytande ens alltså.
Sen insåg jag ju att jag nog inte på långa vägar behöver så stor kabelarea som jag räknat med. 1 kvadrat är ju ok för minst 10 A, det ger 1200 W med 120 V. Troligen kan man köra uppemot 16 A utan problem i och med att kabeln blir vattenkyld.
Då får kabeln yttermåttet 3x6 mm och kan hållas flytande med en slang som är 7 mm med 1 mm väggtjocklek (5 mm innerdiameter). Då blir det inte så stor skillnad.
Å andra sidan kan man då gå ner i storlek med flytteln också, 3:ans verkar vara lämplig. Nån som vet var man kan hitta priser på flytteln? Hos Björkö står det 0.00 EUR på alla...
Frågan är, om man inte får kabeln helt neutral, är det bäst om den har lite flytkraft eller om den sjunker? Antar att lite flytkraft är bäst för att slippa att den trasslar in sig i grejer på botten?
En intressant sak var att flera av de klenare PVC-slangarna faktiskt inte ger nån flytkraft, de klarar inte att hålla sig själva flytande ens alltså.
Sen insåg jag ju att jag nog inte på långa vägar behöver så stor kabelarea som jag räknat med. 1 kvadrat är ju ok för minst 10 A, det ger 1200 W med 120 V. Troligen kan man köra uppemot 16 A utan problem i och med att kabeln blir vattenkyld.
Då får kabeln yttermåttet 3x6 mm och kan hållas flytande med en slang som är 7 mm med 1 mm väggtjocklek (5 mm innerdiameter). Då blir det inte så stor skillnad.
Å andra sidan kan man då gå ner i storlek med flytteln också, 3:ans verkar vara lämplig. Nån som vet var man kan hitta priser på flytteln? Hos Björkö står det 0.00 EUR på alla...
Frågan är, om man inte får kabeln helt neutral, är det bäst om den har lite flytkraft eller om den sjunker? Antar att lite flytkraft är bäst för att slippa att den trasslar in sig i grejer på botten?
http://www.dogger.se/flytteln-100-m-1-14-p-11302.aspx
Tror som sagt det är en bättre väg att gå.
Sen sy och sy... Är väl i princip bara att göra en knop var 30cm eller fästa med små buntband.
Tror som sagt det är en bättre väg att gå.
Sen sy och sy... Är väl i princip bara att göra en knop var 30cm eller fästa med små buntband.
Var 30:e centimeter? Då kommer man ju att få 30 cm långa "öglor" som kan fastna? Det var ju sånt jag hade tänkt försökt undvika, för jag är övertygad om att det är som gjort för trassel.
De flesta som gör egen kabel verkar använda en kabelstrumpa och de är tydligen inte så jättebilliga.
Sen slog det ju mig att det kanske går att köra med PE istället för PVC, PE går väl också att värmesvetsa, men den brukar väl vara styvare än PVC? Kanske inte så optimalt.
Jag ska nog köpa några meter kabel och slang och försöka mig på att svetsa och se hur det funkar. Jag tror inte det stora problemet är att svetsa ihop kabel och slang, det är nog att göra "avnypningarna".
Jag tror inte det är nåt problem med att vatten diffunderar genom PVC, vad jag förstått är PVC-isolerad kabel ok för sjöförläggning?
Och kabeln kommer ju att vara på land sisådär ett par hundra gånger mer tid än den är i vattnet, så eventuellt vatten som diffunderar in då lär ju i såna fall diffundera ut.
De flesta som gör egen kabel verkar använda en kabelstrumpa och de är tydligen inte så jättebilliga.
Sen slog det ju mig att det kanske går att köra med PE istället för PVC, PE går väl också att värmesvetsa, men den brukar väl vara styvare än PVC? Kanske inte så optimalt.
Jag ska nog köpa några meter kabel och slang och försöka mig på att svetsa och se hur det funkar. Jag tror inte det stora problemet är att svetsa ihop kabel och slang, det är nog att göra "avnypningarna".
Jag tror inte det är nåt problem med att vatten diffunderar genom PVC, vad jag förstått är PVC-isolerad kabel ok för sjöförläggning?
Och kabeln kommer ju att vara på land sisådär ett par hundra gånger mer tid än den är i vattnet, så eventuellt vatten som diffunderar in då lär ju i såna fall diffundera ut.
När man skjuter (telnar) nät använder man ett tredubbelt halvslag med en extra låsögla. När man fäster nätet i stadarna (de stående snörena i nätets ändor) brukar man (eller i alla fall jag) lägga knutarna med ca 20 cm mellanrum. För att undvika de lösa öglorna tvinnar man helt enkelt garnet man använder runt det som det binds fast i.