Fjärrkontroll RF

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Fjärrkontroll RF

Inlägg av CPMS »

Misstänker det är HS-4 du tittat på, isåfall skulle jag nog använda mitt förslag med två externa relän till prototyp och blir det försäljning utnyttja deras "Kundanpassade kontaktfunktioner" och se om dom kan byta ut dom 1-pol reläna i mottageren mot 2-pol.

Det står inget om hur start/stopp funktionen fungerar men troligtvis går det att använda stopp för att bryta upp driftströmmen till motorn, frågan är om det duger som nödstopp enl. maskindirektiven.
pflodin

Inlägg av pflodin »

CE märkning, maskindirektiv........borde vi inte starta en tråd för " hur jag får min hempulade konstruktion laglig att sälja" eller liknande.....finns ju tydligen ett antal här som har den ambitionen och till lika ett antal som bevisligen redan gjort det. Vi som gjort CE märknings resan borde ju rimligen ha nått att tillföra i detta.

/peter
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

CPMS skrev:chb har ju ritat upp hur det är kopplat. :)
Ooops :oops: :oops: :oops:

Intressant schema, en slags orgie i att krångla till något som borde kunna vara rejält enkelt.

Den okända "gavelbrytaren" borde vara en ändlägesbrytare som hindrar vinschen från att rulla in sig för hårt eller nåt sånt.

Det borde funka precis lika bra att koppla såhär:
framback.PNG
Det fina med detta är att fram-back-omkopplaren behöver bara vara enpolig = fjärrstyrningen med enpoliga utgångar går fint att använda rakt av.

Det intressanta är dock vad som är okej för nödstopp v.s. fjärrstyrning!

En sista utväg som alltid borde vara okej är att ha en kabelansluten knapp som måste hållas intryckt för att radiostyrningen ska fungera. Då kan person A vara "säkerhetsvakt" och hålla inne knappen när allt är som det ska, medan person B kan stå på en plats där det är lättare att faktiskt se vad som händer. Inte särskilt smidigt...

Värt att kolla på är kanske också radiostyrningar som används för (växel)lok på järnvägen. Eftersom de styrningarna anses vara okej att köra ett lok som väger flera ton via radiostyrning så borde de vara okej till ganska många grejer.

(Det finns iofs en incident, tror den är utredd av statens haverikommission, där ett växellok dundrade ut förbi spårslut och blev stående ute i en rondell för vägtrafik... :vissla: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
chb

Inlägg av chb »

Almi börjar framstå som vår potentiellt bästa vän:)
Breda kunskaper här. Kanske borde hetat uppfinnarforum.
I väntan på elnu; ingen som har mer ideer om fjärr och startkonding.
Sitter och funderar över något slags relä som leder en ström till en fas, tex upp, via den fasens fjärrelä, och samtidigt den ena polen av kondingen till den andra fasen på motorn förbi det andra reläet. Och vice versa.
Är jag ute och cyklar då?
Ber på förhand om ursäkt för mina dåliga kunskaper inom elektronik.
chb

Inlägg av chb »

Kom på att det här reläet ju måste sitta efter "fjärr-reläet".
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

chb skrev:Sitter och funderar över något slags relä som leder en ström till en fas, tex upp, via den fasens fjärrelä, och samtidigt den ena polen av kondingen till den andra fasen på motorn förbi det andra reläet. Och vice versa.
Är jag ute och cyklar då?
I förslaget på ändrat schema jag visar ovan så räcker det alltså med ett enpoligt relä för varje riktning.

Jag ändrade schemat så att jag ritat in två enpoliga växlande brytare (som kan utgöras av reläer). Slå om ena omkopplaren så går motorn åt ena hållet. Slå om andra omkopplaren så rör sig motorn åt andra hållet. Om båda slås om samtidigt så kommer motorn gå åt ett håll, d.v.s. det händer inget dumt om båda manövreras samtidigt.

Edit: Märkningen på reläer/brytare är ofta så att den övre högra på brytarna på bilden heter "NC" (normally closed) och den nedre högra heter "NO" (normally open). Den vänstra kan vara märkt t.ex. "Common", "C" eller liknande.
framback2.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
chb

Inlägg av chb »

Hej!!
Det ser ju faktiskt ut som om lösningen är här!?
Ska kolla det här med elnu-killen för att se vad han kan göra med sitt sortiment. Hoppas det funkar!!
Återkommer här när jag vet mer.
Jättetack för hjälpen!
Skriv svar