Fjärrkontroll RF

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
chb

Fjärrkontroll RF

Inlägg av chb »

Hallå alla glada.
Ny här och det här min första tråd.
Håller på att ta fram en produkt där en 230V 750W vinsch ingår.
Till den följer en manöverdosa som innehåller en fram/back knapp, ett nödstopp och en stor konding (32uF om jag minns rätt).

Nu till problemet. Manöverdosan ska ersättas med en fjärrkontroll. Har tittat på denna.
http://www.rfcontrolsystem.com/index.ph ... ts_id=1122

Vi är inte säkra på att det kommer att funka beroende på kondingen. Den befintliga startknappen korskopplar rkiktningsfas med kondingen och vad vi förstår fungerar därför inte den valda fjärren.

Någon som har några förslag/lösningar/tips?

Tackar ödmjukast.
Senast redigerad av mrfrenzy 6 april 2012, 10:54:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: slog ihop dubbla trådar och tog bort onödiga inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Fjärrkontroll elmotor

Inlägg av CPMS »

Fick nyss ett kampanjbrev från Elnu med just vinschfjärrkontroll som kanske kan vara intressant: http://www.elnu.se/r.php?d=170100

Du behöver nog bara två relän för att styra vinschen, lite kopplingsscheman skulle vara bra att se.
chb

Inlägg av chb »

Tack för svaret.
Sitter på jobbet men kan fixa lite bilder när jag kommer hem. Men du tror det ska funka med 2 reläer? Kompisen i projektet, som kan en del om el, trodde att det skulle behövas 3 eller 4.
Ut ur motorn kommer 2 fas och en nolla och det verkar vara det som mottagaren till fjärren i länken ovan vill se.
Återkommer med lite bilder.
chb

Inlägg av chb »

Då har jag tagit lite bilder.
I motorns kopplingsdosa syns motorns kablar till vänster.
Hoppas ni som kan detta kan dra någon slutsats om huruvida det går att använda fjärren i första inlägget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla vad det krävs av säkerhet, gör man till sig själv är det en sak, men om man säljer måste det funka, ex att den börjar gå av sig själv och klämmer ihjäl en person , eller inte stannar och klämmer en person, mycket jobb och dyrt att få till
chb

Inlägg av chb »

Ja, vi har funderat på det. Det är pga detta som fjärren måste vara momentan, dödmansgrepp; släpp så stannar den.
Men du har rätt; mycket att fundera på innan man släpper iväg det hela. Håller på att testköra nu, tyvärr utan fjärr vilket gör det hela lite bökigt.

Kollade elnu´s sida. Tyvärr var den för 12/24V. De hade en för 230V för 1300:-. Hittade samma artikel i Kina, såklart.
Problemet är fortfarande att vi inte riktigt fattar om det går att använda dessa kontroller utan den stora kondingen.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Tror jag hittade den fjärrkontrollen du menar (länken är felande), är det Model: 0020325 (S1FM-AC110 / 220 & CV-2 )?

Isåfall är nog det lättaste att låta fjärrens två utgångar dra två tvåpoliga relän som kopplas så dom fungerar på samma sätt som knappen i orginalreglaget. Det står tyvärr inget om det går att aktivera bägge utgångarna samtidigt (men det kan jag inte tänka mig) för isåfall måste du förregla reläna med varandra så bara ett kan dra i taget. Kondningen måste nog vara kvar, du har inget kopplingsschema över vinschen så man ser hur reglaget är kopplat?
pflodin

Re: Fjärrkontroll RF

Inlägg av pflodin »

Du kan nog använda den där fjärren om du verkligen vill, använd din befintliga driftskonding bara och möjligen ett par yttre relän. Du skrev att du höll på att ta fram en produkt, betyder det att du ska sälja den? I så fall bör du nog ha koll på vad som krävs för CE märkningen. Radioprylar inblandade = krav på att LVD och EMC prov...

/Peter
chb

Inlägg av chb »

Jag kan rita ett schema själv och lägga upp. Följde inte med något med motorn.
chb

Inlägg av chb »

Tjena Flodin.
Det där var intressant. Vi har hållit på med att få mekaniken att hålla och fungera det senaste 1 1/2 åren och tänkt att när det hela är klart får man kolla upp vad som måste göras för att saluföra en produkt.
Men efterson vi verkar närma oss målet, det är bara fjärrkontrollen som fattas nu vad det verkar som, så kan det nog vara dags att börja rota i det där.
Vore mycket tacksam om du kunde utveckla det där.
chb

Inlägg av chb »

Har googlat lite på EMC mm. Man lär sig något nytt varje dag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När det är en växling av kondensatorn som bytar riktning på motorn brukar det vara så att det finns 3 ledningar från motorn:
En som nolla/gemensam och två stycken där kondensatorn är kopplat mellan, jag kallar dessa två A och B.

Ska motorn rotera ena hållet kopplas fas till A och ska den rotera andra hållet kopplas fas istället till B.

Ska motorn stoppa kopplas fas inte till alls.

Detta kan alltså enkelt skötas med två reläer och av säkerhetsskäl skulle jag föreslå att de kopplas på ett av två sätt:
1: Ett relä styr riktningen och det andra start/stopp.
2: Reläerna kopplas så att motorn bara kör om ett relä är dragit och det andra inte är.

EDIT: Och vad som är fas och vad som är noll har ingen betydelse för motorn, jag använder bara dessa uttryck för att särskilja på ledningarna.
Senast redigerad av Icecap 6 april 2012, 11:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Föreslår istället att ni slår en signal till någon firma som pysslar med radio
T.ex. Tele-radio
De har prylar som är anpassade både säkerhet, kapsling och funktion.

Swech
chb

Inlägg av chb »

Det låter som att det är klart görligt! Kanonbra! Har googlat lite på start/driftkonding och som jag fattar det byts riktningen på motorn genom att man byter pol på kondingen (och fas i motorn). Det är därför som fram/back knappen korskopplar fas och konding på befintlig manöverdosa.
Ska vidarebefordra dina kopplingstips till kollegorna som kan mer el än jag.
Har mailat elnu.se för att se huruvida de har grejor att bara köra med alternativt komplettera en fjärr med konding/relä/kontaktor.
Det ska gå att lösa!
Medans jag håller på. Apropå emc mm tester. Om man köper komponenter inom Sverige borde de väl vara CE-märkta?
I så fall borde man väl slippa göra om proceduren inför försäljning. Eller missar jag något här? Någon som kan eller har gått det här?

Kanonforum det här :tumupp:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om bef. vippströmbrytare är en 3-läges 2-polig återfjädrande kan ni ersätta brytaren med två 2-poliga 230V relän som klarar av motorströmmen under förutsättning att inte bägge utgångarna på fjärren kan dra samtidigt men eftersom fjärren är för fram/back styrning av motor så borde den vara gjord så redan:
vinschstyrning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar