Hur löda speakon-XLR?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur löda speakon-XLR?

Inlägg av danei »

Purre: Innan slutsteget är XLR lämpligt. Det är efter det är bra att byta standard.

PoorCadaver: Det är inte sannolikt. Är det 4 likvärdiga element är de garanterat inte separerade. Det är ev basen som ligger separat, men jag tror inte att det är så. Du får väl kolla att det är ljud i alla element när du är klar. Eller öppna och kolla.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Purre: Använda XLR tillexempel mellan mikrofon och mixerbord och mixerbord och slutsteg är helt OK, men inte för högnivåsignaler efter slutsteget, där ska det vara speakon.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

SM7CZR skrev:Håller med Meduza!
Det är ett otyg att ha likadana kontakter till utgångar och ingångar.
Själv körde jag in en telepropp i mikrofoningången, sladden kom från en högtalarutgång på samma förstärkare.
Som tur var fanns det säkringar till slutstegets drivspänningar. Så inget annat gick sönder.
För XLR så är det ju iaf specat åt vilket håll signalen ska gå v.s. om det är hona/hane på kontakten. Med telepluggar så är det rena snurren... En kompis brände ett slutsteg genom att råka ansluta båda utgångskanalerna till varsitt telejack på samma högtalare...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så kan du koppla med speakon också.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

MiaM skrev:Nej, såhär röstar jag på:

XLR 1 till Speakon -1
XLR 2 till Speakon +1
Läste igenom tråden en gång till, men har nog inte riktigt förstått.
Om man kollar på bilden så är det ju två XLR. Pratade med min polare som ska ha sladden (ja, blir sladd tills vidare) och han sa att på baksidan av högtalarlådan där XLR-kontakten ska in så finns det två stycken ingångar. Men det spelar ingen roll vilket jack man pluggar in - det blir rätt i alla fall.

Så jag tänker på bilden jag postade på sida 1 (även här). Där ser man att XLR 1 går till -1 och -2 för respektive XLR. XLR 2 går därför till +1 och -1.
Blir det då inte fel om jag utelämnar +/-2 helt och hållet och bara använder +1 och -1 till XLR-kontakten? Då måste det ju spela roll åt vilket håll man vridit speakon-kontakten (180gr)?

Dessutom en liten tolkningsfråga. På bilder på XLR-pinnarna är det streck mellan 1 och 3. Ska dessa lödas ihop i mitt fall?

EDIT:
Borde man inte koppla XLR 1 till -1 och -2, och XLR 2 till +1 och +2?

Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu snurrar du till det, det ska gå från XLR pinne 1 och 2 till speakons +1 och -1, nöj dig med det.

XLR-kontakterna på lådan är paralellkopplade och speakon går inte vända 180 grader utan våld...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har ingen koll all på sånt där, men jag tycker ju att det är rätt solklart om man läser tråden:

Speakon har stöd för två kanaler, kanal 1 och kanal 2. För vardera kanal finns en + och en -. Alltså +1, -1, +2, -2.

XLR har "bara" stöd för en kanal.

Det är därför bilden är ritad som den är, den visar hur man kopplar Speakon-kontaktens två kanaler till varsin XLR. Ska du bara koppla till en XLR så är det bara att skippa den ena kontakten.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Ok, då testar vi det :-)
Har beställt grejer som borde komma i slutet av veckan. Återkommer!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är rätt vanligt att högtalarlådor för PA/scenbruk har dubbla kontakter paralellkopplade. För XLR så är det normalt en hane och en hona.

Glöm inte att XLR egentligen är "spegelvänt", du ska egentligen ha hane på kabeln in till högtalaren, fast om du har både hane och hona på högtalarlådan så passar det säkert med vilket som.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Det är precis som ni skriver Speakon +1 & -1 till XLR 2&1. Och nej det är inte specat i någon XLR-spec avilket håll signalen går åt, DMX går i motsatt riktning tex. Koppla inte ihop något på XLR3, det är negativ signal i balanserade system, alltså inte jord. Man jordar negativ signal (fasvänd) till jord när man gör om mellan balanserade och obalanserade lågnivåsignaler.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns väl inte ens nån riktig spec för hur XLR-kontakter ska användas, men i samtliga "vettigt kopplade" fall jag sett mikrofon/linje/högtalarsignaler på XLR-kontakter så har det varit hane på utgång och hona på ingång. Tanken är bra för mikrofon/linjenivåer eftersom man slipper risken för brum om man kommer åt de nakna stiften på hanen. På högtalarsignaler är det givetvis ingen höjdare att lätt kunna råka kortsluta signalen.

Det hade säkert varit ännu sämre att vända på högtalarsignalen, för då skulle man kunna råka koppla en högtalarutgång till en mikrofon eller liknande, antagligen ett dyrare misstag än att koppla en högtalarutgång till en mikrofon/linjeingång eftersom ett ingångssteg / en balanseringstrafo antagligen är billigare än en (bra) mikrofon...

DMX ska egentligen köras på 5-polig XLR fast 3-poliga är rätt vanliga (och om jag minns rätt så förekommer (eller förekom) två kopplingar för trepolig XLR, skärmen/jorden sitter på samma pinne som på mikrofonkablar i båda fallen så man kan använda samma kablar, men plus och minus (balanserat) är växlade)...
Skriv svar