Ena kollegan går in och kollar ikväll tror jag.
Om man tittar på bilden ovan så ser man att det är 3 lägen på brytaren.
Det borde betyda att ditt är nära sanningen.
Nej, det funkar inte så. Även om du tar två separata färdiga CE-märkta produkter och säljer dom som ett system så måste du CE-märka din nya apparat. CE-märkning är något som man måste tänka på direkt från start, så man konstruerar sin produkt på "rätt" sätt enligt en massa olika standarder o.dyl. Det är rätt krångligt, det är därför det finns folk som lever på att vara CE-märkningskonsulter. Med radio inblandat krävs EMC-tester och sånt, ni får nog räkna på åtminstone ett par hundra tusen (om det räcker, en halv mille är nog inte orimligt) innan den processen är färdig. Sånt måste budgeteras innan man börjar utveckla, annars är det stor risk att man får sig en otrevlig överraskning när man tror att man är färdig med produkten.chb skrev: Medans jag håller på. Apropå emc mm tester. Om man köper komponenter inom Sverige borde de väl vara CE-märkta?
I så fall borde man väl slippa göra om proceduren inför försäljning. Eller missar jag något här? Någon som kan eller har gått det här?
Edit: Måste tillägga att det här inlägget till allra största del är baserat på vad andra (kunnigare än mig på det området) har skrivit här på forumet.Walle skrev:Nej, det funkar inte så. Även om du tar två separata färdiga CE-märkta produkter och säljer dom som ett system så måste du CE-märka din nya apparat. CE-märkning är något som man måste tänka på direkt från start, så man konstruerar sin produkt på "rätt" sätt enligt en massa olika standarder o.dyl. Det är rätt krångligt, det är därför det finns folk som lever på att vara CE-märkningskonsulter. Med radio inblandat krävs EMC-tester och sånt, ni får nog räkna på åtminstone ett par hundra tusen (om det räcker, en halv mille är nog inte orimligt) innan den processen är färdig. Sånt måste budgeteras innan man börjar utveckla, annars är det stor risk att man får sig en otrevlig överraskning när man tror att man är färdig med produkten.chb skrev: Medans jag håller på. Apropå emc mm tester. Om man köper komponenter inom Sverige borde de väl vara CE-märkta?
I så fall borde man väl slippa göra om proceduren inför försäljning. Eller missar jag något här? Någon som kan eller har gått det här?
Det var så vi tänkte göra med ett eventuellt patent. Det verkar ju bra att man kan tänka sig något liknande med CE-märkningen. Tänkte att man skulle ringa och kolla med SP om huruvida de håller med om att det vi har skulle kunna handskas på det viset. Den mekaniska konstruktionen kommer att vara hårt testad för hållbarhet (hatar att köpa skit). Det enda utöver det mekaniska är vinschen och till den en tillagd fjärr, så produkten är inte jättekomplicerad.Icecap skrev:Alltså - själva märkningen med ett CE-märke kostar inte något vidare. Och om ni är helt säkra på att enheten uppfyller alla krav som kan ställa på den är det bara att klistra på märket.
Men om någon ifrågasätter huruvida enheten uppfyller alla krav är det ganska bra att ha alla protokoll klar... Det kan bli ganska dyrt annars:
* Säljförbud.
* Återköp från kunder pga. säljförbud/risk.
* Böta.
CE-märket är egentligen bara en lapp som betyder att tillverkaren/importören säger:
"jag lovar och svär på att denna grunka är helt OK och som den ska vara enl. de gällande regler!"
Det betyder inte att enheten rent faktisk är testat...
En del börjar ju sälja och när det rullar på får de EMC-testat. Blir det fel får de åtgärda och införa i produktionen snabbt och sedan hoppas att de enheter som redan är sålda inte ställer till problem/blir upptäckte...
Nja, så enkelt är det nog inte. Om en produkt innehåller radio så krävs protokoll på att produkten uppfyller EMC kraven samt en LVD utvärdering (LVD gäller egentligen bara produkter med drivspänning över 60V men när det finns radio med så gäller LVD alltid). Finns en hel del att ta hänsyn till när det gäller CE märkning.Icecap skrev:Alltså - själva märkningen med ett CE-märke kostar inte något vidare. Och om ni är helt säkra på att enheten uppfyller alla krav som kan ställa på den är det bara att klistra på märket.
Nu kommer jag och är tråkig igen. Men NEJ NEJ NEJ, har ni något som är patenterbart så måste ni göra patentansökan innan ni börjar sälja. Det får finnas några prototyper ute, men inte sålda produkter. Då är det inte längre patenterbart! Det var ALMI väldigt noga med att förklara sist jag hade möte med dem. Se till att ta kontakt med ALMI omgående, ni har ingenting att förlora på det. Däremot allt att vinna! Ni kan t.ex. få upp till 15kkr för utveckling av prototyp. Vidare kan ni få otroligt förmånliga lån för att finansiera bland annat patentansökan och andra nödvändigheter.chb skrev:Det var så vi tänkte göra med ett eventuellt patent.Icecap skrev: En del börjar ju sälja och när det rullar på får de EMC-testat. Blir det fel får de åtgärda och införa i produktionen snabbt och sedan hoppas att de enheter som redan är sålda inte ställer till problem/blir upptäckte...