Justera hastighet Uher Royal (rullbandspelare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ronnylov

Re: Justera hastighet Uher Royal (rullbandspelare)

Inlägg av ronnylov »

Varför behöver du ha exakt rätt hastighet? Den borde väl snurra lika fort oavsett om du spelar in eller spelar upp. Eller är det gamla band du ska digitalisera?

Om du ska digitalisera dem så kommer du antagligen ansluta någon ljudinspelare typ ljudkort. Dessa lagrar det inspelade i digital form. Då det är den digitala kopian du vill ha inspelad i rätt hastighet så kan du helt enkelt analysera den inspelade ljudfilen i datorn t.ex. med FFT-analys.

Så egentligen borde det räcka att kopiera över ditt referensband med hjälp av ljudkortet. Sedan analyserar du ljudfilen som sagt var och får en skillnad mot vad det borde vara (alltså mer eller mindre än 3150 Hz). När det är gjort vet du med vilken faktor du ska omsampla ditt inspelade ljud för att få rätt hastighet på den digitala kopian. Känns enklare att fixa felet digitalt i datorn än att göra det mekaniskt.

Men nu kommer vi till en annan grej. Hur vet du att de andra banden du ska digitalisera spelades in med rätt hastighet på bandet?

Jag har själv digitaliserat några gamla band och fick känslan av att ljudet spelades upp för snabbt. Men vet inte om det är för att rösterna var 40 år yngre än vad mitt minne av de personernas röst är (man kanske pratar långsammare och med lägre tonhöjd när man blir äldre). Men i det här fallet skulle ljudet synkas med en gammal smalfilm (som i och för sig heller inte behöver ha spelats in med rätt hastighet). Slutsatsen var i alla fall att jag fick speeda ner ljudet litegrann för att få det i synk med filmen om filmen skulle spelas upp i 16,0 fps. Men jag fick finjustera litegrann under filmens gång för filmkameran verkade tappa hastighet ju längre som filmades (den vreds upp med en fjäder som tappade kraft allteftersom det filmades). Men kom på att kamerans ljud på bandet hade en frekvens som motsvarade filmhastigheten så det var också till viss hjälp i det hela.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

https://www.google.se/search?aq=2&oq=au ... r+download

Det borde gå bra att ladda ner något program som räknar frekvens på ljudet som kommer in på ljudkortet. Kör det först mot CD'n för att se att programmet visar rätt (det kan visa en gnutta fel på grund av att ljudkortet inte har jätteexakt frekvens, fast det borde vara nån enstaka promille som värst om ens det) och testa sen mot bandspelaren.

Jag håller för övrigt med Jonyverse om att låta den "värma upp sig" ett tag. Se till att den verkligen kör och inte bara är påslagen, typ lyssna på några gamla godingar på rullband eller låt den bara spela utan att lyssna på ljudet om musiken på dina band inte faller i smaken.

(Själv har jag givetvis t.ex. vis-toppen med Sven-Ingvars på färdiginspelat rullband från 60-talet att njuta av när jag pysslar med nån gammal rullbandspelare :wink: )
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag har nu utvärderat detta lite och jag tror jag är lite väl petig.
Efter att ha smort osv alla rörliga detaljer så är den fortfarande lite för långsam men stabil.
Testade jag mot min Uher 4200 reporter som är nyligen ordninggjord och godkänd av Schubert så är den 10 gr sämre. Istabil i varvet imellanåt för snabb ibland för långsam.
Med royalen så går hastigheten rätt de första 10 sek innan den tappar nån liten procent.
Har mätt på motorn och det är - 17,5 volt när den inte spelar och ca 1 volt mindre när den belastas.
Antar att det krävs ett bättre nätagregat med kondensatorer om man ska få den 110%
Tror jag låter denna vara för avspelning av gamla band och sen skaffar jag en modernare som jag kan konvertera till 2 track för att ha med till mina inspelningar.
Fick inte echo funktionen att fungera då jag försökte ställa inspelningshuvudet.
Låter i högtalarna men kommer inget ljud på utgången.
Ställde den så det blev så stark singnal som möjligt efter örat.
Frekvens responsen förstår jag inte riktigt vad jag skall korrigera mer än att den testar olika frekvenser.
Diskanten är 10 gr bättre nu i alla fall efter jag ställt avspelnings och inspelnings huvudet.
Det är en bra maskin att lära sig på då den är billig och enkel att fixa med. Traktor heheh
Tack för alla tips!
Jag är ingen master på detta än men vill bli :)
Glad påsk!
Skriv svar