Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Okej, då vet man det :)

Man har ju sett mycket bilder på internet innuti laserprojektorer men lite bilder på din laserprojektor skulle vara extra kul :D

Min projektor som jag bygger går lite segt men jag ska beställa lite saker snart så jag kan få lite fart i det hela :D
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Har någon byggt extern nätdel till en sin gröna laser? Testade att bygga en med en LM317 som lämnar 2.5v ut (väntar på potentiometer från elfa därav den låga spänningen) och kan säga att den blev minst sagt het. Tycker att 1.5A borde räcka långt till en sådan då jag mätte lasern till att dra 80mA.

Edit:

Tänkte att jag kanske skulle visa vad jag pysslat med medans jag strukit runt här och läst. Det är inte så mycket ännu men det är under utveckling.

Bild
Bilden är samma som "A letter in the square" från http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html
Tyvärr är blankningen lite fel, mjukvaruproblem som är löst nu.

Bild

Styrkortet är inte med på bild. Bara laser, speglar och nätdel till laser med blankningen.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Styrkortet vill vi se bilder på!
Lasern drar väl uppemot 400mA om jag inte minns helt fel så det är inte så konstigt att regulatorn blir het isåfall.
Vad använder du för program till lasern för att skicka ut bilder?
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Styrkortet är bara uppkopplat på en labbplatta ännu sålänge. Väntar på komponenter för att det ska funka ok. Jag blev lite förvånad att inte lasern drog mer när jag mätte. Sitter en 250mW IR pumpdiod i den om jag inte minns fel så du ligger nog närmare med 400mA. Programmet har jag skrivigt själv (haft lite hjälp av en kompis som satte sig ner och skrev rutinen för att läsa in ILDA). Programmet skickar ut data serielt till styrningen som består av en TLV5618A 12 bitars seriell DAC. Samma som den japanska killen kör med. Därefter så förstärker jag signalen så jag kommer upp i mellan 0 och 10 volt. Och sedan en ordentlig förstärkare som driver speglarna. De ligger på 117 ohm per spole och ska drivas med 5v.

Håller på att bygger en ny nätdel med +-12 och +-5 volt för att driva den men så var det ju det där med komponenterna som inte kommit ännu (över en vecka sedan de skickades nu) :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Liten fråga (fast mycket text...) :)

Anledningen att man kör med PWM är ju för att få korta pulser som gör det lättare att styra armen.
Om man kör med en DAC så levererar den ju en spänning hela tiden.
Här kommer frågan: Har ni (som kör med DAC) gjort så den skickar pulser eller fungerar det bra ändå?

Har tidigare varit mest inne på att köra med PWM, men har inte hittat ett bra sätt att få signalen steglös mellan negativ och positiv spänning. Med en H-brygga skulle man behöva ha en styrsignal för riktningen och det vill jag gärna slippa. Det ska vara så enkelt och snabbstyrt som möjligt och en effekt-OP vore en jättelätt lösning för det, men då har jag ändå problemet med att få signalen negativ.

Så nu har jag börjat snegla mer och mer på att köra med DAC. I princip skulle det räcka med en DAC och en effektOP-förstärkare för att få både negativa och positiva signaler så man kan styra armen i båda riktningarna...
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jag skickar en spänning hela tiden. Inga pulser även om det blir pulser eftersom man skickar kordinater snabbt. Men, ja du förstår nog hur jag menar.

Det är så jag gör nu. En DAC och effektOP med negativ matning. Lätt och fungerande. :)
Senast redigerad av Groover 20 oktober 2005, 09:58:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du hade inte behövt citera hela mitt inlägg, det stod ju precis över... :vissla: :)

Var hittade du DAC'en du kör med (TLV5618A) ? Varken Elfa, ClasOhlson, Bhiab eller Kjell hade den. Nåja, jag har 2st TDA1543 så jag klarar mig visserligen.

Tyvärr har jag inte fått DAC'en att fungera med min PIC18LF2320. Du råkar inte ha en liten kod? Helst i Basic, men jag förstår C och assembler, så det skulle fungera det också. Jag behöver bara något att jämföra med min kod.
Vore kul att veta lite hur du gjorde... (Jag skrev ett inlägg om det i Mikroprocessor-avdelningen som du gärna får kika på.)

edit: Vad kör du med för effekt-OP ?
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jo, dac:en var inte lätt att hitta. Slutade med att jag fick beställa den från texas instruments. Vilket i och för sig var helt ok då den kosta gratis :vissla: Samplade den med andra ord.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har under den lilla fritiden jag har knåpat ihop några av grejerna till ett galvanometer. Fattas bara avläsningskivorna och stomme till det hela. Får se om det någonsin kommer att finnas tid över till det.

Bild

Lysdioden är bara som storleksreferens. Själva magneterna är 10 x 4 x 2 mm stora neodym magneter av N50 klass. Ville ha så pass små just för att det skulle bli så lite massa som möjligt men ändå så pass starka så att galvanometern ändå kan röra sig så snabbt som möjligt, även med den lilla extra massan som kommer till av spegeln och mätskivan. Spolarna är på runt 60 varv men antalet varv är inte baserat på någonting speciellt utan det verkade bara kunna bli en bra storlek i förhållande till vad för massa som behövde styras.

Tänkte testade hur pass snabbt som magneterna kunde vända sig 90 grader. Jag la axeln över öppningen på en av spolarna med magneterna horisontellt med spolen så att så fort som det kom spänning på så skulle dom röra sig 90 grader så som magnetfältet var. Jag petade på spolens trådar under knappt 0.1sek med 18v och i nästa sekund så var axeln kvar men inte magneterna. Dom hade slitits loss från axeln pga av centrifugalkraften eftersom axeln hade vridits runt med sådan kraft så att limmet inte hade kunnat hålla kvar dom. Detta gjorde att den översta magneten hamnade ungefär en meter längre bort och den andra var i botten av spolen och gav ett litet märke efter sig på insidan. Ingen aning om hur snabbt axeln rörde på sig men här kan det kanske finnas potential för en snabb galvanometer. :)

Edit: missade en nolla i måttet på magneterna.
Senast redigerad av Henry 1 november 2005, 20:26:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Henry: nu har jag inte riktigt hängt med i tråden men varifrån har du fixat magneter och kullager ?

/Johan
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag håller på med lite försäljning av sådana här neodyn magneter i olika storlekar sedan något år tillbaka och dem jag använt är några som blev över från den senaste sändningen jag fick tillverkat för någon månad sedan. Just dessa magneter är några som en kund inte kunde använda men dom passade ialf perfekt till det jag behövde dom till, även om jag kan få tag på ännu mindre magneter så tyckte jag dessa var precis lagom.

Kullagren jag använt är för en 2mm axel och kostar 38:-. Dom finns här hos mft.nu. Dom har även kullager för 1mm axel.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Dom är riktigt starka dom här magneterna.
På galvona som jag är halvfärdig med så är det så starkt magnetfält från magneterna så att y galvot reagerar på x galvots magnet och tvärsom så det är lite dumt.
Så rör man på en spegel så rör sig den andra också:(
Hur ska jag lösa det?

Har beställt lite saker som förhoppningsvis kommer idag så att jag kan fortsätta med projektet:)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte om det går men du kan testa att sätta någon metallbit mellan dom som kanske skärmar av magnetfältet lite.

Detta är tyvärr ett problem som kan uppstå med så här pass starka magnter.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag kom på att det kanske inte gör så mycket då det komemr att flyta en ström genom spolarna för att hålla kvar magneterna på rätt positioner hela tiden så förhoppningsvis så ska det nog gå bra.

Sakerna kom föresten för en liten stund sen så nu ska jag linda lite spolar:)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag vet inte riktigt vad det är för material i dom där plattorna som sitter i hårddiskar men skärmar inte de väldigt bra? Det är knappt att en skruv reagerar på att den ligger 5mm från en hårddiskmagnet.

usch... måste komma igång med det här snart igen. Har haft mycket med skolan och jobbet på senaste tiden.

Det senaste jag gjorde var att testa effekt-OPn. Smack sa det och så slutade grejjerna att röra sig :P Matade nog för hög ström (byggde en strömkoppling) men jag hoppas på att det var effekt-OPn som stängde ner sig och inte galvotråden som brann upp. Vad kan det handla om för strömmar i dom där trådarna? Det handlar ju om 19ohm så det kan inte vara höga jättehöga strömmar och mina 12V borde inte kunna ta kål på galvot så lätt.
Skriv svar