Tänkte bara visa lite bilder och info om ett litet projekt som jag gav mig in på de senaste dagarna i väntan på att jag ska få besked om min C-uppsats på högskolan ska bli godkänd eller inte.
Fick tag i ett nytt, tyvärr inkopplad och möjligen förstörd( Vet ej än...) lite fin gedigen förstärkare av märken OSD Audio, modell AMP 120. Det är en förstärkare baserad på en chipamp, TDA7492 vilket erbjuder 60 wRMS vid 8 ohm per kanal, får se om det lever upp till detta, tveksam men nåja det kanske stämmer. Detta vore då en kanon förstärkare till mitt kommande hemmabiosystem som ska växa fram så småningom. Denna är då tänkt att driva ett par baspumps, 2 alt 4 st beroende på förmåga i förstärkaren... sam om den är hel eller trasig!
Förra ägaren var en mindre tabbe och tänkte sig inte för när han kopplade in en 120 volts förstärkare till Sveriges 230 volt, vilket resulterade i en bränd säkring. Slutsteget verkar vid okulär tillsyn vara vid gott skick. Inga förstörda kondensatorer eller andra komponenter, så långt allt ok.
Har idag letat upp en gammal liten, för klen egentligen, liten ringkärna för att kunna testa ifall förstärkaren ens startar upp och om något går varmt i den... Den egentliga spänningen till förstärkaren enligt originaltrafon, en ringkärna på +/-30 volt, 150VA ca är ersatt med en +/- 12 volt (hade inget annat hemma... ) 180 VA trafo.
Det jag gjort än så länge är att sätta och koppla in den nya ringkärnan istället för den gamla och starta upp förstärkaren för att se om något blir varmt eller ryker. Och vid första anblicken verkar allt ok. Kanske att säkringen var snabb nog att skydda elektroniken, får verkligen hoppas det!
Mätte även upp lite snabbt med multimeter utgångarnas eventuella DC, ifall chippen är helt kassa täntke jag de kanske kunde skicka ut DC-spänning, men detta verkar ok då jag endast kan mäta upp 1 mV per kanal. Vilket får anses ok. Dock ska väl tilläggas att det förmodligen sitter ett par kondensatorer på utgången som ska förhindra DC-spänningen. Har inte kommit så långt att leta upp dessa och mäta innan dem. Så jag återkommer med detta under morgondagen.
Jag har tagit lite bilder på början av ombyggnaden och kommer uppdatera med fler bilder efterhand. Bilderna kommer upp i morgon då det är dax att lägga ner för idag och gå och sova.
Här kommer iaf en bild på hur det ser ut utifrån:
Ej mina bilder...