Projekt: Värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Snabelost skrev:aluvi: Stripsen kostar cirka 600:- +moms/m2. Dom är inte eloxerade utan "sputtrade". Det innebär, enligt min far, att färgen beskjuts på plåten i en vacuumbehållare, molekyl för molekyl. Skumt? Jepp...
Var säljs dessa för det priset?
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej, ursäkta om jag lånar tråden lite, nån sa att man inte ska ha vanlig svart färg för det lägger sig som isolerande lager?

Hur är det om man lackerar om ett vanligt el-element?
Tänkte matcha väggen lite mer än simpel vit.

/B
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

BER: Jo, oljetanken kommer jag inte ha i mer än några år. Dock vill jag inte ta kostnaden för 2x750 liter tank just nu. Det är bättre med två mindre tankar på grund av att skiktningen blir bättre.

Aluvi: Min fars firma... www.solteknik.com

benring: Tror inte det går så stor skillnad om man byter färg på elementen. Dock skall man ju ha en ljus färg på dom, annars borde ju värmeavgivningen minska.

/Magnus
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Svart är bättre ur den synpunkten.
Man behöver ju inte ta en färg som blir tjock Det borde isolera bättre. Men all värme kommer ju ut någongång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Danei: Svart är väl bättre om man använder elementen som absorbator, men använder man som som radiator skall dom väl vara vita?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Svart både absorberar och utstålar mer energi är vitt. Att elementen är vita är en ren estetisk sak den mesta väme avges via kontakt med luften..
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Vit elementfärg avger nästan lika mycket värme som svart färg. Har gjort testar på fysiken när jag gick i skolan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det viktiga är ju egentligen vilken färg det har i ir området. Men somsagt det är mest kontaktvärme med luften och då spelar inte färgen någon roll.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

För en solfångare i sverige, med den brist på sol vi har här, borde vara i behov av all hjälp den kan få. Så färgens egenskaper att "fånga" energi och överföra till underliggande rör, bör vara mycket viktig på tidig vår och sen höst.

För ett värmellement, som får energi tills huset (termostaten) är varmt, så är det inte så viktigt om värmen kommer i elementet eller i ett rör eller tillbaka till värmepannan. Man förlorar inget.

Kylfänsen till slutsteget i stereon är svart för att kunna "stråla ut" värme. Den är mycket sämmre om den är blank.
Kylflänsen till CPU i datorn är blank, men den är inte i behov av att "stråla ut" värme, för den har en 120mm fläkt som går på 1800rpm... 8)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju skillnad om det är stålnigns energi som i solpanelen eller om det är kontaktvärme det handlar om. Om man är ute efter att stråla ut energin så är det inte bra med en vanlig kylfläns. Då är en plan yta bättre. Så jag tror inte att det är så viktigt i en förstärkare heller. Men nu är vi inne på ett sidospår.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Snabelost: Är inte du en fena på att svetsa? Hur hi-tech är det att göra en bytta på 750l. Klart att det ska vara ett hemma bygge.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej, skoj med så många synvinklar på en enkel fråga:)

Det uppskattas:)

Då vet jag det, att jag kan måla dom i vilken tunn färg jag vill:)

Tackar.
(Följer i övrigt tråden me intresse)
/B
Skriv svar