Projekt: Värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Projekt: Värmesystem

Inlägg av Snabelost »

Tidigare i veckan påbörjade jag transformeringen av värmesystemet i vårat hus.

Nuläges rapport:

Uppvärmd yta cirka 250 kvm, inkl källare och garage. Huset är byggt i trä och tilläggsisolerat för några år sen. En dörrar och några fönster skall bytas ut innan huset kan kallas riktigt optimalt.

Huset värms idag upp med jordvärme. Det står en Nibe 7 kw pump i källaren. Den installerades i December -99 och i våras rasade kompressorn (=20500:- i repkostnad). Försäkringen täckte 75% av kostnaden i det fallet. Rasar den igen om tre år täcker försökringen bara 20% eller däromkring. Med stigande elpriser behövs alternativ. Som det är idag måste jag köra elpatron om något strular med pumpen.

Min plan:

Installera vedpanna. Har köpt en beg Euronom keramikpanna med bakvänd förbränning. Denna panna ger som mest 42 kw. Det är ett monster som tar 75 cm långa vedklabbar.

Bygga om den gamla oljetanken till ackumulatortank. Den blir på cirka 2,5 m2.

När taket läggs om skall 16 kvm solfångare upp på taket. Detta för att slippa elda på sommarhalvåret. Dessutom utnyttjar man vår enda egentliga energikälla, solen. Solvärmeanläggningen är helt oberoende av vad andra energislag kostar eftersom den inte behöver någonting för att fungera. Ok, jo det krävs en cirkulationspump. Den drar el för cirka 100 kronor på ett år...

Jordvärmepumpen kommer att vara kvar och automatiskt gå in när det behövs. Tex om vi är bortresta eller om min sambo är ensam hemma och inte känner för att elda.

Varför göra så här?

Enkelt. För att jag kan. Och för att det inte kostar mig just några pengar. Och för att slippa vara beroende av en energikälla. Och för miljöns skull. Min vedpanna är en av de mest optimala på marknaden och när solfångarna ger energi är det helt fritt från påverkan på miljön. Och för att det är kul. Ok, hugga ved kanske inte är så kul men med bra logistik är det inte så farligt. Dessutom får jag ett mycket bättre klimat i källaren genom all värme som pannan läcker.

Prinicpskiss över systemet. Skall göra en bättre när Visio får för sig att göra som jag vill:

Bild

Detta har jag gjort denna vecka:

Hämtat pannan:

Bild

Bild

Sedan har jag kapat av toppen på oljetanken:

Bild

Bild

Bild

Jag använde en Hilti tigersåg med optimalt blad för 3 mm plåt. Det var som att såga i smör. Behövde inte ens trycka på sågen, den liksom drog sig fram själv. Snittet jag sågade var totalt 10 meter lång och själva sågningen tog cirka 10 minuter!

Bild

Idag har jag gjutit plintar för att kunna föra upp ett förråd där veden skall förvaras. Det blir 14 kvm och tanken är att jag skall förvara cirka 10 m2 ved där och lika mycket till i källaren. I förrådet skall även gräsklipparen och diversa annat förvaras så det slipper ta plats i min verkstad.

Bild

Bild

Nästa steg:

Att få farsan att tillverka slingorna som skall in i tanken så den kan göras klar och ställas på plats. Den skall sedan isoleras med 20 cm glasull.

Pannan skall ner i pannrummet. Uff... Den väger 600 kilo! Och sedan kopplas in.

Skorstenen skall få en rostfri slang.

Sen skall allt kopplas ihop med drivsystemet för pannan. Temp och flödesgivare skall kopplas in i min dator. Min server skall hålla koll på tempraturer i tank och i huset för att avgöra om det behöver eldas eller inte och varna ifall fel uppstår.

Solfångare skall upp på huset i vår, när solen börjar titta fram och det är dags att lägga nytt tak på kåken.

Sen skall jag hugga ved... =)

Återkommer med mer bilder och info allteftersom projektet framskrider!

/Magnus
Senast redigerad av Snabelost 15 oktober 2005, 23:36:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30108
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hilti is the shit!
Ett stort projekt du har på gång här. Större än ombyggnaden av jeepen din :P
Hoppas allt flyter på och går enligt planerna :)

Har funderat lite på det där med att gjuta i rör. Tycker det blir lite av samma sak som att bara stoppa ner en stolpe i hålet och gräva igen med jord? Borde stå stabilare om man fyllde hela gropen med cement direkt utan rör. Vad är hemligheten?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Fyller du hela gropen med betong går det ju åt onödigt mycket! Man fyller en decimeter av röret med betong sedan lyfter man den lite så betongen rinner ut och bildar en "fot". Sen fyller man på med betong och lite halvstora stenar hela vägen upp. Tricket är att komma ner så långt så man är under tjälen på vintern. Annars rör sig plintarna.

Att trycka ner virket i marken funkar ju också, men inte lika länge! Oavsett hur impregnerat det är så ruttnar det iallafall efter ett tag.

/Magnus

Ps. Terrängbilen är såld... Annars skulle jag aldrig ha tid att genomföra detta projekt! ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Riktigt stort projekt! Ska bli spännande att följa. :)

När man planerar en sån här sak, hur gör man då för att hålla inspirationen vid liv? Vissa moment brukar kännas som de aldrig ska ta slut eftersom man inte ser resultatet direkt och då brukar jag bli lite stressad över hur mycket man har att göra... Vad är hemligheten? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30108
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker tvärtom det är mot slutet av ett stort projekt det hela stannar av lite grann. Alla lösa trådar som ska knytas ihop till en fungerande helhet. Allt småpill som är kvar överallt. :P
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Management by fear funkar bra. Min sambo blir förbannad om det inte finns varmt vatten att dusch i och jag blir förbannad när elräkningen är hög. :lol:

Jag är ju dock inte ensam i projektet, farsan fixar all rördragning tex. Han sysslar med värmeanläggningsinstallationer med inriktning på solfångare.

/Magnus
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Gissar att slingorna är för tappvarmvatten. Ska det vara en tank till det också eller är det bara slingorna? Se till att de ligger högt i tanken så att du får värme även när de inte är fulla. Mina föräldrar har en genomströmnings värmeväxlare istället. Håll oss informerade om resten av bygget.

Du har fel enhet på effekt siffrorna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snabelost: "Management by fear" :lol: Sant!

MadModder: Jag är nog lite konstig, men jag tycker den sista biten är riktigt kul. Alla sladdar som ska kopplas ihop för att alla delar ska fungera. Sedan springer man runt och kollar så att allt fungerar. Därefter berättar man stolt resultatet för sin sambo som inspirerat svarar "jaha..... fint...... " :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Men det där med solfångare, blir varmvattnet verkligen tillräckligt varmt om det inte är klar himmel och direkt sol ? :?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Danei: Det kommer att vara ett gäng slingor i tanken. För varmvattnet skall det vara en förvärmningsslinga i botten och en slinga till i toppen av tanken, dessa ligger i serie och ger tillräcklig temperatur på varmvattnet utan att störa skitningen i tanken. Tappvärmeväxlare, som dina föräldrar har, blir det eventuellt för mig också. Farsan har klurat ut en sådan lösning som är mycket billigare än befintliga. Men just nu lutar det åt att det blir slingor.

Tack för ditt påpekande om effekt-siffrorna. Jag virrade ihop det! *uppdaterat nu*

Tekko: Tanken är att om inte solen räcker till så hojtar det till att det behöver eldas. Eldar jag inte så går värmepumpen in och rättar till problemet. Solen prioriteras givetvis högst eftersom det är den ultimata källan för värme, sedan eldning. Men eftersom systemet inte kan elda utan mänsklig inverkan så hoppar pumpen igång tillslut. Hade jag bott ensam i huset skulle pumpen få vara avstängd helt. Jag klarar ju en natt med dubbla täcken och att sedan få duscha på jobbet, men den kvinnliga delen av familjen är lite mera känslig för sånt! :lol:

Madmodder: Du har rätt, jag brukar sällan avsluta ett projekt helt. Stannar oftast vid 99%. Tex, vi renoverade TV-rummet för nån månad sen. Jag tog fram orginal-trägolvet och slipade. Vi rev ner ALLA gamla tapeter ändå in till träskivan. Bredspacklade alla väggar. Jag tom fräste ner rör för att dölja alla utanpåliggande elkablar. Bytte alla strömbrytare och uttag. Dock saknas fortfarande cirka 20 cm trekvartslist i rummet... :lol:

/Magnus
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Min far är inte helt nöjd med växlaren. Det förstör skiktningen när tanken blir kallare än 60° i toppen. Men en fördel är att man får varmvatten redan innan någon värme finns i tanken när man eldar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30108
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... man vill alltså ha skiktning i tanken? Vad är bra med det? Jag hade fått för mig att det var ett otyg. :P
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Magnus,

Det här blir en kul tråd att följa för min del också, ska ju till att flytta (ja jag håller på för fullt) till ett gammalt hus på *landet*. Är total novis på detta med uppvärmning då man har bott i 'modernt' hus med fjärrvärme och inte haft nåt direkt att säga till om i det fallet. Kompletterade med braskamin för att ha extra värmekälla och mysfaktor förhöjning.

Dit jag flyttar blir det vedeldning i första hand med möjlighet att komplettera med olja och el. Det blir till att lära sig nåt nytt och samtidigt försöka bygga om med energi förbättringar.

Återkommer längre fram och kanske blir det en ny tråd med mitt projekt.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vad kör man för vätska i system med solfångare?
Vatten/glykolblandning eller sprit?
Eller rent vatten och tömmer det vintertid?

Vi har oxå planer på att montera solfångare på huset för att kunna få varmvatten sommartid utan att behöva elda med ved. (dom dagar solgångare räcker till)

Får nog bli till o bygga styrsystem för det oxå när det är dags.

Edit: Eller man kanske kör med lös slinga i ackumulatortanken för solvärmen och kör glykolblandning i den?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Din sista gissning stämmer bra. Glykol är för övrigt akohol det med.

Skiktning är önskvärt. Då har man kallt och varmt vatten separerat och har då tillgång till varmt vatten tills värmen nästan är slut.

Lösningen med slinga till varmvattent som går från botte till topp verkar mycket bra. Inga onödiga förluster och maximal skiktning.

EDIT: stavning
Senast redigerad av danei 16 oktober 2005, 13:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar