Mitt första gitarrprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
labmaster

Mitt första gitarrprojekt

Inlägg av labmaster »

En dröm som jag haft länge är att bygga en gitarr och nu kan det bli verklighet. Det här är första utkastet på gitarkroppen. Jag har inte ritat några hål för mickar och annat ännu men jag tänkte ändå starta en lite projekttråd.

Jag planerar att använda mahogny i kroppen och har hittat en bit som kostar mig cirka 400 kronor. Det är lite dyrt om man skulle misslyckas så jag håller på att limma ihop några bitar i gran som jag kan öva på.
bodypart.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Re: Mitt förta gitarrprojekt

Inlägg av svanted »

tar du hjälp av en CNC eller blir det manuellt?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag skall använda min CNC-fräs till bygget.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fasiken vad kul, den här tråden kommer följas med stort intresse, jag älskar gitarrbyggen! Det närmaste jag har kommit hittills var att konvertera en gammal sunkig ES335'a (Gibson) till "solid body" med fogskum :D

Planerar du att köpa eller bygga halsen själv? Linda pickuper själv eller färdiga? Jag hade nog kört på så mycket färdigt som möjligt, även om det inte är lika genuint som att göra allt själv så är det betydligt lättare att få ihop en fungerande gura så! :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Halsen ingår i planen att jag skall tillverka själv. Den är ju en del av utmaningen så att säga. Jag skall försöka få tag på något fint lönnträ till den.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Walle skrev:Fasiken vad kul, den här tråden kommer följas med stort intresse, jag älskar gitarrbyggen! Det närmaste jag har kommit hittills var att konvertera en gammal sunkig ES335'a (Gibson) till "solid body" med fogskum :D
Var det en äkta gibson?
I så fall är det skandal att du förstört ett gammalt och värdefullt instrument! :shock:
Eller var den så sunkig att den inte gick att få ordning på i orginal-skick så att säga?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Mitt första gitarrprojekt

Inlägg av JimmyAndersson »

Labmaster:
"Den är ju en del av utmaningen så att säga."

Jag skulle rent av säga att det är halsen som *är* den stora utmaningen
med tanke på sträng-spänningen och bandningen.

Har själv länge tänkt bygga en gitarr och haft tanken att köpa halsen och bygga resten,
så det här kommer bli ett intressant projekt att följa.

Jag stoppade förresten in ett "s" i rubriken på ett ställe som jag fann lämpligt. :wink:
svanted

Inlägg av svanted »

bygga gitarrer är urkul.....och mycket intressant...
nedan är mitt andra bygge av totalt två...
tror inte det blir fler innan jag fått till motorer på fräsen... :lol:
när nu det blir...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

spufuz skrev:
Walle skrev:Fasiken vad kul, den här tråden kommer följas med stort intresse, jag älskar gitarrbyggen! Det närmaste jag har kommit hittills var att konvertera en gammal sunkig ES335'a (Gibson) till "solid body" med fogskum :D
Var det en äkta gibson?
I så fall är det skandal att du förstört ett gammalt och värdefullt instrument! :shock:
Eller var den så sunkig att den inte gick att få ordning på i orginal-skick så att säga?
Japp, det var en äkta Gibson. Och japp, den var så sunkig att det inte hade varit samma gitarr om den på något vis återställts till orginalskick. Den stackaren hade fått genomgått punk-eran, orginal-lack avslipad och ersatt med rosa väggfärg, duktigt sönderfästad så hela fästet till stallet var trasigt, o.s.v. Det blev inte sämre, om vi säger som så :D
Folxam

Inlägg av Folxam »

Jag reagerade också på Walles story, men det låter ju nu som att sopor fick nytt liv och det är bra :tumupp:

Sen till trådskaparen ... lönnhals till mahognykropp? Brukar man inte matcha hals med kropp?
Gibson (och PRS?) kör mahogny rakt igenom, Fender kör lönn rakt igenom, hur ser det ut på gitarrmarknaden

EDIT: Än en gång tala innan man tänker. :doh: Fender kör förstås mest al i kroppen.
En snabb sökning på Interwebz visar att mahognykropp med lönnhals må vara en smula oortodoxt men högst genomförbart.

Kör hårt 8)
Mr.555

Inlägg av Mr.555 »

Assnygg gitarr svanted! :bravo:
labmaster

Inlägg av labmaster »

svanted, jag skulle behöva måttet från E-strängen till kanten på greppbrädan. Har du lust att mäta och posta den här i tråden? Mät från centrum på E-strängen.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har letat lite på nätet och 3,5 mm mellan E-strängen och greppbrädans kant verkar vara rimlig på en Les Paul.

Är det någon som kan bekräfta detta genom att mäta på sin egen?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Japp, 3.5mm från E-strängen till kanten på halsen
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tusen tack janbjorn.

För övrigt har jag inte gjort så mycket mera på bygget under lördagen än att rita 3D modell av en pickup eftersom jag har varit några timmar i verkstaden och fräst.

Med denna 3D-modell blir det enklare att rita ut hålen i kroppen där mickarna skall sitta.
picup_sh1.JPG
Skriv svar