Det här projektet gjordes för 6 år sedan.
Det är en ersättningshatthylla för en Renault 5 med inbyggda högtalare. Tanken var att kunna använda bagageutrymmet som lådvolym men samtidigt ha möjligheten att vid behov stuva bagage där. Mellanregistren (Biltemas 5 1/4" Competition, mellanregister och diskant med passiv delning) har sin egen låda, helt avskild från basarna. Basarna har en öppning mot bagagerummet. Jag använde ett fyrkanalsslutsteg med aktiv delning mellan bas och mellanregister. ( 120 Hz, 2a ordningen).
Helhetsintrycket av ljudet var tämligen bra. Mycket bättre än vad standardinstallationer i bilar brukar låta, enligt mina öron och åsikt. Jag hade dock två problem.
1. Jag lyckades inte få bort den akustiska kortslutningen i de lägre registren. Således föll min ide med dubbelanvändning av bagaeutrymmet. Möjligen att det hade gått att
täta springorna, men då hade det blivit besvärligare att fälla baksätet vis behov.
2. Jag byggde av plywood vilket får anses som ett olämpligt material för hifilådor. MDF eller spånskiva torde fungera bättre.
Man kunde höra en sorts otydlighet i mellanregistret som jag helt ovetenskapligt härledde till resonanser och materialval.
r5speaker01.jpg
r5speaker02.jpg
Jag har precis skruvat ut elementen och lagd lådan i högen som skall till tippen, eftersom jag inte längre har någon R5a och troligen inte heller kommer att köpa någon.
Om någon tror sig ha användning för lådan (utan element) och kan hämta i Linköping eller Rimforsa så skänker jag bort den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.