Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

µP monterad på kretskortet bland dom andra komponenterna :)
Bild
Bild

Den fungerar som en slavprocessor som lyssnar på power-knappen och styr spänningsregulatorn på kortet + meddelar huvudprocessorn vad som händer.

/// Marcus
1802

Inlägg av 1802 »

Jag skulle behöva programmera min ebadge (inte min film) med mobilen(qtec wm5). Om jag får in informationen i en mp3, och skickar ut den i hörlurskontakten. Sedan en pryl som omvandlar ljudsignalen till ir. Jag tror jag set nått färdigt. För att fjärrstyra nått flygande. Finns det nått hopp? Kopplade upp gettoafstärkaren och solcell. Det knattrar på, när jag sänder med ebadgens ir modul. Kanske är det bättre att skapa en syntetisk mp3, istället för att "sampla". Med rätt wm5 progg kan det gå den vägen med. Ett terminal progg som pratar med telefonens ir.

Tillägg: Tankbot och apptoyz är inspirationen till ovan. Tyvärr har jag ingen dongle.
1802

Inlägg av 1802 »

För nån dag sedan behövde jag testa ett tändstift till bil. Så jag riggade upp feltema brytarlöst med tspole och en lös fördelare med givare. Ingen rotor eller fördelare, bara direkt. När man väl ställt givaren i rätt läge, så knattrar det på konstant. Idag blev jag sugen på att testa en jakobs stege. Tog entrådig ca 1mm2, och böjde till på en höft. Ca 1 dm längd(stumparna jag hittade var så långa :-) ). Och det funkar :shock: . Provade att hålla lite olika lysrör nära, och de tänder lite. Tyckte jag kände lite elchock när jag provade ett 20W rör. Hur långt kan spänningen hoppa via glas? Har för mig att glas är en skaplig isolator. Röret är inte helt rent.
Horatius

Inlägg av Horatius »

Det här projektet gjordes för 6 år sedan.

Det är en ersättningshatthylla för en Renault 5 med inbyggda högtalare. Tanken var att kunna använda bagageutrymmet som lådvolym men samtidigt ha möjligheten att vid behov stuva bagage där. Mellanregistren (Biltemas 5 1/4" Competition, mellanregister och diskant med passiv delning) har sin egen låda, helt avskild från basarna. Basarna har en öppning mot bagagerummet. Jag använde ett fyrkanalsslutsteg med aktiv delning mellan bas och mellanregister. ( 120 Hz, 2a ordningen).

Helhetsintrycket av ljudet var tämligen bra. Mycket bättre än vad standardinstallationer i bilar brukar låta, enligt mina öron och åsikt. Jag hade dock två problem.

1. Jag lyckades inte få bort den akustiska kortslutningen i de lägre registren. Således föll min ide med dubbelanvändning av bagaeutrymmet. Möjligen att det hade gått att
täta springorna, men då hade det blivit besvärligare att fälla baksätet vis behov.

2. Jag byggde av plywood vilket får anses som ett olämpligt material för hifilådor. MDF eller spånskiva torde fungera bättre.
Man kunde höra en sorts otydlighet i mellanregistret som jag helt ovetenskapligt härledde till resonanser och materialval.

r5speaker01.jpg
r5speaker02.jpg

Jag har precis skruvat ut elementen och lagd lådan i högen som skall till tippen, eftersom jag inte längre har någon R5a och troligen inte heller kommer att köpa någon.
Om någon tror sig ha användning för lådan (utan element) och kan hämta i Linköping eller Rimforsa så skänker jag bort den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

Kom på att det kanske går att trigga min jakobs stege med signalgeneratorn. Det gick. Feltema modulen är av "multi spark" typ. Så "stegen" går inte att justera helt, men lite skillnad blir det med olika frekvenser. Ljudet med. Och med rätt frekvens får jag den längsta stegen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kan väl nästan klassas som ett litet projekt. ett elektromekaniskt oscilloskop! :D
Video:
I den här videon har jag förbättrat ett par saker:
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det är ju precis samma som denna video :D Inspiration? :wink:

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

No fucking shit sherlock! :D Var ju bara tvungen att testa! :D
1802

Inlägg av 1802 »

Här är en till som log, när hackaweek noterade linjen på väggen. Min står i hyllan sedan en tid tillbaka. När var det jag skrev om den här....

Edit InläggPostat: 03.06 2011-12-20 "hdd vinklare till laser"
PS Även jag fick inspiration av en ytubbe.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En liten update på skopet! :D Kastade ihop en "kåpa" runt laser scannern så att den inte ska kasta laser runt i hela rummet! :vissla:
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Grönt i boxen :tumupp: . Byt boxen mot ett stående rör, och få in allt i röret. Och gärna lite olika signaler, inte bara sinus.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Heheh ja det hade varit coolt. Jag ska testa att modda en 2,5" disk och använda en lättare spegel så borde jag kunna köra högre frekvens och andra vågformer. För att stig och fall tiden är åt helvete för hög nu för att visa annat än sinus.
1802

Inlägg av 1802 »

Jag har min "spegel"(tillklippt och böjd hdd skiva) monterad 90 grader, och nära axelcentrum. Hdd'n ligger platt. En glob kanske funkar...
Senast redigerad av 1802 27 mars 2012, 19:03:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja en kortare arm skulle nog hjälpa. Nackdelen med att ha den liggande är att vågformen kommer att bli lodrät.
1802

Inlägg av 1802 »

Tankevurpa här. Jag hade min hdd lös, och en grunka från en scanner med 3 speglar roterande. Vad nu den är till..? Så jag provade nog hdd'n på högkant med. Jag anv röd svag laserpekare, Den mattas mycket efter varje spegel :-( .Min sinus är 12V växelspänning från modem adapter, Med 3W bil glödis i serie.
Skriv svar