Läsa av varvtalsreglerad fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking

Re: Läsa av varvtalsreglerad fläkt

Inlägg av shootking »

Okej...

Jag har en Arduino som läser av olika mätpunkter på pannan. Vill även kunna läsa av varvtalet på fläkten.

Övriga mätpunkter som läses av är 0 eller 25v (larm, tändelement, matningsspänning) alternativt 0-25v (panntemperatur, ljussensor).

Så det ideala hade varit att kunna läsa av fläkten också. Men jag antog lite förhastat att fläkten fick spänning efter varvtal. Men så är inte fallet.

Så mitt mål nu är att hitta någon lösning för att kunna läsa av fläktens in ellet utsignaler och mata in dem i Arduinons analoga ingång (0-5v). Eller så kanske jag kan läsa av vad fläkten drar för ström och omvandla det till en spänning på 0-5v.

Hoppas det är mer klart vad jag försöker göra nu! :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Arduinon har alltså ingen Capture-enhet?
shootking

Inlägg av shootking »

Vet inte riktigt vad du menar med Capture-enhet... Men troligen inte. Har inte läst om något sådant...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men koppla in tachosignalen direkt till uC med en pullup resistor sedan kan du mäta tiden mellan 2 pulser och då avgöra om den står still, halvfart eller fullt blås.

Protte

Jag har också en pelletspanna men den bara går och går helt utan övervakning, hade jag övervakning skulle den bara larma när det är dags att aska ur. Och när det är slut på pellets en gång om året.
shootking

Inlägg av shootking »

Hmmm, vågar jag verkligen koppla in O3 på en analog ingång på min Arduino? Jag mäter ju 25V mellan O3 och -. Arduinon är ju bara specad upp till 5v???

Mellan O3 och - läser jag:
25V när fläkten ej går
6-7V när fläkten går "normalt"
0,5V när den blåser rent, dvs går fullt.

Bör jag ha en spänningsdelare först innan jag läser av?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om det är mig du undrar med så är det den oanvända tråden, den förmodade tachosignalen med öppen kollektor du ska använda. Då är det en pullup till aurdinons drivspänning som är aktuell. Tachosignalen kopplas till en digital ingång.

Protte
shootking

Inlägg av shootking »

Protte:

Ja, det var dig jag menade..

OK, jag förstår. Tänkte lite fel där (otur!).

Med hjälp av pull-up-motståndet så gör jag den "high" hela tiden. Och varje gång fläkten ger en impuls så blir den "low".

Finns det någon "standard" på hur många impulser en fläkt ger per varv? Eller får man prova sig fram? Har försökt att läsa lite och har då sett att en del fläktar ger flera impulser per varv...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är ju bara att dra ett varv på fläkten.

Det här är ju inte riktat bara till dig, men VARFÖR skulle en sådan sak vara standardiserat. Det är helt upp till tillverkaren.
Antalet hjulmuttrar på bilar är inte standardiserat, det är upp till tillverkaren.

Nog gnäll.

Protte
Skriv svar