Läsa av varvtalsreglerad fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking

Läsa av varvtalsreglerad fläkt

Inlägg av shootking »

Jag försöker att läsa av fläkten som går i min pelletspanna. Men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra det.

Den verkar vara varvtalsstyrd på så sätt att den har 25V hela tiden, men det är strömmen (?) som varierar misstänker jag.

Hur kan jag mäta detta? Är det till att mäta hur mycket ström det flyter i kopplingen?

Mvh Jens
Användarvisningsbild
zeus

Re: Läsa av varvtalsreglerad fläkt

Inlägg av zeus »

Är det likspänning eller växelspänning?

Om likspänning, det kan inte vara PWM?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

shootking:
Jag flyttade tråden eftersom det inte är en Projekt-tråd. Läs här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=28145
shootking

Inlägg av shootking »

Det är likspänning...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Då tror jag på PWM utan att veta mer.

En bild skulle säga mycket...
svanted

Inlägg av svanted »

shootking skrev:Jag försöker att läsa av fläkten som går i min pelletspanna. Men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra det.

Den verkar vara varvtalsstyrd på så sätt att den har 25V hela tiden, men det är strömmen (?) som varierar misstänker jag.

Hur kan jag mäta detta? Är det till att mäta hur mycket ström det flyter i kopplingen?

Mvh Jens

om det är DC reglerar man varvtalet med spänningen, eller indirekt mha pwm, men det är samma sak.

edit:
svarade inte på frågan, med några motstånd och en konding kan man omvandla pwm till en linjär dc spänning...
vilken hyfsat följer varvtalet.
shootking

Inlägg av shootking »

Fläkten heter Torin DSG 75-40 och är märkt 12-29V.
Det går 4 kablar från fläkten, men enbart tre är inkopplade.
Mellan svart och röd mäter jag 25V konstant men mellan den orangea och svart eller röd varierande spänning...

Kod: Markera allt

Kontroller
Svart     Orange   Röd
 |           |       |
Svart Vit  Gul   Röd/rosa
Fläkt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
shootking

Inlägg av shootking »

Kopplingsskissen från manualen till pelletsbrännaren. Fläkten är märkt F nere till höger. Mellan I2 och - har jag 25V. Mellan O3 och - har jag varierande spänning. Men så fort jag mäter spänningen mellan O3 och jord så påverkar jag varvtalet på fläkten så det känns fel...

/Jens
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det verkar som om varvtalsstyrningen sitter i fläkten och O3 är en signal som ger ett börvärde. En högohmigt buffert ( plusingången på en operationsförstärkare) kan lösa problemet, men det kan vara så att det ligger en frekvens (AC) på styrkabeln som påverkas av mätningen.

Protte
shootking

Inlägg av shootking »

Jag hittar 25v mellan O3 och -. Men som sagt, fläktens varvtal påverkas. Jag har även försökt att mäta strömmen men får inga världen...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På en Janfire NH sitter det en Pabst-fläkt till detta. Den styrs av ett PWM-signal och den ger ett tacho-signal (OC) tillbaka. Detta signal används för att detektera om fläkten kör när den ska.

Jag skulle tro att Torin-fläkten antingen är 0-10V/4-20mA styrd eller PWM-styrd (mest troligt). Jag lutar åt PWM-hållet pga. motståndet i styrsignalen, något som man inte gärna vill ha vid 0-10V (eller 4-20mA)

Orangea bör då vara tacho-utgången som behöver en pull-up för att ge signal. Då det är oanvänd ville det vara ett bra ställe att mäta på.
shootking

Inlägg av shootking »

Nu hittade jag lite data angående fläkten.

"Speed controlled by PWM, 0-10V input"

Det står även i specen att den har "Tacho output signal". Det måste ju vara den "pin" som intenyttjas, dvs den vita från fläkten...

Då är ftrågan vad som är lättast att läsa av: PWM-signalen eller en "tacho output signal". Antar att outputen är någon slags puls för varje varv den snurrar. Googlar vidare men uppskattar även tips och idéer!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ingen puls som kommer ut, det är en transistors kollektor som sluts och bryts några gångar per varv, ganska ofta 2 eller 4 gg/varv. Man behöver en pull-up till en lämplig spänning på tacho-signalen, sedan är det klart.

Resten beror på exakt vad du vill läsa av, det framgår ju knappast av dina inlägg.
* Hastighet?
* Om fläkten kör alls?
* Annat?
shootking

Inlägg av shootking »

Sorry om jag var otydlig!

Jag skulle vilja läsa av hastigheten, dvs varvtalet på fläkten. Detta för att kunna avgöda om pannan är i vänteläge, startläge eller drift.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tja... en varvräknare från Biltema kan ganska enkelt byggas om till detta så länge den är analog.

Om du däremot menar att du vill ha någon mojäng som kan avgöra vilken hastighet fläkten går (om den går) och ge ut av/på signaler efter detta är det lättast att göra med en mikroprocessor - men det går att lösa på andra sätt också.

Så otydlig är du allt fortfarande.
Skriv svar