Men nu var det ju en CAD-lösning jag sökte, eftersom det blir så mycket suddande och slänga papper när jag gör det med enbart papper (som jag som sagt var har gjort förr).sodjan skrev:En tumstock och lite funderande brukar lösa alla möbleringar. :-)
Men OK, tumstocken faller väl på kravet "free", om du inte kan
få tag på en reklammodell från någon byggfirma...
FOSS CAD, vad finns det för alternativ?
Re: FOSS CAD, vad finns det för alternativ?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det finns en Open Source variant av Visio. Kolla DIA heter det!
http://makegadgetswork.blogspot.se/2011 ... ation.html
Och i ditt fall skulle jag kolla in Sketchup Det är väl att kalla fritt!
http://makegadgetswork.blogspot.se/2011 ... ation.html
Och i ditt fall skulle jag kolla in Sketchup Det är väl att kalla fritt!
Läser ni inte tråden innan ni kommenterar?
Från det första inlägget: "Kan ju också säga att jag har provat Sketchup och kom inte alls särskilt bra överens med det..."
Jag har ju som sagt var tänkt lägga in hela husets ritningar, jag är rätt tveksam till att det funkar i Sketchup, har den ens lager? (För jag vill ju kunna rita in vatten och avlopp och såna saker när det blir aktuellt.)
Från det första inlägget: "Kan ju också säga att jag har provat Sketchup och kom inte alls särskilt bra överens med det..."
Jag har ju som sagt var tänkt lägga in hela husets ritningar, jag är rätt tveksam till att det funkar i Sketchup, har den ens lager? (För jag vill ju kunna rita in vatten och avlopp och såna saker när det blir aktuellt.)
Dia har jag endast använt till att rita tillståndsdiagram och mycket annat hade jag inte gjort i det programmet.
LibreCad påminner helt klart om Qcad. Programmet finns i Debian backports för Squeeze
LibreCad påminner helt klart om Qcad. Programmet finns i Debian backports för Squeeze
Kod: Markera allt
deb http://backports.debian.org/debian-backports squeeze-backports main
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Nerre Ber om URSÄKT för att jag försökte att SVARA
Jag läste inte in Sketchup i dit inledande inlägg. Kanske är jag BLIND ;_(
Jag läste inte in Sketchup i dit inledande inlägg. Kanske är jag BLIND ;_(
> Från det första inlägget: "Kan ju också säga att jag har provat Sketchup och kom inte alls särskilt bra överens med det..."
Jag vet inte om jag är blind, men jag hittar inte det där i förstainlägget.
Jag vet inte om jag är blind, men jag hittar inte det där i förstainlägget.
Nej, sorry, det var visst i mitt andra inlägg, som skrevs 21 minuter efter det första. Jag såg inte att det fanns inlägg före när jag scrollade tillbaka för att kopiera texten. Men faktum kvarstår, jag skrev det två timmar innan tipset om Sketchup.
Kan man skapa egna möbler i Sweet Home 3D? Den gick att testa online och där verkade man inte kunna skapa egna möbler?
Man måste ha en universitetsmailadress och det är väl otroligt j-a klent att fuska med sådant, det slutar bara med att vi studenter inte får några licenser längre.mippen skrev:Någon av autodesk varianterna kanske?
Osäker på hur dom kontrollerar att man är student när man laddar ner student versioner.
http://students.autodesk.com/
"Autodesk Revit Architecture" var rätt trevligt att rita husritningar med samt möblera rum:en med.
Nerre: Har inte provat men hemsidan säger: "För att skapa dina egna modeller kan du använda valfri mjukvara som kan skapa filer i formaten OBJ, DAE, 3DS eller LWS."
Då måste man alltså ha ytterligare ett program för att skapa möblerna...
LibreCad verkar vara det vettigaste hittills i alla fall, flera av de andra alternativen var ju för 3D-modellering och det har jag inget behov av.
Den har inte riktigt samma finesser som Qcad (eftersom den är baserad på CE-versionen), det går inte att snappa till tangent t.ex. och det går inte att ställa in något i förväg för utskriften utan man måste ställa in skala varje gång. Den saknar också importmöjlighet (det menyvalet är gråat).
Men det fungerar att rita med den i alla fall, den har samma system för kortkommandon och kommandorad som Qcad och det gör att man kan få ner klickandet på knappar och i menyer en hel del. Måste bara lära mig alla kortkommandon...:)
LibreCad verkar vara det vettigaste hittills i alla fall, flera av de andra alternativen var ju för 3D-modellering och det har jag inget behov av.
Den har inte riktigt samma finesser som Qcad (eftersom den är baserad på CE-versionen), det går inte att snappa till tangent t.ex. och det går inte att ställa in något i förväg för utskriften utan man måste ställa in skala varje gång. Den saknar också importmöjlighet (det menyvalet är gråat).
Men det fungerar att rita med den i alla fall, den har samma system för kortkommandon och kommandorad som Qcad och det gör att man kan få ner klickandet på knappar och i menyer en hel del. Måste bara lära mig alla kortkommandon...:)
Tycker nog du ska testa Sketchup igen, klarar allt du behöver inkl lager.Nerre skrev:Läser ni inte tråden innan ni kommenterar?
Men Sketchup är 3D, jag vill inte ha 3D. Jag ska göra ritningar.
Och jag klarar inte av sättet man jobbar med i Sketchup, jag vill rita hälplinjer och sen baserat på dem rita in det jag ska rita, så som man ritar på papper. Det går väl inte i Sketchup? Där jobbar man väl hela tiden med 3D-objekt och drar och trycker i olika delar? Jag tyckte inte alls det var bekvämt att jobba med, jag är en "linjalritare".
Och jag klarar inte av sättet man jobbar med i Sketchup, jag vill rita hälplinjer och sen baserat på dem rita in det jag ska rita, så som man ritar på papper. Det går väl inte i Sketchup? Där jobbar man väl hela tiden med 3D-objekt och drar och trycker i olika delar? Jag tyckte inte alls det var bekvämt att jobba med, jag är en "linjalritare".