Fattigmansdigitaler
Re: Fattigmansdigitaler
Köpte mina på Netto för49.-/st, borde köpt fler än de 2 det blev.
Snyggt bygge förövrigt.
Snyggt bygge förövrigt.
Jag har vid ett par tillfällen sett linkage för RC-servon (kulleder + stång) användas för enkel installation av skalor. Det tillåter vinkelavvikelser men är ändå ganska stumt i rörelseriktningen jämfört med t ex plåtklipp
Varning för Lidls skjutmått förresten. De nollar när de stänger av sig vilket gör dem oanvändbara för sånt här. Alla kinaskjutmått jag testat utom Lidls är på hela tiden och stänger bara av displayen när de inte är igång.

Varning för Lidls skjutmått förresten. De nollar när de stänger av sig vilket gör dem oanvändbara för sånt här. Alla kinaskjutmått jag testat utom Lidls är på hela tiden och stänger bara av displayen när de inte är igång.
Senast redigerad av jihe 22 mars 2012, 10:26:58, redigerad totalt 1 gång.
Jihe, jag förstår inte riktigt hur du menar, de små klena grejerna ger väl inte mycket stabilitet. Har du möjligtvis bilder eller länk?
Här är ett exempel: http://bbs.homeshopmachinist.net/showthread.php?t=37538
I den där applikationen är det ju extra bra eftersom man ofta har en liten rotation i pinolen (vilket kan ge ett litet mätfel om man inte är noga med att ha den i ett ändlägevid varje mätning.).
I den där applikationen är det ju extra bra eftersom man ofta har en liten rotation i pinolen (vilket kan ge ett litet mätfel om man inte är noga med att ha den i ett ändlägevid varje mätning.).
Senast redigerad av jihe 22 mars 2012, 10:30:42, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Njae.... dessa är av typen 'absoluta' dvs de ger rätt mätvärde oavsett var du startar mätningen. Så de stängs av, annars skulle ju batterierna slukas relativt fort och det gör det inte i mina med absolut positionering.stänger bara av displayen när de inte är igång
Kinaskjutmåtten är faktiskt igång hela tiden såvitt jag förstår det. Tar du ur batterierna står det noll efteråt oavsett var på skalan du är. Och batterier slukar de, mina behöver bytas åtminstone var 18 månad. Lidlskjutmåtten drar förmodligen mindre, det vet jag inte eftersom de har legat i sina lådor sen det misslyckade inköpet.
Det skrivs lite om detta på olika ställen. Men jag tror att det helt enkelt är så att det faktiskt bara är displayen och kanske data-ut som stängs av, för tar man ur batteriet så nollas det på den plats man är, men inte om man stänger av. Skalan är ju kosntruerad som inkrementell vad jag sett, se t ex http://image.made-in-china.com/6f3j00jC ... -Work-.jpgtecno skrev:Njae.... dessa är av typen 'absoluta' dvs de ger rätt mätvärde oavsett var du startar mätningen. Så de stängs av, annars skulle ju batterierna slukas relativt fort och det gör det inte i mina med absolut positionering.stänger bara av displayen när de inte är igång
- Klas-Kenny
Hehe, jag har ett skjutmått hemma av riktig industrikvalité (Kanske inte rätt term här, men men). Det stänger inte av sig automatiskt och jag har haft det i säkert tre år, och har väldigt många gånger hittat det igång efter att inte använt det på en vecka, fortfarande inte behövt byta batteri 
OnT: Riktigt god idé för digitaler

OnT: Riktigt god idé för digitaler

jihe:Jag kan köpa ett skjutmått av dig för det du gav och frakt, detta då jag inte har helt nära till Lidl. Skick aPM om det är intressant (mig gör det inget att de nollar vid avstängning nämligen 

Jag var tvungen att slå upp på EF vad jag betalade 
149 alltså. Det kan du få den för inklusive portot. Dock under förutsättning att jag lyckas hitta den i röran. När jag såg den där tråden väcktes något vagt minne om att jag skurit upp en av dem för att fixa extern spänning eller något i den stilen. Men jag kollar ikväll efter den hela.

149 alltså. Det kan du få den för inklusive portot. Dock under förutsättning att jag lyckas hitta den i röran. När jag såg den där tråden väcktes något vagt minne om att jag skurit upp en av dem för att fixa extern spänning eller något i den stilen. Men jag kollar ikväll efter den hela.
tänk om man fick tag på billiga digitala mätskalor med dataanslutning...
eller modifiera de från jula/byggmax så att man får ut ngt läsbart av en pc...
nu är de lite korta för tvärsliden..
då kunde man använda en vanlig dc motor på axlarna på fräsen och återkoppla via mätskalan.
nogrannt så det förslår då vändglappen försvinner.
ngn som har erfarenhet av ngt dylikt?
eller modifiera de från jula/byggmax så att man får ut ngt läsbart av en pc...
nu är de lite korta för tvärsliden..
då kunde man använda en vanlig dc motor på axlarna på fräsen och återkoppla via mätskalan.
nogrannt så det förslår då vändglappen försvinner.
ngn som har erfarenhet av ngt dylikt?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är väl ända att skarva lite eller hur, ett mekaniskt glapp kan inte försvinna! Det är ingen magi med återkopplad servo i det hänseendet.nogrannt så det förslår då vändglappen försvinner.
Tog fram min för att mäta på kullager.zeus skrev:Köpte mina på Netto för 49.-/st, borde köpt fler än de 2 det blev.
Snyggt bygge förövrigt.
-Den har inte auto off.
-Nollar inte vid avstängning.
Senast redigerad av zeus 22 mars 2012, 16:02:15, redigerad totalt 1 gång.