Datornätaggregat som Labbaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Datornätaggregat som Labbaggregat

Inlägg av dr. Agoz »

Hej alla unberbart kreativa människor på det här forumet!

Jag håller på å gör i ordning ett labb i min lägenhet och eftersom jag är en fattig student tänkte jag spara pengar och använda mitt överblivna datornätaggregat som ett labbaggregat.

tack var diverse trådar på det här forumet har jag fått det att fungera. Men nu kommer mitt problem.

Jag får ut 12V bra men 5V linan ligger på ca 5.35V och efter som det inte är riktigt okej undrar jag om det går att få ner 5V linan till mer exakt 5V. Jag har provat belasta nätagget med en DVD-rom vilket inte gjorde någon skillnad. Ett alternativ är att använda en spänningsomvandlare på 12v linnan men det verkar vara sånt slös.

Tack på förhand.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du måste lasta ner 5V ut med någon/några A för att agget skall funka normalt om det är ATX, gamla AT agg kunde man köra direkt utan vidare.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är inte optimalt med sådana agg. Först är det inte strömbegränsat, sen är det något med jorden. Finns säkert någon som kan det där bättre.

Och ang 5v, alla mina ATX jag äger klarar sig utan belastning på 5v, bara när man ska ta ut 7v som det klagat lite.

I en dator är in 5,35v jättehögt. Har du tur kan du reglera det inne i med hjälp av en trimpot(mend et är nog inte så vanligt).
frejo

Inlägg av frejo »

Har aldrig använt något annat än atx-agg som strömförsörjning till mina projekt...
Har väl funderat på strömbegränsning men det har inte blivit av, än så länge har inget brunnit ;)
Buffi

Inlägg av Buffi »

zeus skrev:Det är inte optimalt med sådana agg. Först är det inte strömbegränsat, sen är det något med jorden. Finns säkert någon som kan det där bättre.

Och ang 5v, alla mina ATX jag äger klarar sig utan belastning på 5v, bara när man ska ta ut 7v som det klagat lite.

I en dator är in 5,35v jättehögt. Har du tur kan du reglera det inne i med hjälp av en trimpot(mend et är nog inte så vanligt).
Alla atx klarar sig inte utan belastning då jag själv äger ett som inte gör det (jag kör en 12W fläkt som belastning och då funkar det...).
Tekko

Inlägg av Tekko »

De ggr jag kört med datornätagg utan strömbegränsning har agget bara stängt av vid kortis och vägrat gå igång igen om man inte drar ur kontakten i 5 sek, dock var det gamla AT agg. Vet inte hur det är med ATX agg.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Mitt ATX-agg som jag använder som extra labbagg när jag behöver flera spänningar stänger av sig vid kortslutning, men det är bara till att starta om det sen funkar det fint igen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

ATX-agg har någon form av automatsäkring/strömsäkring. Om man lyckats kortsluta dem är det inte så att de svetsar ihop trådarna och exploderar sen av överbelastningen innan säkringen i proppskåpet går. Nej, de stänger av sig snabbt och återaktiveras när man stängt av strömmen en liten stund.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kan man sätta vanlig strömbegränsning på ett ATX agg? Och kan man reglera ner spänningen med en enkel regulator? Eller är det andra saker att tänka på iom att det är switchat?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det ska gå bra. Bara att tuta på...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Lasta alltid ner 5VDC lite, även om det inte på vissa aggregat inte verkar behövas eftersom lastregleringen oftast blir mycket bättre om man har lite last på aggregatet, söm överlastskydd är mitt råd att skydda målkretsen med polyswitch eller säkring eftersom pc-nätagg inte är så vassa på att hantera kortisar...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur mycket last behövs på 5V om man ska lasta 12V med ett par A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En 5,6 Ohm 5W har jag brukat sätta på 5 volten och det har fungerat för mig på de aggregat jag använt. Skall man använda aggregatet under längre tider bör man kankse ge motståndet lite mer luft då det blir rätt varmt. Satte två 4,7 ohm i serie och två slingor en gång och visst blir fyra motstånd istället, men då bränner man sig inte omedelbart om man råkar nudda resistorerna iaf... Testa lite vettja, men omkring en A verkar vara vettigt, är man tokambitiös så kan man lasta alla spänningar lite - blir säkert inte bättre, men ändå ;) Man kan ju sätta en 12V fläkt som kyler resistorerna som belastar 5 V ! ;)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

$tiff skrev:Det ska gå bra. Bara att tuta på...
Låter bra.
bengt-re skrev: Lasta alltid ner 5VDC lite, även om det inte på vissa aggregat inte verkar behövas eftersom lastregleringen oftast blir mycket bättre om man har lite last på aggregatet
Är tvungen till det på mitt agg annars startar det inte, har ett litet motstånd som fixar det.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Hittade en nice sida om hur någon har byggt om ett ATX agg till bra lab aggregat...

Desktop Power Supply from a PC
Skriv svar