Diod för automatiskt halvljus
Re: Diod för automatiskt halvljus
RADIOT: Nej nu är du ute och cyklar. Man ska ha varselljus, halvljus kan fylla den funktionen. Även med reducerad effekt.
Dimljus är inte lämpade för det, men många så kallade dimljus verkar ju inte fylla dimljus funktionen heller.
Det viktiga är att man syns utan att blända.
Dimljus är inte lämpade för det, men många så kallade dimljus verkar ju inte fylla dimljus funktionen heller.
Det viktiga är att man syns utan att blända.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Man får ha varselljus istället för halvljus dagtid ja, dimljus betraktas som varselljus också.
Däremot är det alltid HELT förbjudet att ha halvljus samtidigt som dimljus, men det åker ju alla idioter i bakvänd keps omkring med hela tiden ändå.
Däremot är det alltid HELT förbjudet att ha halvljus samtidigt som dimljus, men det åker ju alla idioter i bakvänd keps omkring med hela tiden ändå.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Jag har en Chevrolet Suburban -94 6.5TD 4x4. Det är en usa-import, men jag är ganska säker på att varken den svenska eller finska versionen hade automatiska halvljus, min -95'a chevy pick-up har det inte och den såldes ny i sverige.
Om man vill ha varselljus, reducerade halvljus eller vanliga halvljus/helljus på automatiken är ju upp till var och en. Varselljus brukar ligga på ca 20-25 watt så dämpade halvljus bör synas tillräckligt bra.
Sen kom jag på att istället för att jorda via generatorn så tar jag manöverström därifrån och jordar i chassit, det borde finnas så det räcker för att driva två relän. Då kan jag skippa 2 relän och kopplingen blir enklare.
Om man vill ha varselljus, reducerade halvljus eller vanliga halvljus/helljus på automatiken är ju upp till var och en. Varselljus brukar ligga på ca 20-25 watt så dämpade halvljus bör synas tillräckligt bra.
Sen kom jag på att istället för att jorda via generatorn så tar jag manöverström därifrån och jordar i chassit, det borde finnas så det räcker för att driva två relän. Då kan jag skippa 2 relän och kopplingen blir enklare.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Inte varselljus i stället. Det är varselljus som är grundkravet. Själva funktionen, nu mera är det få bilar som har separat varselljus, utan man använder halvljuset i stället. Halvljusets funktion är att lysa upp vägbanan utan att blända när det är mörkt.
Re: Diod för automatiskt halvljus
På tidigare bilar som jag haft har jag (om det inte funnits varselljus) kopplat ett relä på generatorn som dragit när den börjar ladda,på matningen till det halvljuset hade jag monterat in ett 1 ohms effektmotstånd från Saab 96 så då fick jag ett reducerat halvljus som tändes när man starta. När jag tände halvljuset för full effekt hade jag ett annat relä som bröt matningen till det första relät. Effekt motståndet hade jag för att spara på glödtråden i lampan.
Re: Diod för automatiskt halvljus
varför spara på lampan på gamla bilar frågar jag mej, dom kostar nada, lätta att byta och håller tusentals mil..
På moderna bilar med sunkig lampstandard så dom håller dåligt och är hopplösa att byta är det ju en annan sak.
På moderna bilar med sunkig lampstandard så dom håller dåligt och är hopplösa att byta är det ju en annan sak.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Varselljus har blivit vanligt igen, men kallas numera DRL (Day Running Lights). Då lyser inget annat än dem, inget sidoljus, inte positionsljus bak eller nummerskylt. Är ett EU-direktiv och framtaget för att spara soppa. De är vanliga på wolksvagen och audi, både halogen och LED.danei skrev:...nu mera är det få bilar som har separat varselljus, utan man använder halvljuset i stället...
Re: Diod för automatiskt halvljus
De har väl anpassat någon körcykel så att det helt plötsligt blev fördelaktigt att installera varselljus igen.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Inget är som bekant nytt under solen.
Redan 1960 hade Buick "Twilight Sentinel" och "Guide-Matic" ljus-automatik på sina bilmodeller.
De fanns ju även med automatisk avbländning för mötande trafik...
http://www.auto-wiring-diagram.com/3507 ... buick.html
http://www.auto-wiring-diagram.com/3503 ... buick.html
M.V.H.
Eugene
Redan 1960 hade Buick "Twilight Sentinel" och "Guide-Matic" ljus-automatik på sina bilmodeller.
De fanns ju även med automatisk avbländning för mötande trafik...

http://www.auto-wiring-diagram.com/3507 ... buick.html
http://www.auto-wiring-diagram.com/3503 ... buick.html
M.V.H.
Eugene
Re: Diod för automatiskt halvljus
[quote="Glenn"]varför spara på lampan på gamla bilar frågar jag mej, dom kostar nada, lätta att byta och håller tusentals mil..
quote]
Lampan håller dessutom längre om den lyser med full effekt. Minskan man strömmen blir temperaturen för låg och insidan av glaset svärtas snabbare.
quote]
Lampan håller dessutom längre om den lyser med full effekt. Minskan man strömmen blir temperaturen för låg och insidan av glaset svärtas snabbare.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Just ja, halogen gillar ju inte att dimmas av just den anledningen.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Jaså?
Intressant!
Finns det säker info om detta någonstans, eller det är "någon har sagt" osv...?
Intressant!
Finns det säker info om detta någonstans, eller det är "någon har sagt" osv...?
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Diod för automatiskt halvljus
Utdrag ur länken ljuskultur. Halogenglödlampor:
Inte heller halogenlampor är svåra att ljusreglera. När temperaturen på brännarens glas understiger ca 260 grader börjar dock wolfram att avsätta sig på glaset som svärtas. Svärtningen leder till att ljuset minskar från lamporna. Svärtningen kan brännas bort genom att tillfälligt köra lamporna på fullt ljus.
Så detta skulle ju då inte medföra några problem eftersom man kör på full effekt när det är mörkt och att den håller längre vid full effekt är rent nonsens.
Bildtext:
Vid installation av halogenlampor (12 V) är det mycket viktigt att lamporna får rätt spänning. Vid för låg spänning får man ett dåligt ljusutbyte, och vid för hög spänning minskar lampornas livslängd drastiskt.
Figuren visar förhållandet mellan spänning, livslängd och ljusutbyte. Diagrammet är baserat på data från Osram
Inte heller halogenlampor är svåra att ljusreglera. När temperaturen på brännarens glas understiger ca 260 grader börjar dock wolfram att avsätta sig på glaset som svärtas. Svärtningen leder till att ljuset minskar från lamporna. Svärtningen kan brännas bort genom att tillfälligt köra lamporna på fullt ljus.
Så detta skulle ju då inte medföra några problem eftersom man kör på full effekt när det är mörkt och att den håller längre vid full effekt är rent nonsens.
Bildtext:
Vid installation av halogenlampor (12 V) är det mycket viktigt att lamporna får rätt spänning. Vid för låg spänning får man ett dåligt ljusutbyte, och vid för hög spänning minskar lampornas livslängd drastiskt.
Figuren visar förhållandet mellan spänning, livslängd och ljusutbyte. Diagrammet är baserat på data från Osram
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Min listiga "men oj vad enkelt det egentligen är"-plan funkade inte. Det finns inte tillräckligt med ström för att både driva relän och hålla laddningslampan släckt på den utgången från generatorn. Det blir tillbaka till plan A, att jorda på den utgången istället.