Diod för automatiskt halvljus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

Jag ska bygga automatiskt halvljus till min bil. Men jag behöver en diod till parkerings-ljusen så strömmen inte går bakvägen till halvljusen när bara p-ljusen ska vara på.

Jag kan göra det med separata reläer för halvljuset och p-ljuset, men dioder skulle se bättre ut, tycker jag.

Jag har suttit en stund och bläddrat i ELFAs katalog, men vet inte alls vad jag letar efter där.

Det är 12 volt, men ska amperen räknas efter halvljuset, p-ljuset eller hur många ah batteriet har? Någon som vet?
I ELFAs katalog finns flera olika typer av dioder. Vilken typ vill jag ha? Gärna en länk till rätt diod i ELFAs katalog.

På p-ljus sidan kommer det att gå max ca 7A, och på hel-/halv-ljussidan 20A.

/J
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av Micke_s »

du kommer att få ett spänninstapp över dioderna och få ut mindre ljus, kanske inte vad man vill.
Vad är det för nackdel med relä:er? möjligtvis så skulle man kunna ta mos-fet:ar för styrning av ljuset.
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

Visste inte att man får spänningstapp över dioder. Det är ingen nackdel med reläer, men utan dioder behövs 4 st. Tänkte det skulle se bättre ut med bara 2.

Blir nog enklare att rita om och använda 4 reläer så det blir två helt separata kretsar, relän kostar ju inte så mycket.

Tack.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15626
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av mrfrenzy »

Det behöver inte vara någon nackdel. Många bilar har original det automatiska ljuset lite svagare för att lamporna ska hålla mycket längre.

Sen på kvällen när man slår på ljuset manuellt går det för full effekt.
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

Jag vill kunna använda samma automatik på kvällen/natten. Hel-/halv-ljus ska fungera som vanligt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27598
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av danei »

Nu vet jag inte hur du tänkt koppla alls. Kan du beskriva det?
Men på natten vill du tända manuellt för att få instrumentbelysning mm.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av Variosboy »

På de bilar jag monterat automatik har jag helt enkelt satt ett relä som är på när tändningen är i läge två. När detta relä är på så kopplas spaken förbi och ljuset tänds. Svårare än så är det ju inte! Det behövs alltså bara ett relä. Inge mer..
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

Jag vill inte ha ljusen på bara för att tändningen är på. Lamporna ska tändas när bilen börjar ladda.

Om du sätter samma tråd till både halv-ljusen och p-ljuset så tänds halv-ljuset när du slår på p-ljuset.
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

danei skrev:Men på natten vill du tända manuellt för att få instrumentbelysning mm.
Det gör inget om instrumentbelysningen är på när det är ljust ute. Återkommer om någon timme med min ritning.
tumba25
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 mars 2012, 19:29:22
Ort: Karleby, Finland.
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av tumba25 »

GEN är utgången till laddlampan på generatorn (eller laddreläet om man har lös sån).
IGN har ström när tändningen är på.

Tändning av och motorn av: Alla relän i viloläge.
Tändning på och motorn av: Alla relän aktiva men inga lampor lyser.
Tändning på och motorn laddar: Relä H1 och P1 aktiva men H2 och P2 vilande eftersom dom har + på båda manöver-ingångarna. Och lamporna lyser.
varselljus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36918
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av Glenn »

Varför har din bil inte automatiskt halvljus redan, är det en tyskimport ? ..isåfall skulle jag titta i schemat för den svenska versionen av bilen, ibland är det bara att flytta nån sladd, ibland är det väldigt komplicerat typ byta ljusstyrboxen och vänsterspaken typ.

På en del nya bilar är det dessutom en programmeringsfråga, du åker till din märkeshandlare och så kan han ställa in hur det ska vara vida diagnosdatorn.

Det där med att vissa (läs tyska idiotkonstruktioner) har spänningsreducerat halvljus där man måste manuellt slå på det på kvällen är ju så korkat att man bara vill skicka en brevbomb till konstruktören.. köper jag en bil som har så lär jag i det snabbaste modifiera det till RÄTT kontruktion, nämligen att halvljus och instrument lyser fullt så fort bilen är igång, och märk väl, man kan slå på helljus också utan att röra ljusvredet.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av SM7CZR »

Det där med att vissa (läs tyska idiotkonstruktioner) har spänningsreducerat halvljus där man måste manuellt slå på det på kvällen är ju så korkat att man bara vill skicka en brevbomb till konstruktören..
Sist jag var på besiktning med min Volvo 740 märkte jag att besiktningsmannen lyste med en ficklampa upp på ovansidan av reflektorn. Jag frågade honom varför, eftersom ingen tidigare gjort den kontrollen. Han svarade att eftersom folk kör med halvljus alltid, blir reflektorn extra bränd på ett visst ställe. Han sade att mina reflektorer var fina.
Jag vet varför. Jag använder de inbyggda varselljusen på dagen och halvljus när det är mörkt. Men de flesta orkar inte vrida på ljusomkopplaren så då är det halvljus direkt när dom startar.
Har kanon halvljus!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8641
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av PeterH »

Jag har kört med halvljus på min S70 sedan 1997 och den har inga tendenser att vara dålig i reflektorn :doh:

Appropå halvljus, vad har du för bil som sagt? På min gamla Volvo (och nyare tror jag) sitter det en liten vridokopplare där du kan ställa in hur du vill att halvljusautomatiken ska fungera. Du behöver en lite spårmejsel, vredet är bara ett litet vred brevid den stora ljusomkopplaren med ett spår i (ca: 5mm i diameter). Används just för att ställa in vilken marknad bilen finns på = smart!
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av RADIOT »

SM7CZR skrev:
Det där med att vissa (läs tyska idiotkonstruktioner) har spänningsreducerat halvljus där man måste manuellt slå på det på kvällen är ju så korkat att man bara vill skicka en brevbomb till konstruktören..
Sist jag var på besiktning med min Volvo 740 märkte jag att besiktningsmannen lyste med en ficklampa upp på ovansidan av reflektorn. Jag frågade honom varför, eftersom ingen tidigare gjort den kontrollen. Han svarade att eftersom folk kör med halvljus alltid, blir reflektorn extra bränd på ett visst ställe. Han sade att mina reflektorer var fina.
Jag vet varför. Jag använder de inbyggda varselljusen på dagen och halvljus när det är mörkt. Men de flesta orkar inte vrida på ljusomkopplaren så då är det halvljus direkt när dom startar.
Har kanon halvljus!
Man SKALL ju ha halvljuset tänt oavsett om det är mörkt eller ej.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Diod för automatiskt halvljus

Inlägg av Variosboy »

Alternativt dimljusen, det är fullt lagligt att ha dimljus dagtid istället för halvljus, men inte tillsammans såklart..
Skriv svar