Diod för automatiskt halvljus
Diod för automatiskt halvljus
Jag ska bygga automatiskt halvljus till min bil. Men jag behöver en diod till parkerings-ljusen så strömmen inte går bakvägen till halvljusen när bara p-ljusen ska vara på.
Jag kan göra det med separata reläer för halvljuset och p-ljuset, men dioder skulle se bättre ut, tycker jag.
Jag har suttit en stund och bläddrat i ELFAs katalog, men vet inte alls vad jag letar efter där.
Det är 12 volt, men ska amperen räknas efter halvljuset, p-ljuset eller hur många ah batteriet har? Någon som vet?
I ELFAs katalog finns flera olika typer av dioder. Vilken typ vill jag ha? Gärna en länk till rätt diod i ELFAs katalog.
På p-ljus sidan kommer det att gå max ca 7A, och på hel-/halv-ljussidan 20A.
/J
Jag kan göra det med separata reläer för halvljuset och p-ljuset, men dioder skulle se bättre ut, tycker jag.
Jag har suttit en stund och bläddrat i ELFAs katalog, men vet inte alls vad jag letar efter där.
Det är 12 volt, men ska amperen räknas efter halvljuset, p-ljuset eller hur många ah batteriet har? Någon som vet?
I ELFAs katalog finns flera olika typer av dioder. Vilken typ vill jag ha? Gärna en länk till rätt diod i ELFAs katalog.
På p-ljus sidan kommer det att gå max ca 7A, och på hel-/halv-ljussidan 20A.
/J
Re: Diod för automatiskt halvljus
du kommer att få ett spänninstapp över dioderna och få ut mindre ljus, kanske inte vad man vill.
Vad är det för nackdel med relä:er? möjligtvis så skulle man kunna ta mos-fet:ar för styrning av ljuset.
Vad är det för nackdel med relä:er? möjligtvis så skulle man kunna ta mos-fet:ar för styrning av ljuset.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Visste inte att man får spänningstapp över dioder. Det är ingen nackdel med reläer, men utan dioder behövs 4 st. Tänkte det skulle se bättre ut med bara 2.
Blir nog enklare att rita om och använda 4 reläer så det blir två helt separata kretsar, relän kostar ju inte så mycket.
Tack.
Blir nog enklare att rita om och använda 4 reläer så det blir två helt separata kretsar, relän kostar ju inte så mycket.
Tack.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Det behöver inte vara någon nackdel. Många bilar har original det automatiska ljuset lite svagare för att lamporna ska hålla mycket längre.
Sen på kvällen när man slår på ljuset manuellt går det för full effekt.
Sen på kvällen när man slår på ljuset manuellt går det för full effekt.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Jag vill kunna använda samma automatik på kvällen/natten. Hel-/halv-ljus ska fungera som vanligt.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Nu vet jag inte hur du tänkt koppla alls. Kan du beskriva det?
Men på natten vill du tända manuellt för att få instrumentbelysning mm.
Men på natten vill du tända manuellt för att få instrumentbelysning mm.
Re: Diod för automatiskt halvljus
På de bilar jag monterat automatik har jag helt enkelt satt ett relä som är på när tändningen är i läge två. När detta relä är på så kopplas spaken förbi och ljuset tänds. Svårare än så är det ju inte! Det behövs alltså bara ett relä. Inge mer..
Re: Diod för automatiskt halvljus
Jag vill inte ha ljusen på bara för att tändningen är på. Lamporna ska tändas när bilen börjar ladda.
Om du sätter samma tråd till både halv-ljusen och p-ljuset så tänds halv-ljuset när du slår på p-ljuset.
Om du sätter samma tråd till både halv-ljusen och p-ljuset så tänds halv-ljuset när du slår på p-ljuset.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Det gör inget om instrumentbelysningen är på när det är ljust ute. Återkommer om någon timme med min ritning.danei skrev:Men på natten vill du tända manuellt för att få instrumentbelysning mm.
Re: Diod för automatiskt halvljus
GEN är utgången till laddlampan på generatorn (eller laddreläet om man har lös sån).
IGN har ström när tändningen är på.
Tändning av och motorn av: Alla relän i viloläge.
Tändning på och motorn av: Alla relän aktiva men inga lampor lyser.
Tändning på och motorn laddar: Relä H1 och P1 aktiva men H2 och P2 vilande eftersom dom har + på båda manöver-ingångarna. Och lamporna lyser.
IGN har ström när tändningen är på.
Tändning av och motorn av: Alla relän i viloläge.
Tändning på och motorn av: Alla relän aktiva men inga lampor lyser.
Tändning på och motorn laddar: Relä H1 och P1 aktiva men H2 och P2 vilande eftersom dom har + på båda manöver-ingångarna. Och lamporna lyser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Varför har din bil inte automatiskt halvljus redan, är det en tyskimport ? ..isåfall skulle jag titta i schemat för den svenska versionen av bilen, ibland är det bara att flytta nån sladd, ibland är det väldigt komplicerat typ byta ljusstyrboxen och vänsterspaken typ.
På en del nya bilar är det dessutom en programmeringsfråga, du åker till din märkeshandlare och så kan han ställa in hur det ska vara vida diagnosdatorn.
Det där med att vissa (läs tyska idiotkonstruktioner) har spänningsreducerat halvljus där man måste manuellt slå på det på kvällen är ju så korkat att man bara vill skicka en brevbomb till konstruktören.. köper jag en bil som har så lär jag i det snabbaste modifiera det till RÄTT kontruktion, nämligen att halvljus och instrument lyser fullt så fort bilen är igång, och märk väl, man kan slå på helljus också utan att röra ljusvredet.
På en del nya bilar är det dessutom en programmeringsfråga, du åker till din märkeshandlare och så kan han ställa in hur det ska vara vida diagnosdatorn.
Det där med att vissa (läs tyska idiotkonstruktioner) har spänningsreducerat halvljus där man måste manuellt slå på det på kvällen är ju så korkat att man bara vill skicka en brevbomb till konstruktören.. köper jag en bil som har så lär jag i det snabbaste modifiera det till RÄTT kontruktion, nämligen att halvljus och instrument lyser fullt så fort bilen är igång, och märk väl, man kan slå på helljus också utan att röra ljusvredet.
Re: Diod för automatiskt halvljus
Sist jag var på besiktning med min Volvo 740 märkte jag att besiktningsmannen lyste med en ficklampa upp på ovansidan av reflektorn. Jag frågade honom varför, eftersom ingen tidigare gjort den kontrollen. Han svarade att eftersom folk kör med halvljus alltid, blir reflektorn extra bränd på ett visst ställe. Han sade att mina reflektorer var fina.Det där med att vissa (läs tyska idiotkonstruktioner) har spänningsreducerat halvljus där man måste manuellt slå på det på kvällen är ju så korkat att man bara vill skicka en brevbomb till konstruktören..
Jag vet varför. Jag använder de inbyggda varselljusen på dagen och halvljus när det är mörkt. Men de flesta orkar inte vrida på ljusomkopplaren så då är det halvljus direkt när dom startar.
Har kanon halvljus!
Re: Diod för automatiskt halvljus
Jag har kört med halvljus på min S70 sedan 1997 och den har inga tendenser att vara dålig i reflektorn
Appropå halvljus, vad har du för bil som sagt? På min gamla Volvo (och nyare tror jag) sitter det en liten vridokopplare där du kan ställa in hur du vill att halvljusautomatiken ska fungera. Du behöver en lite spårmejsel, vredet är bara ett litet vred brevid den stora ljusomkopplaren med ett spår i (ca: 5mm i diameter). Används just för att ställa in vilken marknad bilen finns på = smart!

Appropå halvljus, vad har du för bil som sagt? På min gamla Volvo (och nyare tror jag) sitter det en liten vridokopplare där du kan ställa in hur du vill att halvljusautomatiken ska fungera. Du behöver en lite spårmejsel, vredet är bara ett litet vred brevid den stora ljusomkopplaren med ett spår i (ca: 5mm i diameter). Används just för att ställa in vilken marknad bilen finns på = smart!
Re: Diod för automatiskt halvljus
Man SKALL ju ha halvljuset tänt oavsett om det är mörkt eller ej.SM7CZR skrev:Sist jag var på besiktning med min Volvo 740 märkte jag att besiktningsmannen lyste med en ficklampa upp på ovansidan av reflektorn. Jag frågade honom varför, eftersom ingen tidigare gjort den kontrollen. Han svarade att eftersom folk kör med halvljus alltid, blir reflektorn extra bränd på ett visst ställe. Han sade att mina reflektorer var fina.Det där med att vissa (läs tyska idiotkonstruktioner) har spänningsreducerat halvljus där man måste manuellt slå på det på kvällen är ju så korkat att man bara vill skicka en brevbomb till konstruktören..
Jag vet varför. Jag använder de inbyggda varselljusen på dagen och halvljus när det är mörkt. Men de flesta orkar inte vrida på ljusomkopplaren så då är det halvljus direkt när dom startar.
Har kanon halvljus!
Re: Diod för automatiskt halvljus
Alternativt dimljusen, det är fullt lagligt att ha dimljus dagtid istället för halvljus, men inte tillsammans såklart..