dator som tappar nätverket i några sekunder lite då och då..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: dator som tappar nätverket i några sekunder lite då och

Inlägg av danielr112 »

Att dra med skärmat ska man inte behöva. Men i detta fallet just till denna datorn kan ev behöva.

Jag vet få företag som drar skärmade kablage. Inte ens i själva hallarna gör de det. Just pga av att det oftast är lättare att misslyckats om skärmningen inte är 100%
Ebenezum

Inlägg av Ebenezum »

När den tappar kontakten med nätet, slocknar link-lampan på nätverkskortet då?

Annars hade jag testat burken för det mest uppenbara först, virus...

Även om du har antivirusprogram på så är det ingen garanti som bekant.

Mina favoriter vi mistanke om infektion är gratisvarianterna av:

http://www.malwarebytes.org/
http://www.superantispyware.com/

Och om det inte hjälper så tar man storsläggan:

http://www.simplysup.com/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har ni bytt switch ? ..iofs, om inte andra maskiner på samma switch får problemet så kanske det är otroligt men jag skulle göra det som test iaf.

Annars har jag varit med om nätverkskort(/chip) som lagt av på konstiga sätt på senare år, nåt jag ALDRIG varit med om innan.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

datorn är relativt nyinstallerad och problemen uppenbarade sig nästan direkt efter installation, men det är inte omöjligt. ska testa att börja om från 0 med ny installation om inget annat hjälper.

jag har ju en extra switch, dock bara 10/100 men man kan testa med den iaf. det får bli lite längre fram eller när linan står still, att bryta nätverket i en ytmonteringslina är inte såå bra, måste ta det när det står stilla.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag var för massa år sedan med om att installera 3st identiska vågutr. på ett företag.
2 av dem funkade jättebra men den tredje bara strulade i nätverkskopplingen. Vi (jag och kundens it kille) tror vi kollade allt. Tillslut drog vi en kabel till ett annat nätverksuttag och vips funkade allt.
Problemet visade sig vara att det satt två olika switchar i lokalens patch skåp. Vår utrustning gillade inte den nya cisco switchen (som satts dit då man dragit nya uttag till vår utr. och den befintliga äldre switchen blev full). Så en enkel flytt av patchkabeln till den gamla switchen löste problemet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En "PC" representerar ju inget större ekonomikt värde idag, så jag skulle
testa att helt enkelt byta ut hela maskinen totalt.

Försvinner felet så är det *något* med den nuvarande burken som
krånglar, och ni kan bedömma om det är värt att felsöka eller bara
ställa den "på hyllan" och göra något med produktivt.

Om felet kvarstår så kan man fundera på om det har något med själva
PC'n att göra alls.

Flytta en fungerande PC till samma plats/uttag som den som krånglar.
Flytta den krånglande PC'n till en plats där en annan maskin fungerar OK.

O.s.v :-)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

OS = tror det är mjukvaran då dom bytt all hårdvara ? med samma disk = mjukvara ...
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Windows 7, novellklient + wake on lan i bios kan ställa till en del i vissa fall.

Jag hade kört en helt ren installation på datorn, enbart drivrutiner, windows och eventuella klienter som behövs för inloggning, 802.1x etc, låt den stå på och se vad som händer.

Om moderkort bytts och operativ etc inte är ominstallerat så är det troligen en hel del trassel där.

ProcessExplorer http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... s/bb896653 kan du använda för att kontrollera så du inte har onormalt hög cpu-tid till hardware interrupts (brukar kunna trassla en del där om drivrutiner är uppåt väggarna),

Har du något trådlöst nätverkskort i datorn? kontrollera hur inställningarna för att switcha mellan trådat/trådlöst ser ut.

Finns mer att kolla också, men ominstallation är alltid ett bra steg att börja med.

edit:
har du tillgång till en Fluke, så är de kalas för att kolla signalen med, om kabeln i den miljö den nu är i faktiskt klarar hastigheten, eller om du behöver bromsa nätverkskortet lite alternativt förbättra skärmning på vägen.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

en liten lägesrapport,

böt till en ny dator i går eftermiddag, och nu ca kl15 gick nätverkskortet sönder helt i den.... har nu satt i ett nytt så får vi se vad som händer. går det också sönder vet vi att det är nå nätspikar i elnät/jordledningar som dödar grejerna....
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jag skulle nog misstänka switchen, eller det som matar den (nätagg, ups etc.), du har ju bytt i princip allt annat.
Inte omöjligt att en sektion portar på den drivs från samma felande chip, därav samma problem även efter att ni bytt port (och vad jag förstår inga problem på övriga enheter kopplade till switchen?).
Det kan ju vara elproblem som fortplantar sig via switchen som du var inne på.
Ethernet är väl galvaniskt isolerat, men överspänning eller någon felaktig PoE kan nog ta kål på ett kort och få andra att bete sig konstigt...
Skriv svar