Insex-bits Ampro
-
Re: Insex-bits Ampro
Ja då var det ju inte så konstigt. Om du kör i mutterknackare ska du ha kraftbits och kraftbitshållare, dom är alltid svarta.
Åk inte till Swedol och gör bort dig fullständigt genom att berätta att du kört med mutterdragare! 

Jag har med samma muttermaskin, dragit tusentals insexskruvar utan problem.
Då med standard Gedore-bits.
Nä, det är kvaliteten som är felet, inte muttermaskinen.
OT.
Jag har även använt kraftbits, sådana från Momento med lös klinga.
Otroligt starka grejer.
Körde med 2-1/2" muttermaskin, med reducering ned till 1".
Då med standard Gedore-bits.
Nä, det är kvaliteten som är felet, inte muttermaskinen.
OT.
Jag har även använt kraftbits, sådana från Momento med lös klinga.
Otroligt starka grejer.
Körde med 2-1/2" muttermaskin, med reducering ned till 1".
Gedore är "top of the line" och ganska mycket dyrare än ampro, så jag tycker att jämförelsen inte riktigt är rättvis där....
Edit:
Varken standard gedore eller dessa ampro är tillverkade för att köra med muttermaskin så du skulle aldrig få rätt vid en reklamation. Vad menar du med fullt moment?
Fullt moment för en 10.9 M8 är 38Nm och fö en 12.9 45Nm... En DeWalt sladdlös 12v muttermaskin drar enligt mina egna tester 70Nm, så har du dragit så mycket så är det mycket mer än vad hylsan ska klara av! Detta gäller även Gedoren, men att den klarar det är en annan sak....
Edit:
Varken standard gedore eller dessa ampro är tillverkade för att köra med muttermaskin så du skulle aldrig få rätt vid en reklamation. Vad menar du med fullt moment?
Fullt moment för en 10.9 M8 är 38Nm och fö en 12.9 45Nm... En DeWalt sladdlös 12v muttermaskin drar enligt mina egna tester 70Nm, så har du dragit så mycket så är det mycket mer än vad hylsan ska klara av! Detta gäller även Gedoren, men att den klarar det är en annan sak....
Senast redigerad av Bosen 1 mars 2012, 02:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Det var några som påstod, att det var ett måste med kraft-bits.
Det är det inte.
Det är det inte.
Om man ska vara säker på att det håller och kunna reklamera när dom går sönder så är det ett måste med krafbits, dom är gjorda för att tåla dom korta mycket kraftiga momenttoppar som muttermaskinen ger.
Sen kan det givetvis vara så att standardbits av ett märke håller bättre än standardbits av ett annat märke och därför råkar klara behandlingen bättre. Det skiljer en del på härdningen, som du beskriver så vred sig dina gamla bits medan dom här gick tvärt av. Även dom gamla bitsen var alltså överbelastade men dom hade lite mjukare härdning.
Sen kan det givetvis vara så att standardbits av ett märke håller bättre än standardbits av ett annat märke och därför råkar klara behandlingen bättre. Det skiljer en del på härdningen, som du beskriver så vred sig dina gamla bits medan dom här gick tvärt av. Även dom gamla bitsen var alltså överbelastade men dom hade lite mjukare härdning.