Döda generatorvin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag hoppas jag får kalla mig ljudbyggare. :) Min rekommendation är att aldrig göra som MadModder beskrev. Vid ett ev. avbrott eller dålig kontakt på bilens original jordfläta kommer hela bilens elsystem att jorda genom heatsinken på steget, dessutom blir ju den genomsnittliga ledningsarean bara några procent även i den grövsta jordkabeln jämfört med karossen.

Jag rekommenderar att man jordar samtliga prylar som sitter något så när på samma ställe i en och samma jordpunkt. I min bil har jag exempelvis jordat steg, tuner, 220 omvandlare, videoboxar och eq i en och samma jordpunkt i kombiutrymmet. Vidare är stereo, boxar till skärmar, HF, CD-växlare och manöverboxar jordade på samma ställe i kupén. Detta brukar också bli den mest estetiska lösningen.

Men jag säger det igen - och jag har monterat massvis av steg - de gånger man har generatorvin är det fel på något. Kan tillägga att firman jag jobbade på enbart arbetade med brandnames så jag slapp leka med Biltema och annat junk. 8)
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

MadModder skrev:Ljudbyggare brukar förespråka lokal jordning, alltså att man jordar i plåten för att det annars blir dubbla spänningsfallet om man har både plus- och minuskabel till batteriet.
Skulle det bli större spänningsfall i en bra kabel än i bilplåten?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Skulle tro det, tänk så mycket plåt det går framifrån och bak med balkar o allt.
Jag håller helt med GreenSilver, och jag har ALDRIG fått störningar i någon bil jag monterat i under mina 4 år som bilstereo montör (dock använde även vi lite "säkrare" märken.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Okej, det ska vara jordflätsbrott då...
Men nu sitter inget steg direkt i plåt utan i inslagsmuttrar i träskivor, så strömmen lär knappast gå den vägen. Undrar om jorden i lågnivåkablarna är galvaniskt skilda från matningsjord i stegen, annars lär ju de kablarna brinna upp rätt snabbt... :P
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Steg skall aldrig skruvas så stegets chassi är i kontakt med bilens chassi.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Björn: Tändkablarna är typ 2 månader gamla. Hmm kondningarna får jag kolla upp.. annars kan det inte skada med några extra =)

Det är jordat med 25mm2 kabel mot chassit där vi slipade ner med sandpapper föratt blotta metallen.

Nåja vi får se hur jag gör då jag (pga flickvännens systers man och jag just nu tävlar i bäst dunk i bilen, mina MDS 6-9or hänger nästan med hans Rockford-Fosgate 12a =P) har planerat på att sätta högtalare i bakdörrarna och en extra 12a i bagaget. Och dessa behöver slutsteg...
Btw in nån som har ett slutsteg som de vill sälja till ett vettigt pris?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Satsa på ett bra framsystem istället. :)
Grundreceptet är så få och så bra högtalare som möjligt. Att sätta högtalare i bakdörrar och hatthyllor kan ge intrycket av att det går att spela "högt" men ger en förfärligt dålig ljudbild. Anledningen till att biltillverkarna gärna stoppar in 10-12 högtalare är att man vill åstadkomma samma ljudtryck oberoende av lyssnarposition. För oss som gillar att poppa i bilen är dock kanske kraven helt andra. Vi vill kanske hellre ha en klar ljudbild och bra tryck men kan nöja oss med att ha denna upplevelse i framsätet.

Just det där med att spela högt är också ganska intressant. Vi människor uppfattar distorsion som ett kvitto på att det är "högt". Ett oslipat öra kan därför uppfatta det som att en Biltema anläggning spelar "högre" än en proffs dito även fast så inte är fallet.

I en bra anläggning uppfattar man inte ljudet som "högt" förrän man försöker prata med varandra och inser att man inte hörs. :P
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

jag har just nu 2 framsystem men tyvärr så går de inte riktigt så lågt som jag skulle vilja därför hade jag tänkt att komplettera med en subbe... och de i bakdörrarna har jag inte riktigt bestämt mig för...
Men annars är ljudet i bilen helt okej... väldigt rent ljud (förutom det som sitter löst nånstans instrumentpanelen), kommer nog kännas ännu bättre när jag fått klart placeringen av diskanterna.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Generator vin måste vara någon inhemsk sort. :lol: :lol:
Är du säker på att det är generatorn som stör, lägg av remmen och starta. Om det nu är generatorn så kan man fråga sig om den fungerar ordentligt, mät spänningen när motorn går 13,8-14 volt på batteriet mät också om du har spänningsfall mellan batteri, motor och bilens plåt, dåliga jordkablar på batteriet var en vanlig orsak till störningar. Är batteriet friskt, det är den största kondensatorn du har i bilen.
Nu kan störningar föras över i kablarna till slutsteget via induktion, prova att dra kablarna en annan väg.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Du har inte korsat strömkabel/lar med signalkabeln? Jag har ett par slutsteg som kan säljas, ett Pioneer PRS-X320 och ett Genesis Stereo 100 pioneeret är bäst av dom till bassteg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Effekt och tänkt pris?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Pioneer 2700:- +ev frakt, jag köpte det för typ två veckor sen men behöver nu pengar (kvitto,kartong och garanti finns givetvis). Effekt angivelsen är 2*50 Watt, medföljer gör en mätrapport som visar 2*120 eller 1*393 watt vid 4 ohm.
Info finns på http://nardik.se/ ->billjud->pioneer->slutsteg->PRS-X320
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Okej, dock en del över min prisklass...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ok, Genesis steget är billigare men det är nog inte alls vad du är ute efter(mest lämpligt för framsystem).

Mvh Björn
skorpion

Re: Döda generatorvin

Inlägg av skorpion »

Okej, hoppas det är ok att väcka en 5 år gammal tråd :P

Jag har det ökända "generatorvinet" i min bil, men det är inte alltid.
Lyssnar jag på radio eller CD så uppstår det inte.

Jag har modifierat min originalstereo i min saab 9-5 så att jag lött på ljudkabel där bandspelaren skulle skickat sitt ljud till stereon. Kort och gott har jag en ljud-in istället för bandspelaren.

Om jag kopplar min iPhone direkt till ljud-in så får jag inget generatorvin.
Om jag däremot sätter min iPhone i en dockningsstation (har testat 2 olika, samma problem) som sedan strömförsörjs från cigg-uttaget och sedan har egen ljud-ut som jag ansluter till ljud-in på stereon, då får jag generatorvin.

Jag har testat att dra kablar direkt från batteriet till cigg-hanen som ansluts till dockningsstationen, men det blev samma resultat där.
Om jag testar med multimetern så kan jag höra (pip-läget) att ljud-in har samma jord som stereon och cigg-uttaget, men kan det fortfarande vara dålig jord, även om jag hör att det är kontakt mellan dessa ställena?

Jag har även kopplat på en ferritkärna på strömsladden till dockningsstationen utan förbättringar :/

Jag har slut på idéer nu, vad mer kan jag testa för att råda bot på detta?

MVH Niclas
Skriv svar