Döda generatorvin
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Döda generatorvin
Ja som Ämnet lyder hur får man bort generatorvin i detta fallet till ett bilslutsteg, jag drog om RCA-kabeln vilket gjorde en hel del men dock kvarstår en del av problemet...
Man kan ju köpa ett avstörningsfilter, dock kostar de en hel del om man ska kunna plocka ur 100A ur dem... Dessutom så har de jag plockat itu endast bestått av några kondningar och en spole...
Så skulle man inte kunna göra ett själv?
Man kan ju köpa ett avstörningsfilter, dock kostar de en hel del om man ska kunna plocka ur 100A ur dem... Dessutom så har de jag plockat itu endast bestått av några kondningar och en spole...
Så skulle man inte kunna göra ett själv?
- Greensilver
- Kontakt:
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Greensilver
- Kontakt:
Att saker är dyra behöver inte betyda att de är bra eller felfria - särskilt inte om du handlar av MDS. Vanligast när man har problem med generatorvin är enligt min erfarenhet:
* klämd/sönderskruvad lågnivåkabel
* trasigt steg (ofta i själva anslutningen till lågnivåkabeln)
* dåligt jord till steg eller stereo
* skitprylar i.e. MDS billigare krafs eller Biltema prylar
Som sagt testa med ny/annan lågnivåkabel sedan med annat steg, sist stereo.
* klämd/sönderskruvad lågnivåkabel
* trasigt steg (ofta i själva anslutningen till lågnivåkabeln)
* dåligt jord till steg eller stereo
* skitprylar i.e. MDS billigare krafs eller Biltema prylar
Som sagt testa med ny/annan lågnivåkabel sedan med annat steg, sist stereo.
- Greensilver
- Kontakt:
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Fick detdär med kolen förklarat för mig av en fordonare =) så dem ska jag kolla över sen.. kan leva med det lilla det låter nu...
Fick ett annan rolig projektidé av en polare... byta ut handskfacket mot en 8"are + (min egen idé) en del roliga tonkontroller + mätinmstrument.
Lyckades bonna 6-9orna nu ikväll, och tänker inte göra om det... men nu vet jag att steget pallar av att driva dem =)
Fick ett annan rolig projektidé av en polare... byta ut handskfacket mot en 8"are + (min egen idé) en del roliga tonkontroller + mätinmstrument.
Lyckades bonna 6-9orna nu ikväll, och tänker inte göra om det... men nu vet jag att steget pallar av att driva dem =)
Använd en gemensam jordpunkt för alla dina stereo prylar. något jag själv har fått en viss erfarenhet av är att ta jord från olika punkter ställer till det ordentligt!.. Dra om alla kablar och sätt allt till en och samma punkt, för det kan skilja mycket mellan jord och jord i en bil..
Jag förmodar att du har slutsteget bak i skuffen och jordat den i chassit, isf då kan du tänka dig att det är ett par meter där fram i stereon till där bak i slutsteget, mycket kan hända på den stäckan :[
Jag förmodar att du har slutsteget bak i skuffen och jordat den i chassit, isf då kan du tänka dig att det är ett par meter där fram i stereon till där bak i slutsteget, mycket kan hända på den stäckan :[
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ljudbyggare brukar förespråka lokal jordning, alltså att man jordar i plåten för att det annars blir dubbla spänningsfallet om man har både plus- och minuskabel till batteriet.
Denna rekommendation har jag dock aldrig följt, utan två überfeta kablar från batteriets poler bak till skuffen är det som gäller.
Denna rekommendation har jag dock aldrig följt, utan två überfeta kablar från batteriets poler bak till skuffen är det som gäller.
Jag röstar helt klart på jordfel, sen om det är jordanslutningen (inte så troligt iom att du får samma störning med separat mp3-spelare om jag fattat det rätt) eller om det är en bränd jordbana i steget vet jag inte?
Tänkte på en sak till, du skrev att det var ett gammalt steg och då kanske det kan vara kondensatorer som är kassa i steget??
Har du skrapat bort färgen på jordpunkten så att du har riktig kontakt förresten?
EDIT: År du säker på att det är generatorvin och inte tändningstörningar? gamla tändkablar kan vara en mardröm....
Tänkte på en sak till, du skrev att det var ett gammalt steg och då kanske det kan vara kondensatorer som är kassa i steget??
Har du skrapat bort färgen på jordpunkten så att du har riktig kontakt förresten?
EDIT: År du säker på att det är generatorvin och inte tändningstörningar? gamla tändkablar kan vara en mardröm....