För lite ström
För lite ström
Jag har ett kretskort som ska leverera cirka 3,2A ut till några batterier men jag får bara 2A ut. När jag ritade kretskortet vet jag att jag valde lite för smala ledare, de är 0,8mm. Ledarna blir lite varma, kan det vara så att det är ledarna som gör att strömmen sjunker?
Där sitter även en diod som strömmen passerar igenom och denna är gjord för 3A men blir riktigt varm, ska verkligen dioder bli så här varma?
Där sitter även en diod som strömmen passerar igenom och denna är gjord för 3A men blir riktigt varm, ska verkligen dioder bli så här varma?
- Schnegelwerfer
Jag driver det ifrån ett Mascot labbaggregat som ska klara att leverera 4A.
Jag har duttat dit ganska mycket tenn nu så det sticker upp nästan en millimeter över kopparledaren.
Märkte av en tillfällighet idag att de fjädrar som sitter och håller batterierna i hållaren blev riktigt varma. Kan det vara så att det är dessa som är för smala och begränsar strömmen?
Fjädern...

Jag har duttat dit ganska mycket tenn nu så det sticker upp nästan en millimeter över kopparledaren.
Märkte av en tillfällighet idag att de fjädrar som sitter och håller batterierna i hållaren blev riktigt varma. Kan det vara så att det är dessa som är för smala och begränsar strömmen?
Fjädern...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Yepp, dåliga batterihållare är ett elände. Stötte på samma problem med ett robbotbygge, Rostfria fjädrar leder ström kass. Försök hitta batterihållare med förtennt eller förgylda koppar eller kopparnickel fjäderbleck - de är inte så vanliga, men finns och fungerar MYCKET bättre. Varför tror du att modellbyggare löder sina paket?
Faktum är även de rostfria kan bli bättre om man filar lite på dem för att få färsk metall och gärna fettar av dem, men det löser inte grundproblemet att rostfritt är kass på att leda ström.,.

Tanken är att det ska vara ett batteripaket när allt är klart. Det är en batteriladdare jag håller på och bygger men nu när jag testar vill jag inte riskera att bränna upp batterier för flera hundratals kronor så därför sitter de här lite mindre batterierna i en hållare så jag lätt kan byta till några andra. Jag få kanske göra en liten batteripaket av de här små batterierna.
Har inte med den första frågan att göra men eftersom jag inte är riktigt nöjd med Maxim´s MAX712 NiMH laddarkrets som jag provar nu så kanske någon har använt någon annan batteriladdarkrets som fungerar riktigt bra?
Har inte med den första frågan att göra men eftersom jag inte är riktigt nöjd med Maxim´s MAX712 NiMH laddarkrets som jag provar nu så kanske någon har använt någon annan batteriladdarkrets som fungerar riktigt bra?