För lite ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

För lite ström

Inlägg av Chrille »

Jag har ett kretskort som ska leverera cirka 3,2A ut till några batterier men jag får bara 2A ut. När jag ritade kretskortet vet jag att jag valde lite för smala ledare, de är 0,8mm. Ledarna blir lite varma, kan det vara så att det är ledarna som gör att strömmen sjunker?
Där sitter även en diod som strömmen passerar igenom och denna är gjord för 3A men blir riktigt varm, ska verkligen dioder bli så här varma?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Om spänningsfallet över dioden är 0,7V & du ska leda 3A genom den så blir det U*I=P = 2,1W så det blir ju lite spillvärme där!. Ledarna kan du förtenna för att förhindra förluster där!.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Provat att mäta spänningsfallet över ledarna och komponenterna så får du se vilka förluster du har.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Har provat att förtenna ledaren nu och det blev bara en förbättring på några tiotals millivolt.
Jag har 748mV över dioden och 825mV över hela ledaren inklusive dioden. Blir inte många volt över som hamnar över ledaren.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Vad driver du kretskortet med för spänningskälla?
Är du säker på att denna spänningskälla klarar av att leverera 3A?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du har en bit blanktråd så förtenn dit den längs hela den tunna folien så får du lite area på ledningen!
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag driver det ifrån ett Mascot labbaggregat som ska klara att leverera 4A.

Jag har duttat dit ganska mycket tenn nu så det sticker upp nästan en millimeter över kopparledaren.

Märkte av en tillfällighet idag att de fjädrar som sitter och håller batterierna i hållaren blev riktigt varma. Kan det vara så att det är dessa som är för smala och begränsar strömmen?

Fjädern...
Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, dåliga batterihållare är ett elände. Stötte på samma problem med ett robbotbygge, Rostfria fjädrar leder ström kass. Försök hitta batterihållare med förtennt eller förgylda koppar eller kopparnickel fjäderbleck - de är inte så vanliga, men finns och fungerar MYCKET bättre. Varför tror du att modellbyggare löder sina paket? ;) Faktum är även de rostfria kan bli bättre om man filar lite på dem för att få färsk metall och gärna fettar av dem, men det löser inte grundproblemet att rostfritt är kass på att leda ström.,.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du kan ju göra egna fjädrar i koppar och sätta dit. Eller bleck i koppar. Allt förtennat så det inte oxiderar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

om man är händig så, men en lite tjockare koppartråd som man snurrar runt en penna borde gå tämligen lätt. Och så löder man ändarna så har man fått förtenningen. Jag vet inte om det funkar, men borde ju gå tycker man..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade samma problem en gång och då lödde jag fast kontakterna direkt på batteri polerna bara för att vara bortom alla tvivel säker på att det skulle vara kontakt, och det blev det. :) Var dock lite svårt att löda, även efter att jag använt ett sandpapper.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Tanken är att det ska vara ett batteripaket när allt är klart. Det är en batteriladdare jag håller på och bygger men nu när jag testar vill jag inte riskera att bränna upp batterier för flera hundratals kronor så därför sitter de här lite mindre batterierna i en hållare så jag lätt kan byta till några andra. Jag få kanske göra en liten batteripaket av de här små batterierna.

Har inte med den första frågan att göra men eftersom jag inte är riktigt nöjd med Maxim´s MAX712 NiMH laddarkrets som jag provar nu så kanske någon har använt någon annan batteriladdarkrets som fungerar riktigt bra?
Skriv svar