Imorgon väntar ett spännande problem som jag inte kan ett dyft om. En kund lämnade idag in ett ljudsystem till sin TV (centerhögtalare med inbyggd förstärkare, samt en golv-subwoofer). Felbeskrivningen var att ljudet blir svagare och svagare efter ca 45 minuter, och sen försvinner det helt (både i woofern och högtalaren).
Jag kan som sagt inte ett dyft om ljudelektronik så jag fumlar i mörkret här, och undrar om någon kan kasta lite gissningar om var/vad jag ska börja med. Att jag måste vänta i trekvart innan jag ens kan börja rota och mäta på förstärkaren underlättar inte situationen för mig.
Hur felsöka ljudsystem? (ljudet försvinner efter 45 minuter)
Re: Hur felsöka ljudsystem? (ljudet försvinner efter 45 minu
Låter väldigt värmerelaterat. Kan du inte påskynda processen lite med t.ex en hårtork eller värmepistol som du använder försiktigt?
Sån´t får man ju ta.bos skrev:Att jag måste vänta i trekvart innan jag ens kan börja rota och mäta på förstärkaren underlättar inte situationen för mig.
Sen när den väl tystnat kan du använda kylspray på de misstänkta komponenterna och på så vis tjäna in den förlorade tiden.
Senast redigerad av SM7CZR 21 februari 2012, 22:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Bra tips!
Jag har både hårtork, värmefläkt och varmluftpistol tillgängligt. Ska se om jag kan ordna en varm kombination på något sätt.
Jag har både hårtork, värmefläkt och varmluftpistol tillgängligt. Ska se om jag kan ordna en varm kombination på något sätt.
Kunden har glömt att vända på C90-kassetten. 
Annars peta ,vrida och trycka försiktigt på komponenter och lödningar av kablar m.m.
Annars peta ,vrida och trycka försiktigt på komponenter och lödningar av kablar m.m.
Hårtork är nog en klart bättre idé än varmluftpistol med tanke på vilken maxtemperatur en hårtork har jämfört med en varmluftpistol...