Hur felsöka ljudsystem? (ljudet försvinner efter 45 minuter)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Hur felsöka ljudsystem? (ljudet försvinner efter 45 minuter)

Inlägg av bos »

Imorgon väntar ett spännande problem som jag inte kan ett dyft om. En kund lämnade idag in ett ljudsystem till sin TV (centerhögtalare med inbyggd förstärkare, samt en golv-subwoofer). Felbeskrivningen var att ljudet blir svagare och svagare efter ca 45 minuter, och sen försvinner det helt (både i woofern och högtalaren).

Jag kan som sagt inte ett dyft om ljudelektronik så jag fumlar i mörkret här, och undrar om någon kan kasta lite gissningar om var/vad jag ska börja med. Att jag måste vänta i trekvart innan jag ens kan börja rota och mäta på förstärkaren underlättar inte situationen för mig.
grottan

Re: Hur felsöka ljudsystem? (ljudet försvinner efter 45 minu

Inlägg av grottan »

Låter väldigt värmerelaterat. Kan du inte påskynda processen lite med t.ex en hårtork eller värmepistol som du använder försiktigt?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

bos skrev:Att jag måste vänta i trekvart innan jag ens kan börja rota och mäta på förstärkaren underlättar inte situationen för mig.
Sån´t får man ju ta. :)
Sen när den väl tystnat kan du använda kylspray på de misstänkta komponenterna och på så vis tjäna in den förlorade tiden. :D
Senast redigerad av SM7CZR 21 februari 2012, 22:15:18, redigerad totalt 1 gång.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Bra tips!

Jag har både hårtork, värmefläkt och varmluftpistol tillgängligt. Ska se om jag kan ordna en varm kombination på något sätt.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Kunden har glömt att vända på C90-kassetten. :roll:
Annars peta ,vrida och trycka försiktigt på komponenter och lödningar av kablar m.m.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hårtork är nog en klart bättre idé än varmluftpistol med tanke på vilken maxtemperatur en hårtork har jämfört med en varmluftpistol...
Skriv svar