Konvertera PPM signaler till statiska signaler?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Konvertera PPM signaler till statiska signaler?

Inlägg av Nerre »

Electricguy skrev: Jag skrev som jag gjorde för att jag inte var säker på hur det fungerar.
Du som lägger energi på att tala om att våra svar är värdelösa kan ju lägga energin på att använda google för att ta reda på hur du skall lösa problemet..

Jag har googlat fram en lösning åt dig. Sodjan har skrivit och föreslagit två lösningar. Kollar du med en R/C-firma så kan jag nästan slå vad om att det redan finns färdiga burkar.

Vad mer begär du? Att nån ska bygga grejerna gratis till dig?
bearing

Inlägg av bearing »

Electricguy skrev:Så enkelt som möjligt
Långsamt RC-filter på utgången. Basen på transistor över kondensatorn. Kollektor till reläet.

Om mottagen ger 5V utsignal blir spänningen över kondensatorn i neutralläge 5V * 1.5 ms / 20 ms = 375mV, vilket inte räcker för basen. Med full utslag blir spänningen 500mV, vilket skulle kunna räcka för att dra reläet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ja, när det är specat 20ms mellan signalerna är nog bearings förslag med rc-filter bäst. Men jag hade kanske valt en OP istället för transistor för att kunna trimma funktionen lättare.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nerre skrev:
Du som lägger energi på att tala om att våra svar är värdelösa
Men vad trevligt att du faktiskt verkar bry dig! :) Och du får mer än gärna peka ut exakt vart jag har påstått att det du och sodjan har skrivit är värdelöst. :)

Stort tack till Jesse för ett konstruktivt och utförligt inlägg. Jag ska testa det.
bearing

Inlägg av bearing »

jesse skrev:ja, när det är specat 20ms mellan signalerna är nog bearings förslag med rc-filter bäst. Men jag hade kanske valt en OP istället för transistor för att kunna trimma funktionen lättare.
Jag tycker att ditt förslag var bättre. Min får nog en fördröjning p.g.a långsam RC. Och med bara en transistor tror jag den har svårt att orka driva ett relä. Dessutom känslig för ändring i signalspänning.
Electricguy skrev:Ja med för i helvete, Jag VET vad jag har skrivit ...
Electricguy skrev:Men för er som inte kan tänka utan att få syntax error i huvudet ...
Det är ganska lustigt att du anser att det är främst andra än du själv som skapar sk. dålig stämning i forumet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Min får nog en fördröjning p.g.a långsam RC.

Ja, det blir det ju i princip med alla lösningar som filtrerar (medelvärdesberäknar
över tiden) signalen istället för att mäta tiden (t.ex med en microcontoroller).
Så en intressant faktor blir ju då också önskad svarstid på lösningen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Electricguy skrev:Ja med för i helvete, Jag VET vad jag har skrivit ...
Electricguy skrev:Men för er som inte kan tänka utan att få syntax error i huvudet ...
Det är ganska lustigt att du anser att det är främst andra än du själv som skapar sk. dålig stämning i forumet.[/quote]

Men jag blir bara så trött på personer som inte kan se det självklara och tänka lite själva.

Hur som helst verkar jag ha fått svar på min fråga. Så jag kommer att sluta bevaka den här tråden nu..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det där med 20ms är lite olika beroende på vilken mottagare man har. På vissa är det en fast frekvens på 50Hz, på andra är låga tiden alltid 20ms, och varierande pulsbredd. Det sista ger alltså att frekvensen ändras något, men servon är väldigt toleranta på den fronten.

Jag gjorde ett fulhack förut och tog ett gammalt servo, monterade ur kretskortet, lödde fast en liten trimpot istället för den som är kopplad till servoarmen, och tog signalen från motorutgången och drev en optokopplare via en diod. Funkade skitbra. :)

[edit]
Jag har ju lagt ut det projektet ju! :D
http://madmodders.se/projekt/RC-shutter/index.html
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska man vara petig så är det väl inte PPM-signalen du vill konvertera? Det du vill konvertera är väl servopulsen? Det är såvitt jag förstått inte samma sak (se den där sidan jag länkade till tidigare).

PPM är det som sänds från sändare till mottagare, i mottagaren omvandlas PPM-pulserna till servopulser som skickas ut på servoutgångarna.

Och om man då googlar på att konvertera servosignal till relä så hittar man snabbt t.ex. en sån här
http://www.dimensionengineering.com/PicoSwitch.htm
eller en sån här
http://servocity.com/html/electronic_pw ... dual1.html

"Servo relay" är en bra sökterm.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Dålig dag, electricguy? :)

Jag gjorde en lösning för det en gång i tiden. Inte speciellt elegant, men då det skulle ske snabbt fanns ingen tid till att införskaffa komponenter utan jag var tvungen att ta vad jag hade hemma. Nu minns jag inte exakt hur jag gjorde, men principen var i alla fall att utgången från mottagaren kopplades till en trissa som släppte på ström från en konstantströmgenerator som laddade en konding. Samma konding hade en bleeder-resistor som laddade ur den i lagom takt. Där var sen ytterligare en trissa som öppnade när spänningen över kodningen blev tillräckligt hög. Har för mig att basen var kopplad över en framspänd diod som var seriekopplad med en backspänd zenerdiod kopplad till kondensatorn, så när spänningen blev tillräckligt hög så ledde zenern och trissan började leda, och styrde ett litet relä direkt. Där var också några trimpottar för att justera in det hela. Som sagt, inte speciellt elegant, men funkade gjorde det. :) Kladdade ihop det på ett vanligt breadboard på en kvart typ, sen en timmes felsökning och intrimning :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så jag kommer att sluta bevaka den här tråden nu..

Verkar som ett dåligt beslut med tanke på de två, sorry *tre* :-), följande inläggen.

> Men jag blir bara så trött på personer som inte kan se det självklara och tänka lite själva.

Jag tror att jag kan tänka själv men ser inte riktigt vad som var "det självklara".
Skriv svar