CNC 3040 från ebay, z-motorn har gått sönder, Hjälp
Re: CNC 3040 från ebay, z-motorn har gått sönder, Hjälp
Om du har 4 ledare till varje stegmotor kan du kvista iväg till närmaste elfirma och köpa en skärmad 0,75 kvmm kabel. Tyvärr lever den inte upp till ditt krav att ytterdiametern skall vara 5 mm men det kan du inte förvänta dig eftersom det inte går att övervinna naturlagarna enär det krävs isolering omkring varje ledare.
Om det är kabelkedjorna som styr kablarnas ytterdiameter till 5 mm så bör du överväga att även byta kabelkedjor.
Om det är kabelkedjorna som styr kablarnas ytterdiameter till 5 mm så bör du överväga att även byta kabelkedjor.
Ur mekankisk synpunkt är det såklart bättre att ha lite stadigare grejer men elektriskt finns det ingen anledning att gå över 0.5mm² om du bara kör med ett fåtal Ampere till motorn. Ska du ha "löstråd" så köp en rulle MKUX på ELFA, 100m flexibel 0.5mm² för 150:- + moms, t.ex 55-284-35 (den är godkänd för spänning upp till 50V)
Annars finns ju t.ex LiYY, 4x0.34mm² för 8:50/m (55-735-38) eller 4x0.5 för 11:- (55-735-47) - godkända för upp till 300V. Dessa är oskärmade och egentligen inte gjorda för kontinuerlig rörelse men lär nog fungera ett bra tag ändå. Vill du ha riktig kabel så kanske 55-821-65 kan vara något, 5x0.34mm² (den 5:e är gul/grön) skärmad, PUR-mantlad och gjord för släpkedja men den kostar 50:- / m.
Annars finns ju t.ex LiYY, 4x0.34mm² för 8:50/m (55-735-38) eller 4x0.5 för 11:- (55-735-47) - godkända för upp till 300V. Dessa är oskärmade och egentligen inte gjorda för kontinuerlig rörelse men lär nog fungera ett bra tag ändå. Vill du ha riktig kabel så kanske 55-821-65 kan vara något, 5x0.34mm² (den 5:e är gul/grön) skärmad, PUR-mantlad och gjord för släpkedja men den kostar 50:- / m.
-
På grund av enkelheten lutar det åt Kjell Cos silikonkabel för RC applikationer.
Finns i både 0.5mm och 0.75mm, tror jag tar den grövre.
Som H O skrev är det säkert bättre ur mekanisk synpunkt.
Finns i både 0.5mm och 0.75mm, tror jag tar den grövre.
Som H O skrev är det säkert bättre ur mekanisk synpunkt.
Conrad.se har en Ölflex kabel som heter Ölflex Classic 110.
0,75mm2 och 6,2mm i ytter diameter.
Artnummer: 601766
Kostar 29kr/m
1,2mm grövre men det kanske kan gå att lirka ner?
0,75mm2 och 6,2mm i ytter diameter.
Artnummer: 601766
Kostar 29kr/m
1,2mm grövre men det kanske kan gå att lirka ner?
Signalkabel EKKX
49-199-5 4,0 mm 2x2x0,5 10 m 39,00
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =166182555
Fast om den lämpar sig till detta är jag tveksam till.
49-199-5 4,0 mm 2x2x0,5 10 m 39,00
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =166182555
Fast om den lämpar sig till detta är jag tveksam till.
-
Mailade JB CNC, han hade hemma lite fyrledarkabel men i för liten utsträckning.
Blev billigaste alternativet från Kjell och Co. 0.75mm2 rkub. Lite rolig prissättning, 11kr/m, köper man mer än 10m så kostar det 2.70kr/m. Alltså, om man ska köpa 3m blir det billigare att köpa 10m.
Bytte bara till Z-motorn. Hade tänkt köpa bättre kablar och byta till alla motorer men jag blev för otålig. I och med att jag köpte från Kjell så kom fräsen igång "direkt".
Tack för hjälpen.
Blev billigaste alternativet från Kjell och Co. 0.75mm2 rkub. Lite rolig prissättning, 11kr/m, köper man mer än 10m så kostar det 2.70kr/m. Alltså, om man ska köpa 3m blir det billigare att köpa 10m.
Bytte bara till Z-motorn. Hade tänkt köpa bättre kablar och byta till alla motorer men jag blev för otålig. I och med att jag köpte från Kjell så kom fräsen igång "direkt".
Tack för hjälpen.
Nu fick min Z-axel också spelet, går åt det håll den känner för 
Hoppas på att det även här är ett kabelbrott...

Hoppas på att det även här är ett kabelbrott...
Efter en snabb felsökning så verkar det "bara" vara ett kabelbrott.
När jag matar X-axeln åt ena hållet, så hör man att Z-motorn slår till, då den får ström som den ska.
Och skiftar jag kontakterna så är felet kvar på Z.
mot Kjell...
När jag matar X-axeln åt ena hållet, så hör man att Z-motorn slår till, då den får ström som den ska.
Och skiftar jag kontakterna så är felet kvar på Z.
mot Kjell...
-
Låter som precis samma fel som jag hade. Bra kablar som sitter orginal verkar det som. :/
Jo, men var glada att era drivarna överlever, det är det inte alla som gör med intermitent avbrott i anslutningen till motorn - kan blir rätt otäcka spänningspikar där.
Efter ett kabelbyte blev den som ny igen 
Kablarna som sitter där original känns väldigt mjuka och bra. Dock lite tunna.

Kablarna som sitter där original känns väldigt mjuka och bra. Dock lite tunna.
Jaha idag var det min tur då... Har en 'Kina 6040' som körs med USB-CNC
och PoLabs PoStep25 drivare. Var nästan klar med frontpanelen till det nya controllerchassit då y-axels plötsligt stack iväg 180 grader åt fel håll. Jag blev helt chockad och den hann väl nästan 10 cm innan jag lyckades nödstoppa den.
Eftersom jag läst här tidigare om liknande problem så började jag direkt mäta upp kablaget. Mycket riktigt var det en av ledarna till y-axeln som var av, någonstans mitt i kabelstammen. På kabeln står det tryckt lite text, bla 1998 vilken troligen är tillverkningsåret på den
.
Satte mig framför datorn och kollade om Elfa hade något hemma i KK. De hade Lapp Ölflex 4x0.5 skärmad, perfekt
Åkte och fixade 15m Ölflex kabel och lite 3x0.25 skärmad kabel till limitswitcharna när jag ändå ska byta ut det andra.
Har nu dragit om och lött ungefär hälften av kablarna, passar på att sätta på XLR kontakter på allt när jag är i farten. Det enda som inte är helt 100% är att jag använder den gulgröna ledaren i Ölflex kabeln till en av drivfaserna till stegarna, inte helt kosher om man säger så. Men det är ju svagström så det får väl gå denna gången.
Tyvärr så skickade jag nog min ena stegmotordrivare till de sälla jaktmarkerna när kabeln gick av
Har som tur är en i reserv som i framtiden var tänkt till 4:e axel.
Nu när jag bytt kablaget, och på samma gång slangarna till vattenkylningen av spindeln så är det inte mycket kvar av den maskin som jag köpte från Kina. Ny controller, nya stegmotordrivare, limitswitchar, nytt kablage och ny kylslang.
Skulle aldrig mer köpa en färdig maskin från Kina, köpa komponenter är helt ok, men kvaliten på ihopskruvade saker är inte i samma klass som man är van vid.
/Fredrik - Ska sova lite nu

Eftersom jag läst här tidigare om liknande problem så började jag direkt mäta upp kablaget. Mycket riktigt var det en av ledarna till y-axeln som var av, någonstans mitt i kabelstammen. På kabeln står det tryckt lite text, bla 1998 vilken troligen är tillverkningsåret på den

Satte mig framför datorn och kollade om Elfa hade något hemma i KK. De hade Lapp Ölflex 4x0.5 skärmad, perfekt

Har nu dragit om och lött ungefär hälften av kablarna, passar på att sätta på XLR kontakter på allt när jag är i farten. Det enda som inte är helt 100% är att jag använder den gulgröna ledaren i Ölflex kabeln till en av drivfaserna till stegarna, inte helt kosher om man säger så. Men det är ju svagström så det får väl gå denna gången.
Tyvärr så skickade jag nog min ena stegmotordrivare till de sälla jaktmarkerna när kabeln gick av

Har som tur är en i reserv som i framtiden var tänkt till 4:e axel.
Nu när jag bytt kablaget, och på samma gång slangarna till vattenkylningen av spindeln så är det inte mycket kvar av den maskin som jag köpte från Kina. Ny controller, nya stegmotordrivare, limitswitchar, nytt kablage och ny kylslang.
Skulle aldrig mer köpa en färdig maskin från Kina, köpa komponenter är helt ok, men kvaliten på ihopskruvade saker är inte i samma klass som man är van vid.
/Fredrik - Ska sova lite nu