CNC 3040 från ebay, z-motorn har gått sönder, Hjälp
-
CNC 3040 från ebay, z-motorn har gått sönder, Hjälp
Jag då har man stött på det första riktiga problemet med fräsen.
Mitt i en körning så lät det lite konstigt och jag såg att z motorn inte gjorde som den skulle. Den höll på att borra ett antal hål och Peck distans var ställd till 1mm så den skulle ha åkt upp och ner, upp och ner vilket den inte gjorde.
Jag tryckte på nödstoppen och märker att Z-motorn verkligen inte gör som den ska. Stänger jag av allting och vrider den för hand så känns allt som vanligt. Jag tror därför inte att det är något fel på skenor eller skruvar.
Det som händer när jag kör den manuellt är:
Ibland kör den som den ska (Sällan)
Ibland låter den "konstigt" (Dovt knorrande) men rör sig inte alls.
Ibland åker den åt fel håll.
Ibland låter den som om man varvar upp en pytte pytte liten elmotor obelastad men ingenting rör sig.
Det här att den åker åt fel håll visar sig mest om jag duttar: Nedåt, nedåt, nedåt, nedåt. På tangentbordet men på fräsen kan det blir
Nedåt, uppåt, nedåt, uppåt, uppåt.
Kan också nämna att jag inte alls var i närheten av något ändläge på någon axel.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara för problem?
Jag har tänkt koppla om så att jag kan koppla in Z-motor på X eller Y motorns kablar för att se om det är i Drivaren eller i motorn som det strular. Har dock inte fått tillfälle för det än.
Alla tips mottages tacksamt.
Detta är den enda info jag har om motorn. MVH Peter
Mitt i en körning så lät det lite konstigt och jag såg att z motorn inte gjorde som den skulle. Den höll på att borra ett antal hål och Peck distans var ställd till 1mm så den skulle ha åkt upp och ner, upp och ner vilket den inte gjorde.
Jag tryckte på nödstoppen och märker att Z-motorn verkligen inte gör som den ska. Stänger jag av allting och vrider den för hand så känns allt som vanligt. Jag tror därför inte att det är något fel på skenor eller skruvar.
Det som händer när jag kör den manuellt är:
Ibland kör den som den ska (Sällan)
Ibland låter den "konstigt" (Dovt knorrande) men rör sig inte alls.
Ibland åker den åt fel håll.
Ibland låter den som om man varvar upp en pytte pytte liten elmotor obelastad men ingenting rör sig.
Det här att den åker åt fel håll visar sig mest om jag duttar: Nedåt, nedåt, nedåt, nedåt. På tangentbordet men på fräsen kan det blir
Nedåt, uppåt, nedåt, uppåt, uppåt.
Kan också nämna att jag inte alls var i närheten av något ändläge på någon axel.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara för problem?
Jag har tänkt koppla om så att jag kan koppla in Z-motor på X eller Y motorns kablar för att se om det är i Drivaren eller i motorn som det strular. Har dock inte fått tillfälle för det än.
Alla tips mottages tacksamt.
Detta är den enda info jag har om motorn. MVH Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: CNC 3040 från ebay, z-motorn har gått sönder, Hjälp
Jag är mycket tveksam till att det är fel på själva motorn. Det känns mer som en glappkontakt i någon av motor-trådarna eller i anslutningarna till drivern för Z-motorn. Kolla det först, om du inte hittar något byt plats på två drivsteg och se om felet "följer med", då är det fel på drivsteget. Om felet "stannar kvar" på Z-axel är det något annat. Verifiera då att du har riktnings-signalen från styrsystemet in på DIR-pinnen på drivsteget.
Nånstans där skulle jag börjat.
Nånstans där skulle jag börjat.
-
Nu har jag växlat sladdarna bakom styrboxen. Alltså bytt så att sladden till Z-motorn satt i X-motorns utgång. När jag då Manuellt körde Z-motorn (Nu alltså med X-motorns "elektronik" i styrboxen) så stannade felet kvar i Z-motorn.
Alltså borde felet ligga någonstans efter styrboxen.
Jag testade innan att koppla ur motorn i kontakten som är vid motorn. Jag blåste lite på kontakten (Trots att den inte var dammig överhuvudtaget) och kopplade in igen. Då gick motorn som den ska ett tag. Alltså jag startade en fräsning för att kolla.
Det gick bra att borra ett gäng hål men sedan slutade den att funka igen.
Så, glapp någonstans känns som den troliga orsaken.
Brukar det vara knepigt att löda där kablarna sitter fast i stegmotorn? Någons som vet?
Tänkte om man skulle ta och byta ut sladden ända från stegmotorn till styrboxen. Sätta en ny, redig, kontakt med 4 ledare. Den som sitter nu känns inte så jätte bra.
Hmm... Får fundera vidare lite...
MVH Peter
Alltså borde felet ligga någonstans efter styrboxen.
Jag testade innan att koppla ur motorn i kontakten som är vid motorn. Jag blåste lite på kontakten (Trots att den inte var dammig överhuvudtaget) och kopplade in igen. Då gick motorn som den ska ett tag. Alltså jag startade en fräsning för att kolla.
Det gick bra att borra ett gäng hål men sedan slutade den att funka igen.
Så, glapp någonstans känns som den troliga orsaken.
Brukar det vara knepigt att löda där kablarna sitter fast i stegmotorn? Någons som vet?
Tänkte om man skulle ta och byta ut sladden ända från stegmotorn till styrboxen. Sätta en ny, redig, kontakt med 4 ledare. Den som sitter nu känns inte så jätte bra.
Hmm... Får fundera vidare lite...
MVH Peter
-
Om jag väljer att dra nya kablar till motorn(motorerna) måste jag tänka på nåt speciellt? Alltså typ ledartjocklek eller så?
Ju grövre kablar desto bättre, men inom rimlighetens gränser förstås. Du klarar dig säkert fint med 0,5mm2 men fläska gärna på lite mer, skadar inte. Mest troligt är väl att det glappar vid något kontaktdon dock, kanske bara en dålig crimpning eller lödning.
-
Nya felsökningar gjorda och felet hittat.
Felet är att det är glapp i en sladd. Inte i en kontakt. Det är kanske det sista jag skulle ha gissat på men så är det.
Så det primära nu är att byta sladden till Z-motorn men jag tror att det blir att byta till alla motorer samtidigt och att förlänga dem med 30cm eller så.
Så nu till en fråga.
Finns det någon svensk leverantör som säljer 4 ledad kabel, 5mm i yttermått (För att rymma i befintliga kabelkedjor). Jag skulle vilja ha flera kardeler i varje ledare eftersom jag förstått att kabeln blir mjukare då. Och denna kabel kommer juh att ligga i två kabelkjedjor och böjas fram och tillbaka.
X-IL rekomenderade 0.5mm2 eller mer per ledare så det vill jag ha.
Är det någon som kan peka mig i rätt riktning? Jag vill helst handla så lokalt som möjligt för att hålla nere fraktiden. Vill ha igång fräsen så snabbt som möjligt.
För mig är kablar en djungel, under min väldigt begränsade "elektronikerfarenhet" har jag hunnit köpa fel typ av kablar flera ggr.
Tack på förhand
Felet är att det är glapp i en sladd. Inte i en kontakt. Det är kanske det sista jag skulle ha gissat på men så är det.
Så det primära nu är att byta sladden till Z-motorn men jag tror att det blir att byta till alla motorer samtidigt och att förlänga dem med 30cm eller så.
Så nu till en fråga.

Finns det någon svensk leverantör som säljer 4 ledad kabel, 5mm i yttermått (För att rymma i befintliga kabelkedjor). Jag skulle vilja ha flera kardeler i varje ledare eftersom jag förstått att kabeln blir mjukare då. Och denna kabel kommer juh att ligga i två kabelkjedjor och böjas fram och tillbaka.
X-IL rekomenderade 0.5mm2 eller mer per ledare så det vill jag ha.
Är det någon som kan peka mig i rätt riktning? Jag vill helst handla så lokalt som möjligt för att hålla nere fraktiden. Vill ha igång fräsen så snabbt som möjligt.
För mig är kablar en djungel, under min väldigt begränsade "elektronikerfarenhet" har jag hunnit köpa fel typ av kablar flera ggr.

Tack på förhand
Ölflex rekommenderas väl av många, 4-ledare 0,75mm2 med ytterdia mellan 7-9mm finns på elfa. Inte på något vis gratis dock: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
Annars vet jag att PTC satt på lite sån kabel förut, så kontakta honom och se vad han hade.
5mm ytterdia blir nog klenare kabel tyvärr.
Annars vet jag att PTC satt på lite sån kabel förut, så kontakta honom och se vad han hade.
5mm ytterdia blir nog klenare kabel tyvärr.
-
Tack för svaret.
Jag är dock sugen på fler alternativ om någon sitter inne med det. Inte för att priset gör nåt eftersom jag bara behöver 2-3 meter.
Men det känns surt att måsta skippa kabelkjedjorna. Vill verkligen hitta nåt med ytterdiameter på 5mm.
Men det är bra att veta att det där är bra grejjer.
Tack för svaret men om nån annan har nåt annat tips mottages det gärna.
Jag är dock sugen på fler alternativ om någon sitter inne med det. Inte för att priset gör nåt eftersom jag bara behöver 2-3 meter.
Men det känns surt att måsta skippa kabelkjedjorna. Vill verkligen hitta nåt med ytterdiameter på 5mm.
Men det är bra att veta att det där är bra grejjer.
Tack för svaret men om nån annan har nåt annat tips mottages det gärna.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Varför inte köra med flerkardelig enkel ledare så får du plats i kabelkedjorna?
-
Jo den tanken har slagit mig.
Finns det nåt sätt att göra "knippen" mef fyra och fyra kablar men behålla smidigheten? Tänker mig typ nån "strumpa". krympslang blir för styv.
Spelar kanske inte någon roll i slutändan om dom är helt individuella i kabelkjedjorna utan det är mest för min skull.
Mvh Peter
Finns det nåt sätt att göra "knippen" mef fyra och fyra kablar men behålla smidigheten? Tänker mig typ nån "strumpa". krympslang blir för styv.
Spelar kanske inte någon roll i slutändan om dom är helt individuella i kabelkjedjorna utan det är mest för min skull.
Mvh Peter
- Klas-Kenny
Jag tycker det fungerar bra att använda små buntband med en decimeters mellanrum eller så 
Om det nu inte är någon fara att de sticker ut litet.

Om det nu inte är någon fara att de sticker ut litet.
Kabelstrumpa och krympslang på ändarna?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =55-057-51
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =55-057-51
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Precis som CPMS beskriver, men pass upp at du inte 'tajtar' till strumpan för då tappar du smidigheten i böjarna. Har för mig att jag har de synliga utanför kabelkedjorna med strumpa men fria inne i kabelkedjorna i min portalfräs.
-
Ok
Nu siktar jag på enskilda kablar för varje ledare.
Får se om det blir kabelstrumpa eller så kom jag på att det kanske går att ta en kort bit krymslang var 10cm eller så. Alltså samma tanke som att använda buntband men slippa "skallen".
Men, tyvärr är det fortfarande så att jag skulle gärna motta tips på kabel. Har kollat Electrokit och Swech men jag vet F?#*N inte vad jag ska ta.
Alla enkelledare, fler kardeliga kablar jag hittar har typ 0.17mm2 (för litet).
Så jag är intresserad av någon som har bra koll på sakerna. Ber om ursäkt för "tjatet", är bara så frustrerande att det finns massa kablar och så vet man inte vad som "passar bra till ändamålet".
MVH Peter
Nu siktar jag på enskilda kablar för varje ledare.
Får se om det blir kabelstrumpa eller så kom jag på att det kanske går att ta en kort bit krymslang var 10cm eller så. Alltså samma tanke som att använda buntband men slippa "skallen".
Men, tyvärr är det fortfarande så att jag skulle gärna motta tips på kabel. Har kollat Electrokit och Swech men jag vet F?#*N inte vad jag ska ta.
Alla enkelledare, fler kardeliga kablar jag hittar har typ 0.17mm2 (för litet).
Så jag är intresserad av någon som har bra koll på sakerna. Ber om ursäkt för "tjatet", är bara så frustrerande att det finns massa kablar och så vet man inte vad som "passar bra till ändamålet".
MVH Peter
Den här ska väl duga: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... mm2-p67312
EDIT: Eller sök på RKUB på Kjell, det körde jag på min förra fräs, tvinnat med skruvdragare.
Rättade ett skrivfel också
EDIT: Eller sök på RKUB på Kjell, det körde jag på min förra fräs, tvinnat med skruvdragare.
Rättade ett skrivfel också