Panorering med stegmotor
- jonnorberg
Re: Panorering med stegmotor
Jag funderade mycket på sånt där förr och kom på att man kan ju ta en flervarvspotentiometer och sätta som positionerare och sen ta vilken motor med växellåda man vill, plocka ut drivkortet ur ett servo lägga till en H-brygga. Fast såhär i efterhand så borde det vara enklare att ha en dedicerad styrning.
De hembyggda modeller jag sett använder en skruv.
Typ en gängad stång och en nedväxlad elmotor.
Används då man tex tar bilder av månen.
Typ en gängad stång och en nedväxlad elmotor.
Används då man tex tar bilder av månen.
Vill man inte köra med en extern pot, kan man löda dit två stycken 2,2k motståndnetrunner skrev:Nja, efter att man har plockat bort kopplingen till potentiometern så har man ju igentligen bara en motor med växellåda och steglöst hastighet. Man har inte längre absolut positionering.Det finns servon som kan snurra 360 grader.
Man kan också modda dom till att snurra 360 grader.
Det finns speciella winch-servon för RC seglebåtar som kan gå mellan 1-5 varv beroende modell. Dom är dock extremt sällsynta, speciellt i 1-varvs modellen.
så får man absolut positionering där man släpper spaken.

hittade detta winch servot till rc båt http://www.rckungen.se/index.php?page=s ... &Itemid=64
De klarar att svänga 720 grader, och mer behövs inte. Är de ett servo som är "bra"?
Och kan man ta bort winch hjulet och sätta dit kugghjul?
De klarar att svänga 720 grader, och mer behövs inte. Är de ett servo som är "bra"?
Och kan man ta bort winch hjulet och sätta dit kugghjul?
Att plocka bort hjulet är lätt. Tänk bara på att vid fullt spakutslag så snurrar den 2 hela varv. Att gör en vridning på 45 grader blir alltså ett 1/16 utslag på spaken och det är ganska lite.
RC-servon är enkla att arbeta med och billiga. Men det finns starka begränsningar för vad man kan göra.
Stegmotorer är betydligt med komplicerade men mycket bättre.
Angående priser så kan det vara bra att lära sig att handla på DX, hobbyking och Ebay. Där är det helt andra priser.
RC-servon är enkla att arbeta med och billiga. Men det finns starka begränsningar för vad man kan göra.
Stegmotorer är betydligt med komplicerade men mycket bättre.
Angående priser så kan det vara bra att lära sig att handla på DX, hobbyking och Ebay. Där är det helt andra priser.
-
drh: Lite OffTopic men jag kan inte hålla mig. Vad händer när man sedan börjar röra spaken igen?
Alltså, om jag från början rör spaken 50%ut till vänster och släpper där. Då stannar servot där trots att jag släpper tillbaka spaken till mittläget. Så långt är jag med. Men när jag sedan börjar röra spaken igen så undrar jag om det rör sig direkt? Alltså om jag sedan rör spaken ut mot vänster igen, börjar servot röra sig direkt till vänster eller händer det inget föräns jag passerar 50%?
Alltså, om jag från början rör spaken 50%ut till vänster och släpper där. Då stannar servot där trots att jag släpper tillbaka spaken till mittläget. Så långt är jag med. Men när jag sedan börjar röra spaken igen så undrar jag om det rör sig direkt? Alltså om jag sedan rör spaken ut mot vänster igen, börjar servot röra sig direkt till vänster eller händer det inget föräns jag passerar 50%?