Nybörjare inom pic.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
KONSTAPEL-MURMEL

Nybörjare inom pic.

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Tjohej.

Jag tänkte börja lite smått med PIC. Vilken bör jag börja med? Vad behöver jag för programmerare? Vilka kompenenter behöver jag för att programmera PIC? Hur mycket kommer de kosta med ett komplett startset?

Har inga större kunskaper i elektronik, kan väl grunderna.

Mina engelska kunskaper är inte de bästa, så guider på engelska undanbes.

Jag kan inget om PIC eller liknande. Så nybörjargrejjer är de jag söker.

Hälsn. Emil.
frejo

Inlägg av frejo »

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tjoho.

> Mina engelska kunskaper är inte de bästa, så guider på engelska undanbes.

Glöm det hela, du kommer att få det väldigt svårt om du inte vill/kan läsa teknisk dokumentation på engelska...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det låter hårt och säga till dig att glömma det, men jag håller till stor del med sodjan. Att försöka jobba med mikroprocessorer på assemblernivå är nog verkligen att glömma, eftersom alla datablad är på engelska och dom måste man kunna förstå ganska bra om det skall fungera.

Lite lättare är det kanske med något högnivåspråk som det finns böcker på svenska till, kompletterat med allmän mikroprocessorkunskap. Böcker angående Mikroprocessorkunskap på svenska tror jag det har skrivits om i någon tidigare tråd här på forumet. Men även i detta fall har man en stor fördel av att kunna läsa databladen. Det som kan göra det lite lättare är främst att det troligtvis finns lite hårdvarusupport i högnivåspråket.

Jag vill inte avskräcka dig. Det är roligt att folk vill lära sig detta, men du bör vara medveten om vad du ger dig in på.

Mvh Håkan
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är man bara lite envis så tror jag att det går att komma igenom databladen även med dålis skolengelska. När man väl lärt sig termerna så är det inte så svårt. Men du får nog rikta in dig på att försöka förstå engelskan.
KONSTAPEL-MURMEL

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Finns det ingen grundläggande information på svenska?
frejo

Inlägg av frejo »

Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tyvärr så är det svårt att ha elektronik som hobby om man inte kan engelsa väl då banne mig all dokumentation och datablad är på engelska. Men börjar du läsa så släpper det nog med tiden...
Skriv svar