Nybörjare inom pic.
-
Nybörjare inom pic.
Tjohej.
Jag tänkte börja lite smått med PIC. Vilken bör jag börja med? Vad behöver jag för programmerare? Vilka kompenenter behöver jag för att programmera PIC? Hur mycket kommer de kosta med ett komplett startset?
Har inga större kunskaper i elektronik, kan väl grunderna.
Mina engelska kunskaper är inte de bästa, så guider på engelska undanbes.
Jag kan inget om PIC eller liknande. Så nybörjargrejjer är de jag söker.
Hälsn. Emil.
Jag tänkte börja lite smått med PIC. Vilken bör jag börja med? Vad behöver jag för programmerare? Vilka kompenenter behöver jag för att programmera PIC? Hur mycket kommer de kosta med ett komplett startset?
Har inga större kunskaper i elektronik, kan väl grunderna.
Mina engelska kunskaper är inte de bästa, så guider på engelska undanbes.
Jag kan inget om PIC eller liknande. Så nybörjargrejjer är de jag söker.
Hälsn. Emil.
Det låter hårt och säga till dig att glömma det, men jag håller till stor del med sodjan. Att försöka jobba med mikroprocessorer på assemblernivå är nog verkligen att glömma, eftersom alla datablad är på engelska och dom måste man kunna förstå ganska bra om det skall fungera.
Lite lättare är det kanske med något högnivåspråk som det finns böcker på svenska till, kompletterat med allmän mikroprocessorkunskap. Böcker angående Mikroprocessorkunskap på svenska tror jag det har skrivits om i någon tidigare tråd här på forumet. Men även i detta fall har man en stor fördel av att kunna läsa databladen. Det som kan göra det lite lättare är främst att det troligtvis finns lite hårdvarusupport i högnivåspråket.
Jag vill inte avskräcka dig. Det är roligt att folk vill lära sig detta, men du bör vara medveten om vad du ger dig in på.
Mvh Håkan
Lite lättare är det kanske med något högnivåspråk som det finns böcker på svenska till, kompletterat med allmän mikroprocessorkunskap. Böcker angående Mikroprocessorkunskap på svenska tror jag det har skrivits om i någon tidigare tråd här på forumet. Men även i detta fall har man en stor fördel av att kunna läsa databladen. Det som kan göra det lite lättare är främst att det troligtvis finns lite hårdvarusupport i högnivåspråket.
Jag vill inte avskräcka dig. Det är roligt att folk vill lära sig detta, men du bör vara medveten om vad du ger dig in på.
Mvh Håkan
-