Projekt: Bygga uppvärmd verkstad inuti en annan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Projekt: Bygga uppvärmd verkstad inuti en annan

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När det gäller Hälsan så går den i absolut första hand.
Ha inte bråttom. Jag kom hem innan nyår med en flera stent inplacerade. http://sv.wikipedia.org/wiki/Stent
Om inte kroppen är med kvittar det andra.
Sköt om dig och ta en riktig koll.
Jag hade precis samma symtom, fick inte in syre.
Men nu är det jättebra igen, tänk va de kan!
kato

Inlägg av kato »

Lasp:
Ja, få saker är värt att offra hälsan för. Och man lyssnar inte alltid på ens nära och kära när dem försöker förvarna en.
Skönt att höra att du mår bättre, man blir ju väldigt imponerade hur dem kan renovera.

Projektet:
Nu är de flesta OSB-skivorna satta, bara runt kommande dörr och fönster kvar.
Ska försöka inhandla gipsskivor i slutet av veckan.

Dörr och fönster överlåter jag till en snickare som bor granne till verkstan. Den tiden det skulle ta för mig att få det bra lägger jag hellre på annat grovsnickeri. Förhoppningsvis blir detta gjort denna veckan.

Just nu sitter jag och funderar kring schaktet för skorstenen. Insidan antar jag ska kläs med plåt/mineritskivor men jag har försökt leta på nätet efter konkreta bestämmelser och mått utan något resultat. Är lite feg så jag gör det hellre lite i överkant. På väggen bakom pannan tänkte jag även sätta en plåt.

Bilder försökte jag ta, men det var inte lätt att få till någon bra vinkel. Antingen var något i vägen eller så syntes inte hörnen.

Edit: La till plåt på vägg
Användarvisningsbild
Samuelf

Inlägg av Samuelf »

Lite OT men... Båten påminner väldigt mycket om min. Är det en Marieholms Bruk? CitCat?
kato

Inlägg av kato »

Ska vara helt ärlig så vet jag tyvärr inte vad det är för tillverkare på båten.
Den var "pippigul" när jag köpte den, sen fick jag slipa bort tre andra spännande färger.
Lägger upp en bild så kanske någon annan vet vad det är för båt?
Motorn är en 40hk Johnsson/Evinrude.
Bli inte föskräckta ner ni ser färgen för i verkligheten är den blå som på första bilden i första inlägget.

Bild
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Det nvar ju snyggare i den där nyansen tycker jag. Du lär ju bli uppmärksammad med.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för slags lokal ni huserar i?
Någon gammal fabrik?
kato

Inlägg av kato »

Kägglan: Nja inte riktigt min smak, men som tur är tycker man olika. Har faktiskt kört den för sista gången. Så fort vädret blir bättre så ska jag sälja den. Tar lite emot men pengarna behövs på annat håll och den är inte så lämplig till fiske som faktiskt är min stora hobby.

Säter: Mekanisk verkstad har det varit fram tills att mina föräldrar köpte det. Bostadshuset (som är ihopbyggt med verkstan) är från 1909. Vad jag har hört så är det som ska bli mitt kontor från samma veva. Där det nu är gräsmatta stog det två ångmaskiner och drev rubbet. Från industriområde till centralt bostadsområde, så det liigger riktigt bra för vår del. (Kanske inte alla som tycker det.)
Historikt intresserad som man är hade det varit kul att få se någon gammal bild på stället.
Den nuvande verkstan är inte alls lika gammal.

Förra veckans resultat på projektet:
* Gipsat ca 90% av väggarna.
* Reglat färdigt taket.
* Dörr köpt och lämnad till snickeriet för att få en karm gjord.
* Monterat ner skorstenen
* Letat upp mått och bestämmelser kring schacktet för skorstenen

Denna veckans mål och förhoppningar:
* Sätta gipsen i taket.
* Få in dörren.
* Gipsa färdigtäggarna.
* Beställa rostfritt rör till nya skorstenen.
* Få till en bild.
kato

Inlägg av kato »

En liten uppdatering.
Skönt med innertak och isolering. Nu är det 14 grader varmt med ett litet element på 800w trots att vi haft -15 ute.

Förra veckans mål och förhoppningar:
* Sätta gipsen i taket. Fixat
* Få in dörren. Fixat
* Gipsa färdigt väggarna. Fixat
* Beställa rostfritt rör till nya skorstenen. Inte hunnit
* Få till en bild. Fixat (en vecka gammal bild så allt är inte spacklat)

Denna veckan:
*Isolera taket. Fixat (just nu ligger det 220mm isolering. Blir mer när golvet för ovanvåningen är reglad.)
*Spackla. Fixat (taket är inte färdigspacklat)
*Slipa. Påbörjat
*Sätta väv. Lördag

Nästa vecka:
*Måla rubbet. (utom golv)
*sätta lister.
*placera panna och göra schaktet för skorsten.
*Bestämma vart jag vill ha uttag och annan el.

Bild
kato

Inlägg av kato »

På grund av tråkigheter i familjen har jag tappat motiveringen på detta bygge.

Elektrikern kommer slutet av veckan och för att tvinga fram lite motivation så vägrar jag ringa till honom och ställa in.
Det ända som kvarstår innan han kan börja är att sätta lister/foder och bestämma var uttag och sånt ska sitta.
Blir ingen oljepanna, kunde elementet på 800w hålla +14grader trots att det var -15 ute så klarar jag mig på 2st 1000w oljefyllda element. Inte särskillt ofta vi har så kallt och maskinerna producerar ju också värme. Pannan placeras på annat ställe i verkstan. Så de 2m3 olja vi har kvar kommer kanske att gå åt ändå.

Jag var på Jula i fredags och såg att dem sålde ut sina centraldammsugare för 1800:- och kunde bara inte låta bli.
Så av en centraldammsugare, grovis och ett oljefat gjorde jag en BIGTIME-GROVIS.
Det blev ett jävla flås i den och gick utmärkt att städa med. Skönta att kunna suga upp va skit som helst utan att ha sönder dammsugaren.
Använde lilla locket somm mall vid borrningen.
Bild

Kanske inte snyggaste bygget i stan. Men jag blev nöjd med funktionen.
Bild

Ser bättre ut på insidan.
Bild

Måla hela rusket på insidan igår. Bilden visar fönster och dörr ut mot övriga verkstan och dörren till kontoret.
Bild

Eländiga pelaren och skorstenen. Har varit en riktig tidstjuv genom hela bygget. Hade varit lättare att en stor låda, men jag är snål med golvyta och arbetsbänken för fräsen hamnar under snedskurne delen. En renslucka i plåt ska monteras på sneda delen som man kan öppna när skorstenen ska rensas.
Bild

Ser tajt ut, men till höger är det 1.7m mellan fräs och vägg.
Bild
ekman

Inlägg av ekman »

Alltid tråkigt med tråkigheter. Men hoppas du hittar motivationen efter elektrikern har jobbat lite :)
Kul att följa och ser bra ut för mitt otränade öga :D

Jag ser inge fel på installationen av centraldammsugaren. Måste vara grymt skönt att ha en sådan, blir väl lätt skitigt när man håller på.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Framför allt slippa ha den i samma rum. Upplevde själv en mycket trevligare atmosfär när jag ställde kompressorn utanför garaget, nu klarar man tex att prata i normal samtalston medan man ändå har tryckluft.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Att slippa ha dammsugare i samma rum är inte bara bra för bullret, det är också skönt att slippa virvla runt damm. I stugan har jag kört med en såndär gammal volta/electrolux som har slanganslutning även på utblåset, bara att koppla in en slang där också och skarva ihop några slangar och skicka ut utblåset genom dörr/fönster ;)

Om jag vore dig så skulle jag nog köpa en billig luft-luft-värmepump. Om du kan låna/hyra vacuumpump så köp en som behöver vacuumsugas eftersom de är lite billigare utan att vara det minsta sämre. Annars köp en med snabbkopplingar. Den sparar nog in sig rätt snabbt jämfört med att köra elvärme. Som bonus får du AC på sommaren (som dessutom är billig att köra, jag körde min värmepump som AC för nästan hela stugan i somras och det syntes knappt på elräkningen).
kato

Inlägg av kato »

ekman:
Man ser detaljerna på ett annat sätt i verkligheten, men blev fullt dugligt för en verkstad.
Ska bli smidigt att ha den så slipper man blåsa mer än nödvändigt med tryckluften.

v-g
Ja, ljudet är väldigt viktigt. Och just kompressorn ger riktigt drygt oljud. Jag kommer inte ha kompresssorn i detta rummet, men kommer ändå försöka skärma ljudet lite extra.

MiaM
Håller med dig, dammet är också en faktor
Jag har funderat på värmepump ett tag och till hösten kan det mycket troligt bli ett köp. Tyvärr har jag inte riktigt ekonomin till att köpa någon just nu.

Övrigt:
På jobbet hatar jag när vissa försöker överrösta maskinerna med gamla skräniga radioapparater med 1-2 fungerande högtalare. Och dem måste ju verkligen höra radion även när dem går bakom en maskin. Min lösning blev att jag gick upp på vinden och plockade ner ett 5.1 ljud som jag har liggandes. Tänker att istället för att höja volymen så sätter jag ut fler högtalare.

Sen har jag börjat fundera på ett utsug till fräsen. Borde gå att bygga något hyggligt, filter finns ju att köpa i alla möjliga storlekar och typer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är det nåt som kan löna sig att köpa på avbetalning så är det nog en värmepump.

Jag antar att du körde 800W-elementet konstant med termostaten ställd på högre temp när du nådde +14?
Det blir 576 kWh på en månad. Visst, du hinner inte betala av hela kostnaden för en värmepump före sommaren och värmepumpen drar givetvis också ström den med, men jag skulle tro att du gör en vinst även om du åker på nån ockerränta på avbetalning.

Tummen upp för 5.1-systemet! Här har du ju dessutom perfekta möjligheter att få en snygg dold kabeldragning.
Förresten, är det ett "dator"-5.1-system eller "hemmabio"-5.1-system? Om det är ett datorsystem utan några reglage utan bara kablar att ansluta i ljudkortet så kan det kanske vara en bra idé att bygga nån slags panel med volymkontroll och ingångsväljare, så att du har ett läge för ljud från nån enkel radio och ett läge för ljud från dator, mp3-spelare eller liknande?
kato

Inlägg av kato »

Längesedan jag uppdaterade nu.
Invändigt är bygget numera 99% färdigt, bara golvet kvar att måla men det dröjer tills efter sommaren.
Nu håller jag på att städa, sortera och möblera.

Idag tog jag ett litet ryck och la ut lite golvskivor på "våning 2".
En bild på stöket i den lilla delen. När jag är färdig blir detta verkstad och stora delan bara garage.
Bild

Det är svårt att slutföra projektet och inte bara jobba i maskinerna.
Här är ett 65kg projekt som ska rengöras och bytas olja på:
Bild

Till fräsen följde det med några pallar med Hållare, verktyg(ca 12kg HM), fixturer, skruvstycken, mm ,mm
Men en sak gick jag bet på, förstår att dem ska monteras på en verktygstavla kan inte i min vildaste fantasi komma på vad dem ska vara bra till och jag fick 30st:
Bild
Skriv svar