Projekt: Bygga uppvärmd verkstad inuti en annan

Berätta om dina pågående projekt.
kato

Projekt: Bygga uppvärmd verkstad inuti en annan

Inlägg av kato »

Denna tråd ska handla om hur jag ska bygga en uppvärmd lokal i ena delan av min fars verkstad.

Efter år med minskad möjlighet till att låna styrda maskiner så bestämde jag mig för att investera i en egen. Eftersom jag inte har någon uppvärmd lokal där jag får in fräsen jag köpt så var jag tvungen att lösa detta genom att förhandla med min far. Han har en icke uppvärmd verkstad på ca300m2. Och jag fick en yta på ca 27m2 i den lilla delen. Här ska jag bygga mig en lokal med 3m i takhöjd. Ovanpå lokalen blir det en förvaringsyta med 2.5m i takhöjd. (utom där takstolpen är, där måste man böja på ryggen.) Priset blev att jag var tvungen att bygga färdigt min båt och få sålt den. Men att få sålt en båt nu när säsongen är slut kommer inte bli lätt.

Jag glömde att ta en bild innan jag började, men det ända jag gjort innan denna bilden var att tömma en oljetank på 2m3 olja och tagit ut den. Den stog till vänster där väggen inte är målad. Bakom väggen till höger ligger resten av verkstan, där finns även matrum, toalett och tvättrum/dusch.
Till vänster syns en liten vit dörr, där finns kontoret. Jag står mitt i lokalen och tar bilden. Bakom mig finns en gammal supportsvarv, pelarborr, arbetsbänkar mm mm.
Bild

2011-10-16:
Jag har tömt rätt bra, men hyllan, fönstret och svetsen ska också bort.
Oljebrännaren på pannan blev bytt tidigare i veckan.
Nästa sak på listan är att flytta ner fräsen. Sen börja bygga lokalen, den ska sträcka sig fram till den orangea dörren som kan skymtas längst till vänster i bild.
Själva grundstommen ska byggas av fyrkantsrör i stål som är 40x50x3mm. Sen träreglar som är ca 100mm. Detta ger mig 150mm isolering, borde räcka ganska långt tror jag. Insidan ska kläs med gips, utsidan blir antagligen någon form av bäverspya.
Bild
Senast redigerad av kato 22 oktober 2011, 20:05:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Projekt: Bygga uppvärmd verkstad innuti en annan

Inlägg av MiaM »

Permanent eller bara uppvärmd i bland?

Fuktspärr eller inte fuktspärr i väggarna?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag hoppas att du inte destruerade oljan om det var eldningsolja ?

..En skiss vore nog bra f.ö :)
kato

Inlägg av kato »

MiaM: Den ska vara permanent uppvärmd och det blir en fuktspärr i väggarna. Men ifall jag vet att jag inte ska vara där på en längre tid kommer jag att ställa ner termostaten några grader.

Glenn: Nä den oljan var jag noga med att spara, 2m3 olja hoppas jag att ska hålla denna lilla lokal varm en ganska lång tid. Skiss har jag ingen för tillfället pga en nykraschad dator men det kommer.

Övrigt: Ikväll sitter jag och letar prisvärda sortimentfack. Har väldigt mycket bult och dyl. i kartonger ståendes i hyllor. Tycker det är tråkigt med allt letande.

Jag ska försöka låna maskinskor till helgen. Förhoppningsvis får jag fräsen på plats på lördag.

Ska även försöka ta mig till byggåtervinningen i veckan och se ifall jag hittar en dörr och två fönster. Dörren ska vara så bred som möjligt så att man med lätthet får in och ut pallar utan att slå i karmen.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Trevlig med ny lokal, ska du riva lokalen om du vill flytta fräsen sen?

Ang sortimentsfack så kanske jag kan hjälpa dig.
576st lådor, fyra sidor.

Bild

Något som kan vara av intresse kanske?

/DeVille
kato

Inlägg av kato »

Jag hoppas att jag inte kommer att behöva flytta ut fräsen helt enkelt. :D
Men jag om/när jag växer ur lokalen så kommer jag att montera en I-balk liggandes på 3st pelare som ska hålla upp taket där väggen sitter, och så river jag väggen. Har fina galvade I-balkar i 10mm gods liggandes, har inga planer att använde dem till något annat ändå.

Överväger att sitta kvar på jobbet och rita upp konstruktionen i CAD. Men tror inte att jag får sitta ostört.

Det sortimentfacket hade jag gärna lagt vantarna på, älskar ordning och reda. Hade passat perfekt till att ha Pinnfräsar, plattor mm i. Men till bult är det lite små fack, har mycket bult i M16, M20 osv. Vad hade du tänkt dig i runda slängar
kato

Inlägg av kato »

Nu är fräsen på plats och det gick väldigt smärtfritt. Den ända kritiska fasen var när vi skulle flytta den från stora till lilla delan av verkstan. Just i porthålet är en höjdskildnad på ca200mm. För 10 år sedan gjöt jag och min ena bror en snällare övergång för att klara köra med trucken vi hade då. Men jag mindes inte hur tjock betongen var och hur väl vi armerat.
För att fräsen inte skulle rulla iväg okontrollerat så använde vi min fars lastbilskran som mothåll. Och släppte efter med utskjuten.

Bilden är väldigt missvisande.
Den står 750mm från väggen runt om, när de nya väggarna är på plats bör det vara ca 600mm. På dessa sidor finns inget som ingår i den dagliga underhållet. Det är bara påfyllning av hydraulolja som är på ene sidan.
Pannan ser också ut att stå intill fräsen men det gör den inte.
Bild
På förra stället stog den på 6st Ø100 ämnen. Men när vi ställde upp den fick jag lite kalla fötter efter knackat på betongen. Jag ringde en god vän till familjen som skar ut 6st plattor (250x250mm) i 25mm plåt i sin plasma. Detta delade upp fräsens 3.5ton på betydligt större yta.

Kommande vecka:
* På måndag ska jag lämna tillbaka maskinskorna, då måste jag inom byggåtervinningen i jakt på en dörr.
* Fixa CAD program till någon av datorerna.
* Kapa vinkeljärn som ska hålla stolparna i golvet.
* Ska även ta en liten bättre bild i veckan.
kato

Re: Projekt: Bygga uppvärmd verkstad inuti en annan

Inlägg av kato »

Äntligen fixat en licens till ena datorn.
Här kommer två alternativ till att bygga stålstommen. (Sen ska allt kläs med träreglar, isolering, skivor mm)
Inget är bestämt än, men antagligen blir det något av dessa alternativ. Och på Lördag börjar själva byggandet.

Mitt alternativ:
Här är konstruktionen helt i 50x40x3mm rör.
Jag har tänkt mig 7st sektioner som ser ut så här.
Förklaring: I golvet sitter vinkeljärn bultade, dessa är svetsade i stolparna som håller upp tvärsgående rör. Som i sin tur takreglarna ligger på.
Satte även fjädrar för att stabilisera upp det hela. Dessa kan användas till att montera belysningen på samt i trekanten kan man dra tryckluftsrör mm.
Denna sida är 4m lång. Från golvet till undersidan på takreglarna är det 3m.
Bild

Samma konstruktion sett från sidan med samtliga 7 sektioner. (samma vy som översta bilden i första inlägget)
Här bli de rör jag kallade "tvärsgående" istället längsgående och takreglarna ligger på.
Denna sidan är 7m lång.
Bild

Min fars alternativ:
Samma grundtanke, fast I-balkar som takreglar. (125x125 10mm gods)
Och dubbbla stolpar i samma 50x40x3
Bild

Sett fran andra sidan. Visar de dubbla stolparna och I-balkarnas kortsida.
Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Är det pga brandsäkerhet du tänker bygga i stål eller är det för att det är "gratis"? Normalt går ju en träbyggnation bra mycket fortare iom att det är enklare att kapa, skruva osv i?

Annars var det smart med trekanten men jag skulle försöka göra den täckt, kanske av en plåt eller liknande så det inte blir ett dammfång med alla kablar osv. Täckningen bör gå att de/åter-montera åtminstone delvis (så man kan dra nytt när man glömt ;) ). Det är dessutom väldigt trevligt att ha belysningen monterat snett så kanske även belysningen på denna sneda sak fast då blir det ju svårt att demontera dem :humm:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

DeVille: Jag har tidigare uttryckt intresse för ditt sortimentskåp, och är fortfarande intresserad av skåpet men inte av innehållet.
Vad vill du ha för skåpet?
kato

Inlägg av kato »

Stålkonstruktionen har jag valt i första hand för att det är gratis. I natt glömde jag skriva att konstuktionen även kommer att bultas i väggen på några ställen. Blir trots allt en hög tyngdpunkt.
Med 99% säkerhet blir det nog I-balks versionen för att ha möjlighet att ställa "lite" tyngre saker där på. Pappa är åkare med kranbil, detta medför en hel del tyngre saker som hade varit trevligt att stuva upp. Har inte nämnt att han ev. tänker montera en I-balk i taket för en liten telfer och att vi bygger en ordentlig trappa upp. Växer jag ur lokalen är ju planerna att loftet ska bli kvar. Har inte löst det praktiskt hur jag ska få upp I-balkarna än. Trucken finns tyvärr inte längre bland oss.

Trekanten blir täckt dels för dammfånget, men även för att slippa se rör/slang mm. Blir en lucka i varje ände för inspektion och nydragningar, då kan belysningen sitta kvar.

För ljusets skull och öka trivslen för mig själv funderar jag på att måla golvet med denna färgen:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... omponent1/
Borde hålla?

Trevligt med feedback.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

När du håller på och svetsar så se till att få in en I balk för en travers inne i ditt också, eller det kanske är underförstått att traversen ska löpa igenon hela verkstan in till dig?
kato

Inlägg av kato »

Jag har inte riktigt bestämt mig ang. travers i min lokal ännu. Min första tanke var att hänga en I-balk där också. Men sen har jag en liten vägghängd kran liggandes, men den tar bara 150kg på ca 3m. Maxvikt för fräsens bord är 300kg.
Kanske blir ett mellanting, förbereder med fästen så att jag kan hänga en balk men börjar med väggkranen.
Vad tror ni? Kommer inte i början köra så särskilt tunga saker.

Sen har jag bestämt mig för att klä "ytterväggen" med korrugerad plåt istället för bäverspya. Insidan står och väger mellan gips och plåt, korrugerad eller vanlig.
Tankar och ideér önskas!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

'Bäverspya' :humm: Antar att det nån sorts träfiberplatta?

Insidan skulle jag klä med träfiberplatta + gips, lättare saker väggmonterade så drar/håller skruv och tunga med expanderande ankare genom skivorna.
Fördel med gips är att du får en egen brandcell samt att det blir lite dämpat. Hur tjockt ska du isolera?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Bäverspya är inte det OSB skiva?
Skriv svar