hoppas jag får tag på bra nybörjarprojekt och tips nu!

/izak3
Och detta kan man lära sig utmärkt oavsett PIC / AVR.Kör du med en färdig arduino missar du många elementära bitar i uppbyggnaden, du missar tex. hur man faktiskt kopplar upp en µC med oscillator, strömförsörjning etc. Men sen missar man även något i alla fall jag tycker är viktigt. Jag tycker att man bör börja med att koda i Assembly för att få förståelsen kring processorns arbetssätt, detta gör det väldigt mycket lättare att skriva effektiva program i högnivåspråk, kunna felsöka mm.
Ska du jämföra pris så får du väl jämföra med någon färdig utvecklingsplattform för PIC och inte mellan lösa PICar och en Arduino, det är ju två helt skilda saker. Det går ju dessutom alldeles utmärkt att programmera tomma kretsar med Arduinon.Klas-Kenny skrev:Men om du ska använda "riktiga" arduinos såsom Arduino Uno och liknande ser du nog själv hur snabbt det blir dyrt med olika projekt, att sätta en Arduino för några hundra (jag vet inte exakt hur priserna ligger...) i varje projekt, istället för att köpa EN Pic-programmerare för samma peng, och sedan kunna sätta i en processor för 5-100:- beroende på vad du behöver, det blir betydligt billigare.
En mycket bra grundbok om AVR, dock skriven för assemblerprogrammering:izak3 skrev:Grejen är den att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Har ni någon bra bok eller guide ni kan rekommendera? sen vill jag också lära mig hur man programmerar lite mer djupgående. T.ex hur man skapar ett gui etc. Grundläggande kunskap om koncepten kring arduino + programmering men är väldigt ovan. Jag tänkte också på hur man ansluter arduinot till serieporten om man vill ha det gömt utan att koppla en sladd ut genom ett hål i chassit och in i en usb-port. Jag vet att det kan vara krångligt att ge bra råd när man inte vet riktigt på vilken nivå jag ligger på osv. men om ni har en bra grundkurs/bok om PIC eller AVR vore jag tacksam. Också arduinoguider är uppskattade eftersom jag redan har ett arduino.
Jag tror inte Klas-Kenny menade PIC där utan AVR. Han menar alltså att det är billigare att köra med bara AVR än att köpa en Arduino varje gång.Borre skrev:Ska du jämföra pris så får du väl jämföra med någon färdig utvecklingsplattform för PIC och inte mellan lösa PICar och en Arduino, det är ju två helt skilda saker. Det går ju dessutom alldeles utmärkt att programmera tomma kretsar med Arduinon.Klas-Kenny skrev:Men om du ska använda "riktiga" arduinos såsom Arduino Uno och liknande ser du nog själv hur snabbt det blir dyrt med olika projekt, att sätta en Arduino för några hundra (jag vet inte exakt hur priserna ligger...) i varje projekt, istället för att köpa EN Pic-programmerare för samma peng, och sedan kunna sätta i en processor för 5-100:- beroende på vad du behöver, det blir betydligt billigare.
Varför ska du ha en dator som styr en dator? Om du ska styra saker från din PC är det antagligen bättre att köra med ett I/O-kort till PC:n än en mikrocontroller.izak3 skrev:jajemän! kanske var lite otydlig innan men min tanke var att ha ett arduino som styr olika outputs (display, lys-dioder etc) som i sin tur blir styrt av datorn.
För C++ kan jag tipsa dig om ramverket Qt för GUI, som också innehåller mycket annat. http://qt.nokia.com/ Men ifall du vill få resultat snabbt rekommenderar jag dig ändå att köra t.ex. C# (eller Visual Basic) med .Net-ramverket.izak3 skrev:
VB vill jag helst inte lära mig eftersom jag har en (kanske dum) åsikt om microsofts olika verk. Inte för att jag har något emot windows men jag lär mig hellre att göra ett gui i c++.
Datorn byggs ju också till en del för att var snygg!