nybörjarprojekt och frågor! (microkontrollers mm.)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
izak3

nybörjarprojekt och frågor! (microkontrollers mm.)

Inlägg av izak3 »

hej! postade en tråd för ett tag sedan om ett litet arduino-projekt som jag lyckades med efter lite hjälp. Nu vill jag gå vidare och lära mig mer om microkontrollers och elektronik men vet inte riktigt va jag ska börja... Varför är det så många som förespråkar att man ska använda t.ex PIC och AVR och vilken av dem är bäst? vad lär man sig om man grejar med t.ex pic istället för en arduino? Sen undrar jag om någon har tips på nybörjarprojekt och guider inom elektronik och microkontrollers, jag är också intresserad av att lära mig mer om programmering i allmänt. En liten fundering jag hade var att bygga en styrning till datorn(rgb-leds, servo, skärm, rfid mm.) av en arduino med ett fint gui. Var ligger svårighetsgraden på ett sånt projekt? hur går man tillväga med kommunikationen mellan datorn och arduinon?

hoppas jag får tag på bra nybörjarprojekt och tips nu! :)

/izak3
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: nybörjarprojekt och frågor! (microkontrollers mm.)

Inlägg av Klas-Kenny »

"t.ex PIC och AVR och vilken av dem är bäst?"

Det beror på vem du frågar. Frågar du mig så är det givetvis PIC, för att det är det jag kör med :D Det spelar i princip ingen roll vilken du väljer.

"vad lär man sig om man grejar med t.ex pic istället för en arduino?"

Kör du med en färdig arduino missar du många elementära bitar i uppbyggnaden, du missar tex. hur man faktiskt kopplar upp en µC med oscillator, strömförsörjning etc. Men sen missar man även något i alla fall jag tycker är viktigt. Jag tycker att man bör börja med att koda i Assembly för att få förståelsen kring processorns arbetssätt, detta gör det väldigt mycket lättare att skriva effektiva program i högnivåspråk, kunna felsöka mm.
Sen så ska man tänka på att en Arduino är en AVR med Arduino's bootloader på. Du kan alltså ta en vanlig AVR och programmera den som Arduino om du vill. Eller tvärt om.
Men om du ska använda "riktiga" arduinos såsom Arduino Uno och liknande ser du nog själv hur snabbt det blir dyrt med olika projekt, att sätta en Arduino för några hundra (jag vet inte exakt hur priserna ligger...) i varje projekt, istället för att köpa EN Pic-programmerare för samma peng, och sedan kunna sätta i en processor för 5-100:- beroende på vad du behöver, det blir betydligt billigare.

"hur går man tillväga med kommunikationen mellan datorn och arduinon?"

Jag skulle nog rekommendera serieporten, det är väldigt enkelt att kommunicera genom den då de flesta microkontrollers har inbyggd hårdvara för UART.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Eftersom en Arduio innehåller en AVR känns det ju naturligt att man fortsätter med AVR.

Att byta till PIC lär man sig inget mer av än att man måste lära om / lära nytt...

Nu är ju Arduino-miljön lite speciell iofs, så man måste nog lära lite nytt ovasett om man vill köra AVR eller PIC.
Kör du med en färdig arduino missar du många elementära bitar i uppbyggnaden, du missar tex. hur man faktiskt kopplar upp en µC med oscillator, strömförsörjning etc. Men sen missar man även något i alla fall jag tycker är viktigt. Jag tycker att man bör börja med att koda i Assembly för att få förståelsen kring processorns arbetssätt, detta gör det väldigt mycket lättare att skriva effektiva program i högnivåspråk, kunna felsöka mm.
Och detta kan man lära sig utmärkt oavsett PIC / AVR.
Borre

Inlägg av Borre »

Klas-Kenny skrev:Men om du ska använda "riktiga" arduinos såsom Arduino Uno och liknande ser du nog själv hur snabbt det blir dyrt med olika projekt, att sätta en Arduino för några hundra (jag vet inte exakt hur priserna ligger...) i varje projekt, istället för att köpa EN Pic-programmerare för samma peng, och sedan kunna sätta i en processor för 5-100:- beroende på vad du behöver, det blir betydligt billigare.
Ska du jämföra pris så får du väl jämföra med någon färdig utvecklingsplattform för PIC och inte mellan lösa PICar och en Arduino, det är ju två helt skilda saker. Det går ju dessutom alldeles utmärkt att programmera tomma kretsar med Arduinon.

Fortsätt med Arduinon istället om du nu redan har den. Läs runt på www.arduino.cc så hittar du en massa exempel på hur man kan göra just det du vill, styra RGB, allmänt om kommunikation osv.
izak3

Inlägg av izak3 »

hej igen! jag undrar dock vilket jag har mest användning av i längden? att köpa en pic + programmerare är inget problem. Grejen är den att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Har ni någon bra bok eller guide ni kan rekommendera? sen vill jag också lära mig hur man programmerar lite mer djupgående. T.ex hur man skapar ett gui etc. Grundläggande kunskap om koncepten kring arduino + programmering men är väldigt ovan. Jag tänkte också på hur man ansluter arduinot till serieporten om man vill ha det gömt utan att koppla en sladd ut genom ett hål i chassit och in i en usb-port. Jag vet att det kan vara krångligt att ge bra råd när man inte vet riktigt på vilken nivå jag ligger på osv. men om ni har en bra grundkurs/bok om PIC eller AVR vore jag tacksam. Också arduinoguider är uppskattade eftersom jag redan har ett arduino.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> jag undrar dock vilket jag har mest användning av i längden?

Ja, det är ju inte speciellt lätt att ge ett generellt svar på det. :-)
Det beror ju mycket på vad "användning" betyder i praktiken. Om det
är väldigt elektronikinriktat så kanske "nakna" PIC/AVR kretsar är att
föredra, det ger en lite större frihet i det rent elektroniska. Om det hela
ligger inom Arduinons domän så fungerar väl det bra, men de har ju sina
uppenbara begränsningar (som så klart inte måste vara ett hinder).

> T.ex hur man skapar ett gui etc.

Vad menar du med "GUI" lite mer konkret?
Grafiska LCD moduler? Min gissning är att varken AVR/PIC eller någon
annan liknande 8-bitars plattform är helt perfekt för det.

> Också arduinoguider är uppskattade eftersom jag redan har ett arduino.

Jag har för mig att deras vanliga hemsida har en hel del info och även
länkar till andra Arduino sidor.

PS: Din text(-massa) är lite jobbig att läsa. Det är ingen fördel direkt. :-)
izak3

Inlägg av izak3 »

whoops... styckeindelning är nog inte min starka sida :oops: men med ett gui menar jag att man ska kunna styra färgen på t.ex rgb-dioder från datorn med hjälp av ett par klick eller knapptryckningar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är alltså ett GUI på DATORN du vill göra, inte på tex. en liten display styrd av µC'n?

I så fall är det bara att läsa på om programmering med lämpligt språk. Enklare GUI i Windows görs lätt med tex. Visual Basic om du inte vill förkovra dig i något mer avancerat programspråk.
izak3

Inlägg av izak3 »

jajemän! kanske var lite otydlig innan men min tanke var att ha ett arduino som styr olika outputs (display, lys-dioder etc) som i sin tur blir styrt av datorn.

VB vill jag helst inte lära mig eftersom jag har en (kanske dum) åsikt om microsofts olika verk. Inte för att jag har något emot windows men jag lär mig hellre att göra ett gui i c++.

Det största problemet jag som sagt har är att jag inte riktigt vet var jag ska börja (hitta litteratur osv)

/izak3
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

izak3 skrev:Grejen är den att jag inte riktigt vet var jag ska börja. Har ni någon bra bok eller guide ni kan rekommendera? sen vill jag också lära mig hur man programmerar lite mer djupgående. T.ex hur man skapar ett gui etc. Grundläggande kunskap om koncepten kring arduino + programmering men är väldigt ovan. Jag tänkte också på hur man ansluter arduinot till serieporten om man vill ha det gömt utan att koppla en sladd ut genom ett hål i chassit och in i en usb-port. Jag vet att det kan vara krångligt att ge bra råd när man inte vet riktigt på vilken nivå jag ligger på osv. men om ni har en bra grundkurs/bok om PIC eller AVR vore jag tacksam. Också arduinoguider är uppskattade eftersom jag redan har ett arduino.
En mycket bra grundbok om AVR, dock skriven för assemblerprogrammering:

Per Foyer: Mikroprocessorteknik.
Bild

En AVR tutorial på nätet.

Eftersom du redan har en AVR i din Arduion kan du alltså fortsätta direkt där du är...

Det där med GUI och serieport.... jag vet inte om du blandar ihop saker eller om du bara uttrycker dig lite knepigt...?

Men:

>Jag tänkte också på hur man ansluter arduinot till serieporten om man vill ha det gömt utan att koppla en sladd ut genom ett hål i chassit och in i en usb-port.

Beror väl på var datorn har sina serieportar. Om den har några så bör de vara på baksidan = du måste ha sladd ut där. Hjälper nog inte med programmeringskunskaper för att få bort den sladden. Möjligtvis lödkunskaper :)

> T.ex hur man skapar ett gui etc.

Jag misstänker här att du vill kommunicera mellan PC (GUI) och en microprocessor som i sin tur styr något skoj, t.ex. lysdioder.

A) Du använder en serieport, antingen via USB eller om du har en fysisk serieport på datorn.
B) Du ansluter processorn till serieporten/USB-adaptern med hjälp av en krets som heter MAX232 (Eller FT232 direkt till USB)
- se 'level conversion' bland länkarna nedan.
C) Du programmerar processorn så att den kommunicerar med UART / USART. (länk nedan)
D) Du hittar lämplig programmeringshjälpmedel för att skapa ett GUI på din PC som sköter kommunikationen i den änden. (Ett exempel på hur man kan göra finns i länken nedan 'visualize ...' visserligen ett redan färdigt GUI, men i alla fall en bra demonstration)

Om du tycker (D) verkar svårt så brukar man komma långt med ett terminalprogram i början. Det går att skriva kommandon direkt till din processor och den svarar (om du programmerat den till att svara på kommandon)

(C) kräver att du antingen använder färdiga funktioner i din Arduino, eller - om du kör en 'lös' processor: Att du läser om UART / USART och hur du får igång den.

En liten kurs om serieporten, RS232 och UART (För AVR):

RS232 Communication – The Basics
RS232 Communication – The Level Conversion
Using the USART of AVR Microcontrollers
Using the USART of AVR Microcontrollers : Reading and Writing Data
Visualize ADC data on PC Screen using USART – AVR Project
Nerre

Inlägg av Nerre »

Borre skrev:
Klas-Kenny skrev:Men om du ska använda "riktiga" arduinos såsom Arduino Uno och liknande ser du nog själv hur snabbt det blir dyrt med olika projekt, att sätta en Arduino för några hundra (jag vet inte exakt hur priserna ligger...) i varje projekt, istället för att köpa EN Pic-programmerare för samma peng, och sedan kunna sätta i en processor för 5-100:- beroende på vad du behöver, det blir betydligt billigare.
Ska du jämföra pris så får du väl jämföra med någon färdig utvecklingsplattform för PIC och inte mellan lösa PICar och en Arduino, det är ju två helt skilda saker. Det går ju dessutom alldeles utmärkt att programmera tomma kretsar med Arduinon.
Jag tror inte Klas-Kenny menade PIC där utan AVR. Han menar alltså att det är billigare att köra med bara AVR än att köpa en Arduino varje gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

izak3 skrev:jajemän! kanske var lite otydlig innan men min tanke var att ha ett arduino som styr olika outputs (display, lys-dioder etc) som i sin tur blir styrt av datorn.
Varför ska du ha en dator som styr en dator? Om du ska styra saker från din PC är det antagligen bättre att köra med ett I/O-kort till PC:n än en mikrocontroller.

En mikrocontroller använder man när man vill ha något med egen processorkraft.
r0stig

Inlägg av r0stig »

izak3 skrev:
VB vill jag helst inte lära mig eftersom jag har en (kanske dum) åsikt om microsofts olika verk. Inte för att jag har något emot windows men jag lär mig hellre att göra ett gui i c++.
För C++ kan jag tipsa dig om ramverket Qt för GUI, som också innehåller mycket annat. http://qt.nokia.com/ Men ifall du vill få resultat snabbt rekommenderar jag dig ändå att köra t.ex. C# (eller Visual Basic) med .Net-ramverket.
izak3

Inlägg av izak3 »

finns det något sånt man kan ansluta på något annat sätt ät en pci-plats då? kommer nämligen få ont om det i mitt kommande datorbygge. Sen är det inte så snyggt med ett pci-kort heller. Datorn byggs ju också till en del för att var snygg!

tack för alla svar än så länge i alla fall! jag ska nog förkovra mig lite inom assembler i en bra guide osv. Alltid bra kunskap ju! Jag tänker nog dessutom gå en civilingenjörsutbildning på universitet om 2 år när jag gått ut gymnasiet. Inriktningen blir nog antingen elektroteknik eller något åt det hållet! :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Datorn byggs ju också till en del för att var snygg!
:shock:

Så man ska glo på en jävla burk och inte använda den eller?
Skriv svar